گزارش دفاع پرس از حاشیه‌های نمایشگاه ایران‌نوشت/

کیفیت بالای تولیدات داخلی مانع از اقبال به جنس خارجی خواهد شد

چهارمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی با عرضه‌ی محصولاتی که مزیّن به نام و تصویر شهدای گران‌قدر کشورمان هستند، صحنه‌ای از اقبال مردمی به استفاده از محصولات فرهنگی ایرانی و اسلامی را به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۱۰۰۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ - 14September 2016

کیفیت بالای تولیدات داخلی مانع از اقبال به جنس خارجی خواهد شد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، چهارمین نمایشگاه نوشتافزار ایرانی-اسلامی (ایراننوشت) که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، و با شعار «بچههای ایرانی، قهرمان ایرانی» برگزار شده بود، اخیراً به کار خود پایان داد. با توجه به این موضوع نکات و حاشیههایی از این نمایشگاه و نظرات برخی بازدیدکنندگان از نمایشگاه در ذیل مطرح میشود.

تولید نوشتافزار ایرانی-اسلامی (ایراننوشت) چند سالی است که در کشور با هدف مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانگان، آغاز شده و هدف از برگزاری این نمایشگاه، تأمین نیازهای داخلی و جذب بازار خارجی در بلندمدت است.

در این نمایشگاه، محصولاتی از قبیل دفترهای رنگارنگ، لوازمالتحریرهای متنوع، مدادرنگیهای مختلف، لیوان، خمیر بازی، کلاسور، تیشرت و هرآنچه جامعه به آن نیاز دارد، با طرحهای ایرانی-اسلامی عرضه شد.

طرحهای روی جلد دفترهای موجود در نمایشگاه، حکایت از تنوع داشت. برای نمونه میتوان به عکسها، نقاشیها و تایپوگرافیهای سرداران هشت سال دفاع مقدس، شهدای هستهای، شهدای غواص، شهدای مقاومت اسلامی و شهدای مدافع حرم مخصوصاً شهید همدانی اشاره کرد.

همچنین در نمایشگاه، صفهای طولانی خرید کالای ایرانی و اسلامی دیده میشد و نکته بارز این نمایشگاه نیز اختصاص سود حاصل از فروش برخی از تولیدکنندگان به نفع کودکان نیازمند بود.

فضای نمایشگاه نوشتافزار ایرانی-اسلامی (ایراننوشت) با سایر نمایشگاههای فرهنگی مانند نمایشگاه بینالمللی کتاب، نمایشگاه یار مهربان (ترویج کتاب و کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان) و... تفاوتهای چشمگیری داشت؛ ازجمله این تفاوتها برگزاری نمایشگاه در 2 طبقه بود؛ که طبقه فوقانی نسبت به طبقه تحتانی جاذبههای دیداری بیشتری داشت.

در بین راهروی اصلی طبقه فوقانی، گروهی از کودکان و نوجوانان در حال بازی مار و پله بودند. تنی چند از آنان میخواستند، «تاس»ِ بازی را که در دست همبازیهای خود بود، از آن خود کنند.

البته این خود جای بحث دارد که آیا تاس میتواند وسیله بازی کودک و نوجوان مسلمان ایرانی باشد یا نه؟ این محصول، سوغات گروهی از سربازان آلمانی بازگشته از جنگ جهانی اول بوده است؛ کشور آلمان برای تمام ملتها نماد تجاوزکاری، خشونت و جنگطلبی بوده است؛ اما در تاریخ کشور ایران، در هیچ دورهای، نشانی از تجاوز و جنگطلبی دیده نمیشود و در هر کجا هم نبردی رخ داده، ایرانیان در جایگاه مدافعان حریم خود و چه بسا انسانیت بودهاند.

«تاس» وسیلهای است که از آن برای شرطبندی استفاده میکنند. در هر بازی فکری که در آن  تاس محور اصلی را برعهده دارد، بحث برد و باخت و رقابت ناسالم و نیز زمینههای بروز رفتارهای ناهنجار مثل خشونت پیش میآید. ضمن اینکه یکی از کارکردهای منفی تاس، بحث شانس است؛ که انسان را به پوچی عالم سوق میدهد.

محصولات ارائه شده در نمایشگاه ازجمله دفترهای مزیّن به عکسها، نقاشیها و تایپوگرافی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان، و شهیدان دکتر مصطفی چمران، حاج محمد ابراهیم همت، مهدی و حمید باکری، مهدی زینالدین، سیدمرتضی آوینی (سید شهیدان اهل قلم) و همچنین شهدای ترور، محمدعلی رجایی (رئیسجمهور محبوب و مردمی) و حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد باهنر (نخستوزیر محبوب ملت ایران)، آیتالله دکتر سیدمحمدحسین بهشتی (رئیس دیوان عالی کشور)، و استاد مرتضی مطهری، و نیز دانشمندان شهید هستهای از جمله شهیدان مسعود علیمحمدی، دکتر مجید شهریاری، داریوش رضایی نژاد و مصطفی احمدی روشن، به اضافهی شهدای مدافع حرم مخصوصاً سردار شهید حاج حسین همدانی از فروش بالایی برخوردار بودند.

برگزاری چنین نمایشگاههایی میتواند مؤیّد این مطلب باشد که کیفیت بالا و تنوع تولیدات داخلی مانع از اقبال به اجناس خارجی خواهد شد.

یکی از ویژگیهای بارز نمایشگاه نیز این بود که تمام گروههای سنی از آن بازدید کردند؛ که در ادامه، نظرات برخی از بازدیدکنندگان نمایشگاه را میخوانیم.

پسربچهای درحالیکه  نایلونی از لوازمالتحریر و دفترهایی با تصاویر امیر سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی، شهید محمد جهانآرا و شهدای غواص را در دست داشت، علت خرید این دفترها را علاقه خود برای داشتن آنها که دارای  طرح جلد شهداست، بیان کرد. وی در ادامه گفت: عمویم که جانباز است و معلمان مدرسهمان برایم خاطرات بسیاری از شهدا تعریف کردهاند.

این دانشآموز علاوه بر تقدیر و تشکر از تولیدکنندگان اینگونه کالاها  پیشنهاد خود را چنین بیان کرد: کاش در صفحات اولیه یا پشت جلد دفترها، توضیحاتی هرچند اندک یا خاطرهای کوتاه از شهیدان را مینوشتند؛ تا ما  کودکان و نوجوانان، بیشتر با زندگی این شهدا آشنا شویم.

دختر نوجوانی که همراه مادر و خواهر دانشجوی خود به نمایشگاه آمده بود، دفتری خریده بود که طرح روی جلد آن، منقوش به تصویر فرزند شهید مصطفی احمدی روشن در آغوش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بود و در قسمت پایین عبارت «بهترین بابای دنیا» حک شده بود. این دختر علت خرید دفتر را علاقه قلبی به مقام معظم رهبری و پیمودن راه شهیدان سنگر علم و دانش بیان کرد.

مادر این دختر نوجوان نیز اظهار داشت که توزیع این نوشتافزارهای ایرانی–اسلامی در سطح شهر بسیار محدود و کم است؛ بهطوری که والدین به راحتی نمیتوانند این طرح ها را در لوازمالتحریرفروشی نزدیک محل زندگی خود تهیه کنند.

وی خواستار آن شد که تولیدکنندگان علاوه بر افزایش کیفیت، بر میزان عرضه وسیع آنها در سطح شهرهای کشور نیز همت بگمارند.

دختر دیگر خانواده یاد شده نیز که تحصیلکرده رشته گرافیک بود، از افزایش چشمگیر حضور دانشجویان به خصوص طراحان و گرافیستها نسبت به دوره قبلی اظهار خرسندی کرد. این امر حاکی از رشد و گسترش  زنده و پایدار بودن فرهنگ ایثار و شهادت در میان این قشر از افراد جامعه است.

این دختر جوان برای خود نوشتافزارهایی با طرح شهیدان دفاع مقدس، شهدای غواص و شهدای محور مقاومت خریداری کرد. به عقیده این جوان هنرمند، برخی از طرحهای روی جلد دفترها بومیسازی نشده و به نوعی کپیبرداری غلط از سبک طرحهای بیگانه بوده است.

تولیدکنندگان نیز بر این باور بودند که استقبال مردم از نوشتافزارهای عرضه شده در نمایشگاه، نسبت به سه دوره قبلی، افزایش در خور توجهی داشته است؛ بهخصوص دفترهایی که طرح روی جلد آن تصویر امیر سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی بود، از فروش قابل توجهی برخوردار بوده است. آنان علت این امر را پخش سریال (شوق پرواز) دانستهاند؛ که منجر به آشنایی بیشتر مردم بهخصوص قشر جوان و نوجوان با شهدایی شد که اطلاعات زیادی از زندگی آنان نداشتند. آنان خواستار ساخت سریالها، فیلمها و تولید انیمیشنهایی با موضوع زندگی و سیره دیگر شهیدان سرافراز این میهن شدند؛ تا برای تمام ملت ایران خصوصاً کودکان، نوجوانان و جوانان قابل لمس و درک باشند، و نیز شاهد رونق بیشتر نمایشگاه در دورههای بعدی آن در سال های دیگر باشیم.

یکی از تولیدکنندگان نیز گفت: اگر بخواهیم تولیدکنندگان داخلی در مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانه موفق باشند، باید بهصورت ریشهای کار کرد؛ یعنی کودکان و نوجوانان خود را به خواندن کتاب در حوزه دفاع مقدس با توجه به گروه سنی آنان هدایت کرد.

وی افزود: باید تلاش کنیم که برای تولید کتابهای مصوّر در این حوزه، از تولیدکنندگان اینگونه آثار حمایت کنیم، و باید در قدم بعدی کوشش کنیم تا سریالها، انیمیشنها، و فیلمهای سینمایی فاخر در این حوزه بسازیم و سپس اسباببازیهای متناسب با این سریالها، انیمیشنها و فیلمهای سینمایی را با کیفیت و رنگهای شاد و جذاب در نمایشگاههای بعدی  در معرض فروش قرار دهیم. باشد که این اقدامات مسیری برای ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت در نسلهای آینده این سرزمین شود.

انتهای پیام/ 171

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار