جزئیات جدید آتش‌بس سوریه منتشر شد

یک رسانه آمریکایی جزئیات ادعایی جدیدی از توافق آتش‌بس بین آمریکا و روسیه در سوریه منتشر کرد.
کد خبر: ۱۰۰۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳ - 14September 2016

جزئیات جدید آتش‌بس سوریه منتشر شد

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، یک رسانه آمریکایی مدعی دستیابی به جزئیات جدیدی از توافق آتشبس مسکو و واشنگتن شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: 2طرف ساز و کارهای فنی مفصلی برای پایان دادن به خشونت در حلب سوریه در نظر گرفتهاند.

مقامهای واقف به این سند توافق میگویند که در این سند مجموعهای از ملزومات فنی هم برای دولت سوریه و هم برای معارضان مسلح مشخص شدهاست. این محاسبات، برآوردهای دقیق درباره نحوه عقبنشینی هر یک از طرفین از شاهراهی در نزیکی حلب را نیز شامل میشوند.

توافق آتشبس سوریه، روز جمعه بین آمریکا و روسیه امضا شد. جان کری، لحظاتی بعد از اجرایی شدن این آتشبس به صورت کوتاه درباره این توافق صحبت و برخی مفاد آن را بازگو کرد.

برخی مقامهای آمریکایی که خواستهاند نامشان فاش نشود، جزئیات بیشتری از مفاد این توافق را شرح دادهاند. این مفاد به صورت زیر هستند:

- از روز دوشنبه، دولت بشار اسد و نیروهای معارضان بایستی از تمامی حملات با سلاح، اعم از بمبارانهای هوایی، خمپاره، موشک و موشکهای ضد تانک هدایتشونده خودداری کنند.

- طرفین نباید به دنبال تصرف سرزمین باشند.

- آنها بایستی امکان دسترسیهای بشردوستانه به تمامی افراد تحت نیاز را به صورت سریع، امن، بدون مانع و پایدار فراهم بیاورند.

- در مواقعی که به دفاع از خود نیاز است، بایستی از اعمال فشار متناسب استفاده شود. 

  2-  گذرگاه در شاهراه کاستلو راهاندازی خواهد شد .هلال احمر سوریه در ابتدا این گذرگاهها را اداره خواهد کرد. امنیت، با رضایت 2 جانبه دولت سوریه و نیروهای معارضان تعیین خواهد شد. سازمان ملل پرسنل را به صورت فیزیکی و از راه دور تحت نظر خواهد گرفت.

- دولت سوریه باید عقبنشینی کرده و نیروها، سلاحهای سنگین و سایر تسلیحات خود را به نقاط متفاوتی از شاهراه کاستلو منتقل کنند. در بعضی نقاط تانکها، توپخانهها و خمپارهاندازها بایستی دستکم 3.5 کیلومتر یا بیش از 2 مایل عقب رانده شوند. در مکانها دیگر، سربازان با سلاحهای سبکتر بایستی دستکم 500 یارد (معدل 457 متر) از جاده عقبنشینی کنند.

- معارضان نیز بایستی از این شاهراه عقبنشینی کنند. میزان عقبنشینی آنها در اکثر نقاط، همتراز یا مشابه میزان عقبنشینی نیروهای سوریه است. در شرق شاهراه کاستلو، عقبنشینی آنها به اقدامات نیروهای کرد بستگی خواهد داشت. در صورتی که کردها 500 یارد عقبنشینی کنند نیروهای معارضان هم بایستی همین مقدار عقبنشینی کنند.

- معارضان بایستی تمامی تلاششان را برای جلوگیری از پیشروی شبهنظامیان وابسته به القاعده به مناطق غیرنظامی به کار گیرند.

- تمام سوریها، اعم از معارضان سوری با سلاحهایشان بایستی بتوانند حلب را از شاهراه کاستلو ترک کنند. پیکارجویان بایستی این اقدامات را با مقامهای سازمان ملل هماهنگ کنند.

- آمریکا و روسیه مواد تخلف از آتشبس را بررسی خواهند کرد.

- آمریکا و روسیه بعد از دستکم هفت روز متوالی از پایبندی به آتشبس، راهاندازی «مرکز مشترک اجرای (آتشبس)» را اعلام خواهند کرد.

- فعالیتهای مقدماتی لازم برای آغاز به کار این مرکز، شامل تبادل اطلاعات جهت جدا کردن مناطق تحت کنترل شبهنظامیان وابسته به القاعده و مناطق معارضان بایستی از روز دوشنبه آغاز شده باشند. جداسازیهای جامعتر بعد از راهاندازی مرکز مذکور اتفاق خواهد افتاد.

- آمریکا و روسیه از روز دوشنبه بایستی مشخص کردن مواضع داعش و شبهنظامیان وابسته به القاعده را آغاز کرده باشند، به گونهای که حملات بتوانند فوراً بعد از راهاندازی این مرکز آغاز شوند .همزمان با شروع اولین حملات، تمامی فعالیتهای هوایی دولت سوریه بایستی در مناطق مورد توافق قطع شوند.

- آمریکا و روسیه، هر کدام میتوانند از این توافقات انصراف بدهند.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار