مرشد ورزش پهلوانی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

مهمترین ارزش زورخانه‌ احترام به مولی‌الموحدین است/ نوای مرشد به رزمندگان شور حماسی می‌داد

علی ناری گفت: ضرب‌آهنگ و نوای مرشد، در زورخانه به رزمندگان خط مقدم شور حماسی می‌داد.
کد خبر: ۱۰۱۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ - 19September 2016

مهمترین ارزش زورخانه‌ احترام به مولی‌الموحدین است/ نوای مرشد به رزمندگان شور حماسی می‌داد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «علی ناری» مرشد زورخانه، 37 سال است که در حوزه ورزشهای پهلوانی کشور فعالیت میکند. وی که چندین بار مرشد برتر کشور بوده از سال 2000 تا به امروز فعالیتهای باستانی مختلفی را در عرصه ملی و فراملی انجام داده است.

مرشد ناری به خاطر ثبت سبک جهانی نقالی در یونسکو مورد تجلیل رئیس جمهوری سابق کشورمان نیز قرار گرفته بود. او به دعوت مراکز اسلامی لندن در دانشگاه وین اجرای موسیقی حماسی و زورخانهای داشته است. وی همچنین در سال 2005 قهرمان اولین جشنواره موسیقی کشورهای اسلامی جهان در دانشگاه آکسفورد شد.

اجرای موسیقی عرفانی، حماسی و مذهبی در دانشگاههای معتبر اروپا از جمله دانشگاه «بیرمنگام»، دانشگاههای آنکارا و نقاط مختلف دنیا از دیگر فعالیتهای فرهنگی و هنری او بوده است.

ناری در گفتوگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ در کشورمان اظهار داشت: امروز به دوستان و هم سن و سالهای خودمان که نگاه می کنیم خیلیها دنبال مال اندوزی و شهرت هستند؛ ما دغدغه فرهنگ و هنر کشورمان را داریم و از گذشته خودمان هم راضی هستیم.

وی با بیان اینکه هنر نقالی دارای شاخههای متعددی است، گفت: هنر نقالی شاخههای مختلفی دارد که شامل پردهخانی، نقالهخوانی و روایتگری میشود. بسیاری از روایتگرهای ما راوی شاهنامه فردوسی و دیگر کتابهای حماسی ایرانی هستند.

این مرشد زورخانه با اشاره به اولین دوره جشنواره کشوری پردهخوانی و نقاله غدیر افزود: این جشنواره جمعی از برگزیدگان نقاله خوانی سراسر کشور هستند که پس از انقلاب اسلامی برای اولین بار دور هم گرد آمدهاند. در این جشنواره برای اولین بار ترکیبی از نقاله خوانی و ضرب زورخانه با هم آمیخته شده است.

ناری تصریح کرد: ضرب زورخانه و آوای مرشد در این جشنواره برای پوشش دادن فضای خالی در نقاله خوانی است. نقاله خوانی سالها پیش از به وجود آمدن تئاتر در ایران مرسوم بوده است. این هنر اصیل ایرانی یادگار دوران کهن ایران است که به یادگار مانده و امروز ما آن را اجرا میکنیم.

این قهرمان موسیقیهای حماسی خاطر نشان کرد: نقاله خوانی زمانی یکی از بهترین و سالمترین تفریحات مردم کشورمان بوده که امروز به عنوان یک خاطره از سالهای کهن شاخته میشود. مردم ما همیشه سنتها و آیین کهن کشورشان را دوست داشتهاند به خاطر اینکه آنها همیشه با خاطرات خوبشان زندگی میکنند.

وی با اشاره قدمت کوتاه ورزش ایروبیک در دنیا گفت: ایروبیک ورزشی است که کمتر از 50 سال در دنیا قدمت دارد، اما توانسته است خودش را مطرح کند. ایروبیک از یک موسیقی مرده بهره میبرد که در کنار آن ورزش انجام میدهند.

ناری خاطرنشان کرد: هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره میبرد. مرشدهای زورخانه هم خواننده بودهاند، هم از بهترین ادبیات و پند و اندرزها استفاده میکردهاند، در حالی که مربیهایی بودند که جوانان را با بهترین موسیقی زنده ورزش میدادند.

این قهرمان موسیقیهای حماسی اذعان داشت: ما نتوانستهایم فرهنگ و هنر کشورمان را همانند سایر کشورها به درستی تبلیغ و تبیین کنیم. یک مرشد فقط از طریق صدا، حنجره و تجربه میتواند مبلغ فرهنگ اصیل کشور باشد؛ مسئولین نیز باید زمینهها و بسترهای این تبلیغ را فراهم آورند. ورزش پهلوانی، موسیقی و آوای حماسی ایران این قابلیت را دارد که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: ورزش پهلوانی و زورخانهای چند سال است به دستور رهبر معظم انقلاب، بینالمللی و دارای فدراسیون بینالمللی شده است. ما باید سرمایه گذاری بیشتری را برای این ورزش در عرصههای رسمی و جهانی داشته باشیم تا بتوانیم این ورزش را در بین ورزشهای المپیک قرار دهیم. امروز در بیش از 40 کشور دنیا ورزش زورخانهای کار میشود که روز به روز بیشتر میشود.

ناری با اشاره به حضور ورزش زورخانهای در جبهههای نبرد 8 سال دفاع مقدس گفت: سال 1363 در پادگان لشکرک مربی ورزش بودم. به عنوان مربی رشتههای مختلف ورزشی را ساماندهی میکردم. مسئولیت زورخانه پادگان لشکرک نیز بر عهده من بود. وقتی 6 ماه برای تامین جاده به مرز عراق رفته بودیم بساط زورخانه را در جبهه به راه انداختیم.

این قهرمان موسیقیهای حماسی ادامه داد: زورخانه در دوران دفاع مقدس فعال بود و همیشه در خطوط مقدم ورزش پهلوانی و باستانی برپا میشد. آوای حماسی زورخانه در جبهه بیتاثیر نبود. ضرب و نوای حماسی مرشد بر جان و روح رزمندگان اثر مثبت میگذاشت.

وی تاکید کرد: همان گونه که نوای «حاج صادق آهنگران» در نوع خود یک حماسه به وجود میآورد زورخانه در قالب ضرب حماسی اشعار ابوالقاسم فردوسی به جبهه شور میداد.

ناری گفت: شاهنامه و واژههایش که به زورخانه و پهلوانی اشاره دارد متعلق به قبل از ورود اسلام به ایران است؛ اما، ما به دلیل ارادتی که به مولا علی(ع) داریم، منش ایشان و فرزندان بزرگوارشان را در زورخانه تبلیغ میکنیم. پهلوانان باستانی کشور که بازوبند پهلوانی دارند وقتی داخل گود زورخانه میشوند، در برابر سادات تواضع میکنند.

این قهرمان موسیقیهای حماسی در پایان بیان کرد: علیبنابیطالب(ع) و فرزندانشان الگوهای اخلاقی ورزشکاران زورخانهای هستند. ورزش زورخانهای مهمترین ارزش خود را احترام به ائمه و امیرالمومنین علی(ع) میداند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار