به گزارش خبر گزاری دفاع مقدس، محمدجواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در مراسم رونمایی از گزارش وضعیت حقوق بشر در آمریکا (2013) با اشاره به درگیری که غرب با جمهوری اسلامی دارد اظهار داشت: در قسمت پایهای مربوط به تعیین بنای زندگی مدنی و سیاسی براساس عقلانیت دیگری مانند اسلام است که این از حق انرژی اتمی و هستهای مسلمتر است.
ویبا بیان اینکه باید در مورد حق انرژی اتمی مراقبت فراوان انجام داد، افزود: من معتقد نیستم که چون چرخ سانتریفیوژهای ما زیاد میچرخیدند، چرخ اقتصاد ما کند شده و به عکس است و اشتباه بزرگی است.
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: در گزارش شخص "احمق شریری" گفته شده که 4 نفر در ایران قرار است اعدام شود و در طی این گزارش 4 هزار نامه برای ما آمد که این 4 نفر را اعدام نکنید، اما این 4 نفر چه کسانی بودند؟ یکی از آنها جلوی نانوایی 2 نفر را ترور کرد، یک نفر دیگر خانهای را منفجر کرد، نفر سوم با اسلحه به کسی حمله کرده بود و نفر چهارم در خانهای مملو از آرپیجی و بمب دستگیر شده بود.
لاریجانی با بیان اینکه امروز کسانی که تحت عنوان مدافعان حقوق بشر مطرح میشوند، آلوده به تحرکات تروریستی هستند و اسم خود را مدافعان حقوق بشر گذاشتهاند ادامه داد: در اسناد سازمان ملل متحد چنین عنوانی سابقه ندارد. پس بدانید وقتی که نام مدافع حقوق بشر را شنیدید، افرادی هستند که تحرکات تروریستی دارند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مدافع حقوق بشر عنوان جعلی است و در اسناد سازمان ملل متحد هیچ پایهای ندارد.
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بسیج را شجره طیبهای عنوان کرد و گفت: بسیج در هر دورهای میوه خوبی دارد. بحث حقوق بشر نشان میدهد ایران در این زمینه آماده تعامل جدی برای پیشبرد نظرات خود است. ولی من در اینجا میخواهم بستری که این فعالیتها میتواند ثمرات چشمگیری داشته باشد را تشریح کنم.
لاریجانی با بیان اینکه حقوق بشر عنوانی است که مجموعه وسیعی از ادبیات را در سطح جهانی دربر میگیرد، خاطرنشان کرد: این ادبیات از لحاظ استاندارد با سایر موضوعات بینالمللی مانند عدم اشاعه سلاح اتمی، پولشویی، مبارزه با فساد و مواد مخدر بالاتر است. بنابراین در مورد حقوق بشر ادبیات فرهیختهای وجود دارد و لازم است کسانی که وارد این عرصه میشوند به ادبیات فرهیختهخواهی و فرهیخته وارد شوند.
وی ادامه داد: حقوق بشر در دو زمینه مهم وجود دارد که یک بحث ایدئولوژیکی آن است و بحث دیگر مربوط به مجموعهای از عملیات هدفدار و بسیار وسیع سیاسی میشود؛ در خصوص ایدئولوژیک حقوق بشر مدعی است که مجموعهای از نُرمهای رفتاری در زندگی جمعی باید جهانشمول شود و هدف از این تلاش این است که کرامت انسانی حفاظت شود. البته بعد از جنگ جهانی دوم در این زمینه مدارک رسمی شد، ولی 100 سال گذشته در مورد حقوق بشر تاریخ اینچنینی وجود ندارد.
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: هرجا نُرم رفتاری مطرح میشود، باید توجه شود که چرا این نُرم و هر جا در مورد توجیه فعل وارد بحث میشویم، به بحث ایدئولوژیک ورود پیدا میکنیم؛ در اسناد سازمان ملل چند سند مهم وجود دارد که یکی از آنها منشور سازمان ملل متحد است و در این منشور آمده هر کسی آزاد است دین خود را انتخاب کرده و تبلیغ کند. بدون اینکه تحت فشار قرار گیرد؛ استدلال این است که این نُرم موجه است و برای اثبات آن 2 نوع استدلال داریم؛ استدلال نوع اول سکولاریزم است که میگوید علیالاصول ادیان در ناحق بودن مثل هم هستند و نشان از عقبافتادگی دارند.
لاریجانی با بیان اینکه این استدلال میگوید دین در رفتار جمعی مانند لباس است و هر کسی آزادانه میتواند هر لباسی میخواهد بپوشد، گفت: دوگانگی خصوصی و عمومی تفکری است که به کار میرود؛ حوزه خصوصی مانند این است که چگونه در خانه لباس بپوشید و حوزه عمومی شامل حکومت و رفتار جمعی میشود؛ در تفکر اسلامی این مرز میان زندگی خصوصی و عمومی وجود ندارد و خصوصیترین زندگی در علاقه و حب است. استدلال دوم سکولاریزم مصلحتی است که معتقد است بخشی از دینها خوب هستند، ولی اگر دینی را حاکم کنیم به دلیل اینکه برخی از دین خود دست بر نمیدارند پس نباید هیچ دینی را حاکم کرد و هر کس باید آزاد باشد که دین خود را تبلیغ کند. این استدلال کسانی است که این بند را نوشتهاند.
وی گفت: زمانی که این بند منشور سازمان ملل نوشته میشد، ملل اسلامی خواب بودند یا در میدان حضور نداشتند و ستون حقوق بشر توسط متفکران غربی نوشته شد. اسلام پیامد مرز زندگی مدنی و سیاسی امروز ما است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار داشت: زمانی که غرب معتقد بود تنها راه صحیح زیستن روش آنها هست، ما این را مطرح کردیم که ملت مسلمان حق دارند زندگی خود را براساس دیگری مانند اسلام تعیین کند. بنابراین در حقوق بشر این حق است که براساس اسلام زندگی خود را تنظیم کنیم و امروز در جهان بر سر این مسئله دعوا است. به طور مثال در اساسنامه حقوق بشر مطرح شده که هر کسی آزاد است همسر خود را انتخاب کند.
"امروز غرب میگوید لازم نیست که همسرستان از جنس مخالف باشد و میتواند همجنس باشد. این در حالی است که غربیها تا 20 سال پیش کسانی که به همجنسبازی مبتلا میشدند به عنوان مریض گرفته یا به عنوان تخلف قانونی دستگیر میکردند و تحت مداوای زورکی قرار میدادند، اما حالا به ما میگویند که چون همجنسبازی را دوست داریم شما هم باید اینگونه زندگی کنید. آنها میخواهند اسناد را خودشان تفسیر کنند و میگویند هیچکس حق ندارد غیر از سیستم لیبرال غربی زندگی کند."
لاریجانی با بیان اینکه اسلام دین زنده، جامع و فراگیری است گفت: اسلام دین مندرسی نیست و بخش عمومی و خصوصی را شامل میشود و برای همه عالم است. با این تفکر ما در مقابل آنها یک ایدئولوژی قوی قرار دادیم و در این میدان در حال رشد هستیم.
وی ادامه داد: حقوق شهروندی از زمان آیتالله شاهرودی مطرح شد و قانونی در مجلس نیز در این زمینه ارائه شد و هماکنون رئیسجمهور با عنوان منشور حقوق شهروندی در حال جمعآوری آن است، اما فکر زیربنایی این است که در جامعه اسلامی نُرم رفتاریمان با یکدیگر باید چگونه باشد که این احتیاج به استنباط و استنطاق از اسلام دارد.حقوق بشر به عنوان یک مجموعه عملیات سیاسی است که توسط کلوپ غرب برای تغییر نظامهای حکومتی یا حاکمان یا هر دو به کار میشود و دارای مکانیزمهای مختلفی است.
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: امروز وضعیت جهانی ما چنین است که مجموعه دول اروپایی تز جهانگشای غربی را با قدرت دنبال میکنند. سقوط امپراطوری شوروی به غرب روحیه جدیدی داد که حالا وقت کامل شدن جهانگشایی غربی است و موتور محرکه این تحرکات صهیونیسم است و حقوق بشر در این زمینه پرچم چنین جهانگشایی محسوب میشود.
لاریجانی در خصوص تکنولوژی اینترنت و استفاده از آن افزود: من با تکنولوژی اینترنتی نه تنها مشکلی ندارم، بلکه این از افتخارات من است که اینترنت توسط پژوهشکده دانشگاه IPNدر 20 سال گذشته وارد کشور شد در حال حاضر قصد دارم به نقش مقام معظم رهبری در توسعه این فناوری اشاره کنم. در آن زمان وزیر وقت خیلی فرق اینترنت با فکس نمیدانست و در این زمینه بنده گزارشی در 30 صفحه به مقام معظم رهبری نوشتم، چرا که در آن زمان اینترنت فقط در مکانهای علمی مورد استفاده قرار میگرفت و بنده به رهبری نوشتم که این تکنولوژی جالبی است و آینده خوبی دارد. همچنین مشکلات مطرح شده در استفاده از آن را عنوان کردم.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری، بنده و آن وزیر وقت را خواستند و در زیر گزارش بنده مطالبی نوشتند. به طور مثال در این مطالب نوشته شده بود که این تکنولوژی جالبی است، روی آن سرمایهگذاری شود و الزامی نیست که فقط مخابرات این کار را انجام دهد و باید این تکنولوژی در محیطهای علمی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین عنوان کردند که این حوزه برای جوانان جاذبه دارد. لذا میدان را برای جوانان باز کنید و فرمودند از الان در فکر آلودگیهای این صنعت باشید که مانند سایر صنایع نباشد که پس از ایجاد بعدا به فکر آلودگیهای آن باشیم.
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: برای عالم دینی که در دانشگاه درس نخوانده، برداشت از این گزارش 30 صفحهای که روح این موضوع را بدست آورده بود، بسیار غرورآفرین بود.
لاریجانی با بیان اینکه ما زمانی که میخواهیم در حوزه حقوق بشر صحبت کنیم باید این موضوع را واکاوی کنیم، گفت: در ادبیات حقوق بشر 3 عنوان آزادی، دموکراسی و برابری وجود دارد که مجموعه عظیم تحرکات حقوق بشری در این 3 کلید واژه مطرح است. معنای آزادی در حقوق بشر آمریکایی در مورد کشور ما وقتی اعمال میشود که هر کسی بتواند برعلیه نظام و اسلام تبلیغات خود را انجام دهد و نتواند تحت پیگرد قرار نگیرد. این یعنی ایجاد فضایی برای میدان دادن به حرکات براندازنده. لذا اگر کسی برای نماز خواندن در حسینیهای کشته شود، مشکلی نیست. اما اگر به اسم آزادی تجمع غیرقانونی انجام دهد، مسئله مهمی محسوب میشود.
وی در این زمینه گفت: آزادی وقتی برای خود آمریکاییها مطرح میشود خوب است مگر اینکه با امنیت همراه باشد . آنها میگویند حکومت آمده است که نوکری کند و امنیت را برای آنها بوجود آورد. به طور مثال قبل از انفجار در نیویورک یک فرد را 24 ساعت در ایستگاه پلیس نگه میداشتند، اما هماکنون تا هر زمانی که میخواهند افراد را بازداشت میکنند و اگر تشخیص دهند که فردی برای امنیت آمریکا خطرناک است آن را حذف میکنند و حتی به زندگی خصوصی افراد به اسم امنیت وارد میشوند.
رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار داشت: آزادی در موضوع غربی مرزش امنیت است و حفظ نظامشان شوخی نیست. در بحث دموکراسی این موضوع وقتی به کشور ما میرسد یعنی اینکه کف خیابان مردم باید تعیین کننده باشند و اگر در خیابان شلوغ شد آنها محق هستند ولی وقتی دموکراسی به آمریکا میرسد میگویند دموکراسی جایی است که از مسیر انتخابات تعیین شود.
لاریجانی با بیان اینکه ایران ستاره درخشان دموکراسی در خاورمیانه است، گفت: در جریان فتنه 88 زمانی که گروهی به خیابانها آمدند خرد و درشت آمریکا با وقاحت تمام بدون ترس و ابایی از این شورشها به اسم دموکراسی دفاع کردند. چطور آمریکا میتواند مدعی دموکراسی باشد در حالی که تمام دوستان آمریکا در منطقه و متحدان درجه یک آن مانند عربستان، کشورهای حاشیه خلیجفارس و رژیم صهیونیستی دیکتاتوری هستند.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین دموکراسی خاورمیانه متهم است که غیر دموکراتیک است، افزود: در گزارش شخصی به نام "احمقشریر" زندانیان بر اساس قومیت تقسیمبندی کردهاند و گفته شده که سنی، شیعه و بلوچ چقدر هستند. این گزاش نژادپرستانهای است. در حالی که ما در سیستم حقوقی خودمان به این موضوعات نگاه نمیکنیم و نمیگوییم کسی که کار تروریستی کرده است، شیعه است یا سنی.