علی دهباشی:

برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید از ادبیات کودکان و نوجوان شروع کنیم

در زمینه پرورش نویسندگانی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می کنند بسیار کوتاهی کردیم و سرانه تعداد نویسنده کودک و نوجوان در کشور ما به شدت پائین است.
کد خبر: ۳۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۱ - 26September 2013

برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید از ادبیات کودکان و نوجوان شروع کنیم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علی دهباشی با موثر دانستن ادبیات کودک و نوجوان در رشد سینمای کودک گفت: یکی از دلایلی که ادبیات کودک و نوجوان از استاندارهای لازم فاصله گرفته این است جامعه ما ارج و قربی برای نویسندگانی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می کنند قائل نیست.

وی افزود: داستانهایی که برای کودکان و نوجوانان نوشته می شوند قابلیت بسیار خوبی را برای تبدیل شدن به آثار سینمایی، تلویزیونی و حتی بازیهای رایانهای را دارند اما متاسفانه اکنون در وضعیتی هستیم که تولید آثار ویژه ادبیات کودک ونوجوان در کشور ما بسیار کم شده و نسبتی با جمعیتموجود ندارد.

سردبیر نشریه  بخارا ادامه داد: مردم ما نویسنده های کودکان ونوجوانان را جدی نمی گیرند و فکر می کنند کسی نویسنده آثار ویژه کودک و نوجوان می شود که توانایی لازم برای نگارش آثار ویژه بزرگسالان را نداشته است، به همین دلیل نویسندگان کمتر برای نگارش آثار کودکان و نوجوانان قدم پیش می گذارند.

دهباشی توضیح داد: با نگاهی به آمار و ارقام و مقایسه آنها متوجه می شویم که در زمینه پرورش نویسندگانی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می کنند بسیار کوتاهی کردیم و سرانه تعداد نویسنده کودک و نوجوان در کشور ما به شدت پائین است.

وی افزود: اگر می خواهیم در بخش های مختلف فرهنگی مثل سینما و تلویزیون و تئاتر رشد داشته باشیم باید از ادبیات کودک ونوجوان شروع کنیم. باید این گونه ادبیات را به نقطه ای برسانیم که به شغلی درآمد زا برای نویسندگان تبدیل شود .

دهباشی توضیح داد: تقریبا تمام کشورهای توسعه یافته از ادبیات غنی کودک و نوجوان برخوردار هستند، در این کشورها ساز و کاری برای این حوزه ادبی در نظر گرفته شده است که نویسندگان از این راه  ارتزاق میکنند وبا درآمد حاصل از نشر داستان و فروش حق سینمایی آن به راحتی زندگی میکنند، در حالی که در ایران نوشتن برای کودکان تنها یک کار فرعی و شغل دوم حساب می شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار