به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست رسانهای چهارمین «همایش دوسالانه و جشنواره ملي ارتقای کیفیت محصولات و فعالیتهای فرهنگی» با حضور «مهدی ناظمیاردکانی» دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاههای فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، «مجيد ملكىتبار» قائم مقام معاون آموزش و پژوهش دانشگاه صدا و سيما و «سيدمجيد كمالي» رئيس مركز مطالعات فرهنگي، صبح امروز در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
كمالي در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه این همایش قرار است در اردیبهشت 1396 برگزار شود، اظهار داشت: کلید این کار از بهمن 1387 با تدبیر رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از موازیکاری دستگاههای فرهنگی صورت گرفت. دبیرخانه دوسالانه و جشنواره ملي ارتقای کیفیت محصولات و فعالیتهای فرهنگی با مسئولیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری راهاندازی شد تا مهمترین فعالیت یعنی این همایش علمی را برگزار کند.
وی افزود: شورای سیاستگذاری، کمیته علمی، کمیته جشنواره، کمیته نمایشگاه، کمیته اجرایی و کمیته اطلاع رسانی ارکان این همایش هستند. همه کمیتهها فعالیتهای خودشان را برای برگزاری همایش باکیفیتی انجام میدهند. همایش و کمیتههای مختلف در این مجموعه تلاش دارند تا برای تحقق منویات مقام معظم رهبری درباره کیفیت محصولات فرهنگی ایفای نقش کنند.
رئيس مركز مطالعات فرهنگي ادامه داد: سه بخش عمده همایش امسال بخش علمی، نمایشگاه محصولات فرهنگی دستگاههای فرهنگی و نگاه کاربردی و اجرایی جشنواره به مقوله محصولات فرهنگی خواهد بود. در همین راستا در این همایش درباره موضوعاتی همچون بازیهای رایانهای، اسباببازی و پوشش مد و لباس پژوهشهای ویژهای صورت گرفته شده است.
ناظمیاردکانی در ادامه این نشست اظهار داشت: موضوع این همایش و همایشهای پیشین ارتقا کیفیت محصولات فرهنگی بوده است. در این حوزه نظام ارتقا کیفیت وجود دارد که بر اساس آن دستگاههایی در آن مسئول هستند تا با تعیین استانداردها به سلامت مردم کمک کنند. کشور ما در طول سالهای انقلاب با تلاشهایی که صورت گرفته است نسبت به قبل از انقلاب رشد خوبی را در این حوزه داشته است.
وی با اشاره به موضوعات دورههای پیشین این همایش گفت: ما در دوره اول توجه اصلی را بر گفتمان سازی گذاشتیم. دوره دوم همایش را تخصصی برگزار کردیم و دستگاهها موظف شدند تا مقالاتی را در این حوزه به همایش ارائه کنند. دوره سوم همین موضوع را ادامه دادیم و امروز در دوره چهارم میخواهیم تجارب دستگاههای فرهنگی را در بین مجموعهها تبادل کنیم و از طریق رسانهها نیز این موضوع را به مردم منتقل کنیم.
دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاههای فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در این همایش سعی میکنیم تا نمونهها و مصادیق شاخصههای محصولات فرهنگی را در جامعه علمی و فرهنگی بررسی کنیم و محصولات را ارزشگذاری کنیم تا معیار مناسبی برای ارزیابی کارهای فرهنگی تعریف شود. همچنین محصولات تولید شده چند سال اخیر دستگاههای فرهنگی رتبه بندی و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
ملكىتبار در بخش پایانی این نشست اظهار داشت: امسال در حاشیه دوسالانه و جشنواره ملي ارتقای کیفیت محصولات و فعالیتهای فرهنگی سومین نمایشگاه محصولات برتر فرهنگی برگزار خواهد شد. همچنین علاوه بر حضور دستگاههای فرهنگی، موسسات فرهنگی مردم نهاد و نهادهای فرهنگی ایده پرداز نیز اگر بتوانند شاخصهها و امتیازات لازم حضور در این نمایشگاه را لحاظ کنند میتوانند حضور داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: برترین موسسات فرهنگی حاضر در این جشنواره تندیس نشان فرهنگی خواهند گرفت. شناسایی موسسات پیشگام، تشویق موسسات موفق، تبادل تجربیات موسسات و معرفی موسسات موفق در عرصه جذب مخاطب از جمله اهداف این بخش است.
قائم مقام معاون آموزش و پژوهش دانشگاه صدا و سيما بیان کرد: موسساتی که علاقمند به حضور در این بخش هستند بایستی 5 اثر از فاخرترین کارهایشان را که سال تولید آن به 1395 ختم میشود را برای دبیرخانه ما ارسال کنند تا مورد ارزیابی و داوری قرار گیرد.
انتهای پیام/ 121