سراب سیاست؛ همه آتش‌هایی که "مرد خاکستری" به پا کرده است

"مرد خاکستری" کسی است که بیشتر فعالیت می‌کند و کمتر خود را نشان ‌می‌دهد.
کد خبر: ۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲ - 28December 2013

سراب سیاست؛ همه آتش‌هایی که

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "سراب سیاست" نوشته محمدرضا امینی در نقد اندیشه و عملکرد حجتالاسلام سید محمد موسوی خوئینیهاست. امینی، پژوهشگر تاریخ معاصر است که در این کتاب به نقد اندیشه و عملکرد یکی از تئوریسینهای اصلی جریان موسوم به اصلاحات یعنی حجتالاسلام سید محمد موسوی خوئینیها میپردازد.

در بخشی از مقدمه در ضرورت نگارش این کتاب آمده است: فتنهگران، در جنگ نرم میکوشند با ابهامآفرینی، غبار تردید را در جامعه برپا کنند و مردم را به سوی بیطرفی سوق دهند، تا از این رهگذار حقمداران را منزوی سازند... در ماههای پس از آغاز فتنه، برخی رسانهها ضمن اشاراتی، از آقای سیدمحمد موسوی خوئینیها با عنوان "مرد خاکستری" و "کسی که بیشتر فعالیت میکند ولی کمتر خود را نشان میدهد" یاد میکردند.

نقش او زمانی برجسته شد که اصلاحطلبان پس از نومیدی از برخی سران خود، رهبری او را پذیرفتند. با این همه، کمترکسی او را میشناخت و پژوهشی نیز که در آغاز دهه هشتاد کوشید تا او را بشناساند، به دلیل خروج از طریق انصاف، با واکنش همزمانِ اصولگرایان و اصلاحطلبان روبهرو شد. با این اوصاف، به آفتاب آوردن مرد سایهنشین، ضرورت یافت. پژوهش درباره کسی که با وجود به راه انداختن یک رسانه موجآفرین به ندرت گفتوگو با رسانهها را پذیرفته است کار آسانی نبود؛ اما برای روشنیبخشی به جامعه و فردای تاریخ، تدوین چنین کتابی اجتنابناپذیر بود.

ناشر در بخش دیگری از مقدمه آورده است: خوئینیها را میتوان نماد و نمود جناحی دانست که روزی با عنوان "چپ اسلامی" شناخته میشد. بنابراین درنگ و تأمل در سیره او میتواند افزون بر آشنایی نسلهای آیندة انقلاب با آغاز و انجام این طیف، تجربیات ارزشمندی را نیز به دست دهد. ازجمله مقولههایی که نسلهای انقلاب، هنگام واکاوی شخصیتها و جریانها میباید کانون توجه قرار دهند، پایبندی به اصول انقلاب، اخلاق سیاسی و تقوای فردی و گروهی است.

کتاب پیش روی، بر پایه مطالب کاملاً مستند نگاشته شده و نویسنده کوشیده است از مطالب بیسند و نامطمئن استفاده نکند. بسیاری از اسناد به کار رفته در این نوشته، از میان منابعی برگزیده شده که از نظر فکری به خوئینیها و جریان نزدیک به او منتسب است.

نخستین نکتهای که در خصوص این کتاب باید به آن اشاره کرد ادبیات به کار گرفته شده در آن است که نسبت به ادبیات سایر کتب، مقالات و آثاری که در سالهای گذشته برای نقد سیاسیون به کار گرفته شده فاخرتر است.

علاقمندان برای تهیه اینترنتی کتاب می توانند اینجا را کلیک کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار