مردان آسمانی از جنس شهادت- 1

شهید ستاری فرمانده ای باهوش، خوش رو اما قاطع بود/ ایران برای دشمنان جزیره ای دست نیافتنی است

همرزم شهید سرلشکر ستاری گفت: شهید ستاری فرمانده ای متعهد مستبد و بسیار باهوش بودند که با توجه به مشغله کاریشان، همیشه فردی خوش رو و خندان می دیدم ،در حالی که در کارشان بسیار قاطع و متعهد بودند.
کد خبر: ۸۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶ - 05January 2014

شهید ستاری فرمانده ای باهوش، خوش رو اما قاطع بود/ ایران برای دشمنان جزیره ای دست نیافتنی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم قم مورخ ۱۳۷۳/۱۰/۱۹ که به مناسبت حضور مردم در تشییع  شهادت شهید بزرگوار سرلشکر منصور ستاری و دیگر شهیدان حادثه ی ۱۵دی ماه سال ۱۳۷۳ ضمن تجلیل از مجاهدتها و فداکاریهای شهید ستاری فرمودند: "شهید ستاری در میدانهای جنگ، بارها تا مرز شهادت پیش رفت و پیوسته در طلب شهادت بود، او شب و روز نمیشناخت و تمامی لحظات زندگی خود را وقف خدمت به اسلام و نظام اسلامی کرده بود ".

روز مقرر فرا می رسد، هواپیمای حامل فرماندهان ارشد نیروی هوایی، در ساعت ۴۲: ۲۰ شب، به مقصد تهران به پرواز درمی آید. هرچند دقایقی از پرواز نگذشته بود اما خلبان با برج مراقبت فرودگاه اصفهان تماس می گیرد و اعلام می کند پنجره کابین باز شده است و باید فرود اضطراری کند، اما در ۶۴ کیلومتری جنوب پایگاه اصفهان با زمین برخورد می کند و شهید ستاری به آرزوی دیرینه خود می رسد و به دوستان شهیدش می پیوندد.

شهید ستاری سال ۱۳۲۷ در روستای ولی آباد ورامین به دنیا آمد که در ۹ سالگی پدرش را در تنگدستی از دست داد. در سال ۱۳۴۶ با پایان یافتن تحصیلات متوسطه وارد دانشکده افسری شد و پس از پایان دوران آموزش به درجه ستوان دومی نائل گشت. سال ۱۳۵۰ بود که برای گذراندن دوره عملی کنترل رادار، راهی کشور امریکا شدو پس از یک سال به ایران بازگشت و به عنوان افسر شکاری نیروی هوایی مشغول به کار شد. سه سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۴ در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته برق و الکترونیک پذیرفته شد اما با شروع جنگ تحمیلی در حالی که بیش از چند واحد به پایان تحصیلات دانشگاهیاش باقی نمانده بود، دفاع از میهن را ترجیح داده و تحصیل را رها کرد. وی افسری مؤمن، شجاع و تیزهوش بود. طرحها و ابتکارات زیادی در تجهیز سیستمهای راداری و پدافندی به اجرا گذارد که سدی محکم در برابر تجاوزات دشمن بود. در سال ۱۳۶۳ به دلیل کارایی و لیاقتی که از خود نشان داده بود به سمت معاونت عملیات پدافند نیروی هوایی منصوب گشت. سال ۱۳۶۴ زمان ارتقاء او به سمت معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی بود. سرانجام این نیروی متعهد و کارآمد در بهمن ماه ۱۳۶۵ به فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب گردید و تاهنگام شهادت عهده دار این امر خطیر بود.

به همین مناسبت گفتگویی را با سرتیپ بازنشسته خلبان جلال آرام یکی از همرزمان شهید سرلشکر ستاری انجام داده ایم که تقدیم حضور می شود:

آشنایی من با شهید ستاری برمی گردد به زمانی که ایشان در مجله نیروی هوایی مطلب می نوشتند، شهید ستاری خلبان پدافند هوایی بودند و من خلبان شکاری بودم که  وقتی ایشان به عنوان فرمانده نیروی هوایی منصوب شدند من در دزفول بودم و گاها ایشان برای بازدید از پایگاه ها می آمدند با خصوصیات اخلاقی ایشان آشنا شدم.

شهید سرلشکر ستاری وقتی به عنواع فرمانده نیروی هوایی منصوب شد تمام سعی و تلاشش بر این بود که بتواند دانشکده خلبانی و پرواز را مانند دانشکده های مدرن آمریکا در ایران ایجاد کند تا ما برای آموزش خلبان ها احتیاجی به کشورهای خارجی نداشته باشیم، چون من از معلم خلبانهای قدیمی نیروی هوایی بودم این ماموریت را به من واگذار کردند.

اما اگر بخواهم شهید سرلشکر ستاری را به معنی واقعی تعبیر کنم باید بگویم، ایشان در ابتدای مسئولیتشان به عنوان فرماندهی نیروی هوایی فقط به طرح و برنامه صحیح همراه با آینده نگری عمیق فکر می کردند و سازماندهی نیروی انسانی از اصلی ترین اهدافشان بود که با پیشرفت در پروژه های خوداتکایی و مبتکرانه در داخل کشور روز به روز به هدف اصلیشان که بی نیاز شدن از بیگانه بود نزدیک تر شدند و با تامین تجهیزات با بهره گیری از همان نیروهای متخصص داخلی به هدف و آرزوی دیرینه خود رسیدند.

شهید ستاری به دنبال علمی کردن و ارتقای علمی و به روز کردن تمام سطوح نیروی هوایی بودند که البته خودشان جز باهوش ترین فرمانده و درعین حال در بالاترین درجه علمی قرار داشتند که همیشه از معلومات روز نیروی هوایی جهان برخوردار بودند و تمام تلاش ایشان این بود که نیروی هوایی ایران را به سمت مدرن ترین نیروی هوایی جهان سوق دهند تا مقابل هر گونه تهدیدی پاسخگو باشد.

شهید ستاری شخصی متدین و با خدا بود که من هرگز ندیدم نماز شب وی ترک شود، علاقه بسیار زیاد و عجیبی به مقام معظم رهبری داشتند.

رشادتهای شهید ستاری در عملیات والفجر ۸ مثال زدنی و تکرار نشدنی است که با برنامه ریزی و طراحی بیبدیل ایشان در این عملیات در مجموعه پدافند هوایی و همکاری بینظیر با خلبانان شکاری نیروی هوایی باعث شدند که در آن عملیات نزدیک به ۵۰ هواپیمای دشمن سرنگون شود، در این عملیات ایشان با طراحی که انجام داده بودند موشکهای هاگ را طوری در محلهای خاص قرار داده بودند که فقط زمانی فعال میشدند که هواپیماهای دشمن را ردیابی کنند و رادارهای دشمن نمیتوانست آنها را رد یابی کند.

در عملیات والفجر ۸ نیروی هوایی عراق را که حسابی به قدرتش میبالید با طراحی و برنامه ریزی شهید ستاری به همراه شهید بابایی چنان در هم کوبیدند که عملیات والفجر ۸ به یکی از شاهکارهای جنگ تبدیل شد.

شهید ستاری فرماندهای متعهد و بسیار باهوش بودند و علیرغم مشغله کاری فراوان وی، همیشه ایشان را فردی خوش رو و در حال خندیدن می دیدم در صورتی که  در کارشان بسیار قاطع و متعهد بودند.

دشمنان ما باید بدانند تا ما و فرزندان ما با چنین اعتقاداتی در ایران زنده هستند و زندگی می کنند هرگز به اهدافشان نخواهند رسید، هر چند به خوبی فهمیده اند که ایران ویتنام نیست که آن را اشغال کنند؛ چرا که در ۸ سال دفاع مقدس پاسخ زورگویی هایشان را به خوبی گرفته اند و عراق و افغانستان هم نیست که در آن به راحتی به اهدافشان برسند. ما جزیره ای دست نیافتنی هستیم که ملتی خود جوش و باهوش داریم که با وجود تمام مشکلات در صورت روبرو شدن با دشمن مشترک مشکلات را کنار گذاشته و در مقابل هرگونه تهدید دشمن تا آخرین قطره خون خود از نظام و رهبرشان دفاع خواهند کرد.

از اقدامات شهید ستاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ تأسیس دانشکده پرواز (خلبانی)

ـ تأسیس دانشگاه هوافضا با ۸ گرایش تحصیلی و مبتنی بر برنامه های آموزشی

ـ تأسیس دانشکده پرستاری و راه اندازی مرکز تحقیقات و آموزش پزشکی (پاتولوژی) نیروی هوایی

ـ ایجاد هنرستان کارودانش ـ فنی و حرفه ای درمرکز آموزشهای هوایی

ـ ایجاد شبکه دیده بانی به منظور تقویت سیستم پدافندی کشور

ـ ایجاد شبکه دیده بانی بصری

ـ ایجاد موانع هوایی بر فراز دره ها، گذرگاهها و ارتفاعات

ادامه گفتگوهای انجام شده در مورد شهدای ۱۵ دی ماه در فواصل زمانی دیگر در خبرگزاری دفاع مقدس منتشر خواهد شد.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار