جنگ کاری کرد که سرباز صفر ما‌ به یک استراتژیست نظامی تبدیل شد

نظر رهبر معظم انقلاب درباره کتاب «کالک‌های خاکی»

رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از فرماندهان دفاع مقدس با اشاره به کتاب «کالک‌های خاکی» می‌فرمایند: «جنگ کاری کرد که سرباز صفر ما تبدیل شد به یک استراتژیست نظامی!‌ این چیست؟ این معجزه انقلاب و دفاع مقدس است...»
کد خبر: ۱۰۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳ - 01February 2014

نظر رهبر معظم انقلاب درباره کتاب «کالک‌های خاکی»

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، طی دو دهه اخیر در فضای ادبیات کشور موج جدیدی از نگارش آثار دفاع مقدس به نام خاطرهنگاری و خاطرهنویسی شکل گرفت که منجر به خلق آثار پرشماری شد. در این میان آنچه که حائر اهمیت است، روشن شدن حقایق تاریخی و استراتژیک جنگ توسط این خاطرهنگاریها و خاطرهنویسیها بود که در رأس آنها خاطرات سرداران جنگ اهمیتی فوقالعاده دارد.

از جمله مهمترین آثاری که در حوزه خاطرهنگاری و خاطرهنویسی طی یکسال اخیر منتشر شده است، کتاب «کالکهای خاکی» خاطرات سردار محمدعلی (عزیز) جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران است، این کتاب مشتمل بر خاطرات شفاهی وی از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۳۶۱ است که در یازده فصل به کوشش گلعلی بابایی و حسین بهزاد تدوین و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

در این اثر در خلال سالهای پیش از انقلاب تا فتح خرمشهر حوادث و وقایع متعددی همچون ورود امام(ره) به ایران، تسخیر لانه جاسوسی، چگونگی تشکیل گروه دانشجویان مسلمان خط امام(ره)، آغاز جنگ، چگونگی راهیابی فرمانده سپاه به این ارگان و... روایت میشود. یکی از اصلیترین ویژگیهای این اثر بیان این روزها از زبان فرمانده سپاه است که از این جهت اهمیت ویژهای نسبت به دیگر آثار دارد. به زعم بسیاری از کارشناسان «کالکهای خاکی» میتواند آغازگر ورود فرماندهان جنگ برای بیان خاطراتشان باشد.

این اثر که برای اولینبار در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران عرضه شد، در همان آغاز مورد توجه مخاطبان قرار گرفت؛ به طوری که طی ماههای پس از آن نیز از آثار پرمخاطب در حوزه دفاع مقدس شناخته شد، کالکهای خاکی تنها محدود به خاطرات نمیشود، بلکه نشان میدهد که چگونه یک انسان در مسیر باورها و اعتقاداتش ساخته میشود.

پس از انتشار این کتاب نویسندگان، مسئولان و افراد متفاوتی درباره آن اظهار نظر کردهاند، عدهای آن را نقشه راه برای آیندگان خواندهاند، عدهای آن را فتح بابی برای نگارش خاطرات فرماندهان جنگ و عدهای دیگر چراغ هدایت. اما در رأس همه این اظهار نظرها، نظرات رهبر انقلاب درباره این کتاب و خاطرهنویسی دفاع مقدس خواندنی است.

رهبر انقلاب در بیانات خود در دیدار با جمعی از فرماندهان دفاع مقدس که ۲۴ آذرماه سال جاری برگزار شده است، فرمودهاند: «به این نکته خوب است، توجه شود و در اظهارات گفته شود. این نکته را در ارتباط با مطالعه کتابهای مربوط به هشت سال دفاع مقدس میگویم، نکتهای که از بس واضح است، مغفول عنه واقع میشود و آن، این است که در دوره جنگ، افرادی و عناصری بودهاند و جوانانی که اطلاع از جنگ نداشتند و شاید سربازی هم نرفته بودند. بعد میبینیم که در ظرف یک سال، یا یک سال و نیم تبدیل میشوند به یک استراتژیست نظامی. این نکته درباره همه صدق میکند؛ درباره آقای رشید، درباره آقای جعفری و دیگران.

من شرح حال آقای جعفری را میخواندم. این کتابی که چاپ کردهاند؛ «کالکهای خاکی» با او مصاحبهکردهاند. اولی که دارد میرود طرف سوسنگرد، میگوید: من اصلاً هیچ نمیدانستم، هیچ شلیکی نکرده بودم. بلد هم نبودم. دیگران هم همین طور.

لکن در عملیات فتحالمبین، او یکی از طراحهاست و در اجرا هم، یکی از از مدیران خوب است، که فرماندهی یکی از قرارگاهها را بر عهده میگیرد. من شرح حال این آقایان و کتابهای جنگ را زیاد میخوانم.... جنگ کاری کرد که سرباز صفر ما، تبدیل شد به یک استراتژیست نظامی! این چیست؟ این؛ معجزه انقلاب و دفاع مقدس است و این حرفها از بس واضح است، گم میشود. شما اینها را بگویید.»

نظر شما
پربیننده ها