تحلیل/

سفر‌های منطقه‌ای الکاظمی؛ تقویت نقش منطقه‌ای عراق یا ایفای نقش در پروژه‌ای آمریکایی؟

نخست وزیر عراق، چهارشنبه گذشته طی یک سفر کوتاه و یک روزه به عربستان که البته بنا بود ۱۱ ماه قبل انجام شود، با ولیعهد سعودی دیدار و چندین قرارداد در زمینه‌های مختلف به امضا رساند.
کد خبر: ۴۵۰۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۵ - 09April 2021

تقویت نقش منطقه‌ای عراق یا ایفای نقش در پروژه‌ای آمریکایی؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، الکاظمی نخست وزیر عراق، چهارشنبه گذشته طی یک سفر کوتاه و یک روزه به عربستان که البته بنا بود ۱۱ ماه قبل انجام شود، با ولیعهد سعودی دیدار و چندین قرارداد در زمینه‌های مختلف به امضا رساند. الکاظمی روز یکشنبه نیز سفری ناگهانی به امارات داشت. در تحلیل این سفر‌ها بیان چند نکته کوتاه ضروری است:

این سفر‌ها در ادامه سیاست عمق‌بخشی به روابط عراق با کشور‌های عربی است. عراق مبتکر ایجاد اتحادی سه‌گانه بین عراق، مصر و اردن شده و اقدامات بسیاری نیز تاکنون در این راستا انجام پذیرفته است.

الکاظمی با سفر به عربستان و امارات به عنوان دو ستون اصلی کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس، نگرش خود مبنی بر نزدیکی هر چه بیشتر به اعراب را نمایان‌تر کرده است. این مسئله در اظهارات سرپرست وزارت اطلاع‌رسانی سعودی در سفر اخیر نیز به وضوح بیان شد که «عراق می‌بایست به آغوش اعراب بازگردد و ما برای تحقق این منظور دستور‌العمل‌هایی داریم».

این اظهارات و اجرای این سیاست‌ها به وضوح مشخص می‌کند که برای سعودی‌ها یک مأموریت از جانب یک طرف بالاتر تعریف شده و تنها توسط الکاظمی با دقت و مرحله به مرحله در حال اجراست. این مأموریت دور‌کردن عراق از ایران و کشاندن آن در آغوش کشور‌های عربی است. الکاظمی ماه‌های پایانی دوره مسئولیت خود را سپری می‌کند و می‌خواهد بعضی موضوعات را به نقطه‌های غیرقابل‌بازگشت برساند.

با این حال طبق نظر کارشناسان، عربستان به دلیل مسائل ایدئولوژیکی و عدم پذیرش یک حکومت شیعی عرب در جوار مرز‌های خود بعید است در عراق سرمایه‌گذاری جدی انجام دهد. عراق هم به دلیل مشکلات عمیق اقتصادی بعید است بتواند کمک شایانی به کشور‌های ورشکسته‌ای مانند اردن و مصر کند و طرح‌هایی مانند تحویل نفت ارزان به این کشور‌ها تأثیر خاصی در وضعیت آن‌ها ایجاد نخواهد کرد.

بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که برنامه‌هایی برای ایجاد صف‌بندی‌های جدید در منطقه در حال اجراست که عراق محور آن‌هاست. اما مسئله این است که این برنامه‌ها الزاماً تأمین‌کننده منافع بلندمدت عراق نخواهد بود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار