به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، چهارمین کارگاه انتقال تجربه با حضور «مسعود دهنمکی» و علاقهمندان به این حوزه در سالن سه پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
دهنمکی در ابتدای این نشست اظهار داشت: سابقه و تجربه کارگردانان فیلمهای دفاع مقدس، ارزشمند است؛ زیرا در ایران فیلم جنگی واقعا در شرایط جنگی باید ساخته شود. شرایط را به گونهای فراهم کنیم که بتوانیم کارگردانانی که تا به حال فیلم دفاع مقدسی ساختهاند را برای تجربه جوانان تازه وارد به این حوزه تخلیه اطلاعات کنیم.
وی در ادامه افزود: دیدن مراحل پشت صحنه یک فیلم جنگی، آموزش خوبی برای انتقال تجربه است. شرایط را به گونهای فراهم کنیم که جوانان بتوانند در کارگاههای عملی، تجربه اندوزی کنند.
دهنمکی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی به فکر فیلمسازی افتاد، اظهار داشت: فیلمسازی من مربوط به آخرین روز جنگ، زمانی که قطعنامه را اعلام کردند، بود. ما باورمان نمیشد که جنگ تمام شده است. من شش ماه بعد از اعلام قطعنامه به تهران برگشتم. در همان قطار برگشت بود که فکر میکردم این تجربههایم را یا باید بنویسم و یا باید فیلم بسازم.
وی در ادامه افزود: بعد از مدتی نشریهای به نام شلمچه چاپ کردم، وقتی آن را متوقف کردند جبهه را چاپ کردم و وقتی جبهه را بستند، صبح را چاپ کردم، اما نمیخواستند من بنویسم برای همین به سراغ ساخت مستند رفتم و «فقر و فحشا» را ساختم. بخشی از فیلم سازی من بر میگردد به دلخوری از برخی فیلمهای جنگی. در جشنوارهها، به فیلمهای روشنفکری ضد جنگ جایزه میدادند. به یکی دو کارگردان و تهیه کننده ایده فیلمهایم را گفتم و آنها استقبال نکردند، به این نتیجه رسیدم که باید خودم بجنگم و فیلم بسازم.
کارگردان فیلم سینمایی «اخراجیها» گفت کسانی که از یک سری فیلمهای دفاع مقدسی و یا فیلمهای من ایراد میگیرند، مقصر نیستند. آنها جنگ را در شهرک سینمایی دفاع مقدس دیدهاند و تصوری از جنگ ندارند. در دفاع مقدس همه طیف آدمی وجود داشت و من در آثارم لایه پنهانی جنگ را نشان دادم.
وی در ادامه افزود: فرهنگ شوخی جبهه چند جلد کتاب است؛ چرا اگر کتاب باشد خوب است و اگر به فیلم تبدیل شود خیلیها معترض میشوند؟ امام (ره) گفتند: «جبهه دانشگاه آدم سازی است.» خوب خیلیها با هر نگاه و تفکری به جنگ میرفتند و آدم بیرون میآمدند.
دهنمکی با بیان اینکه بخش سخت سینمای جنگ، سینمای کمدی جنگی و از آن سختتر کمدی تراژدی است، گفت: سعی کردم این کار را به بهترین نحو انجام دهم اما اشکها و لبخندهای مردم را در فیلمهایم دیدم.
کارگردان فیلم سینمایی «اخراجیها2» با یادآوری خاطره شهادت مرحوم جواد شریفیراد گفت: ساخت فیلم جنگی بسیار سخت است. ما سعی کردیم جلوههای ویژه را به بهترین نحو نمایش دهیم و متاسفانه آن اتفاق افتاد. نمیدانم چرا اگر آتش نشانی که در حین ماموریت جانش از دست برود شهید به حساب می آید، اما کسی که برای فرهنگ این مرز و بوم میجنگد شهید حساب نمیشود؟ به شما دوستان پیشنهاد می کنم قبل از ساخت فیلم جنگی وصیتنامه خود را بنویسید.
دهنمکی با بیان اینکه اولین بار مستند «فقر و فحشا» لایههای اجتماعی خاصی را نشان داد، گفت: من نسبت به جامعه و اتفاقاتی که در آن میافتد بی تفاوت نبودم، مستند فقر و فحشا به رسوایی2 رسید که من در فیلم گفتم اگر خودتان را تکان ندهید خدا تکانتان میدهد. معنی این جمله واضح است.
وی در ادامه افزود: مشکل جامعه ما این است که نسبت به فسادهای اجتماعی مانند رشوه، اختلاس و غیره بی تفاوت شدهایم. مشکل ما این است که همه انقلاب را به دیگر کشورها صادر کردیم و چیزی برای خودمان نگذاشتیم.
کارگردان فیلم سینمایی «رسوایی» اظهار کرد: در تمامی ابعاد انقلاب اسلامی میتوان با نسل جوان گفتوگو کرد و سینما این قابلیت را دارد که منعکس کننده این حرفها باشد. هرکسی عمیقتر حرف بزند شناخت بیشتری دارد. پس باید برای عمیق حرف زدن شناخت داشته باشیم.
دهنمکی در پایان گفت: نمیدانم دهنمکی فردا کجا باشد، دعا میکنم عاقبتبهخیر شود. بدانید اگر روزی ببینم فیلمهایم بین مردم محبوبیت ندارد، دیگر فیلمسازی نخواهم کرد.
انتهای پیام/ 121