نویسنده کتاب "اروند" و "خلیج فارس"

لازم است به بحث نگاه تاریخی و مستند گونه از جنگ توجه شود

کتاب "اروند" و "خلیج فارس" نوشته مجتبی نیک رهی روایتی تاریخی را از جنگ بیان می کند.
کد خبر: ۱۰۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹ - 11February 2014

لازم است به بحث نگاه تاریخی و مستند گونه از جنگ توجه شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب "اروند" و "خلیج فارس" به قلم مجتبی نیک رهی قرار است به زودی از سوی سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس به چاپ برسد.

نیک رهی در ابتدا با اشاره به نگارش کتاب اروند از اواخر سال ۸۶ گفت: نگارش کتاب اروند تا اوایل سال ۸۸ به طول انجامید و کار نگارش کتاب خلیج فارس نیز از سال ۸۷ شروع و حدود ۱۶ الی ۱۷ ماه به طول انجامید.

وی با اشاره به نگاه تاریخی کتاب خلیج فارس بیان کرد: این کتاب در چند بخش به مسئله خلیج فارس حوادث روی داده در آن پرداخته است. بخش نخست کتاب به عملیات مروارید در زمان جنگ تحمیلی میپردازد و در بخش دیگری حمله ناوبر آمریکایی به هواپیمای ایرانی را روایت میکند همچنین در بخش دیگری از کتاب به بررسی کلی نقش خلیج فارس از نظر حقوقی و بین المللی پرداخته میشود.

وی در خصوص هدف نگارش این کتاب تصریح کرد: به دلیل اینکه اکثر آثار منتشر شده در حوزه دفاع مقدس بیشتر در سبکهای خاطره نویسی و داستانی است لازم بود به بحث نگاه تاریخی و مستند گونه از جنگ توجه شود تا به عنوان منبعی برای کار تحقیقاتی دانشجویان در درس دفاع مقدس استاده شود

نیک رهی افزود: برای جمع آوری اسناد و منابع لازم در نگارش کتاب از مرکز اسناد وزارت خارجه و کتب حقوق بین الملل کمک گرفته شد و نیز از بخشهای مهم کتاب خلیج فارس مصاحبه با فرماندهان وقت همچون فرماندهان ناو جوشن بود

وی با بیان اینکه در خصوص کتاب اروند به پیشینه تاریخی اروند توجه شده است، افزود: از دلایل اصلی صدام برای حمله به ایران پیمان الجزایر در سال ۱۹۷۵ است که در خصوص مرزبندی اروند رود صورت گرفت. پس از پایان جنگ تحمیلی نیز صدام در صدد بود تا تا تغییر مسیر رودخانه اروند آن را به خاک عراق ملحق کند اما ایران با ارائه مدارک رسمی در مجامع بین المللی توانست از حق خود در مسئله اروند دفاع کند.

وی در پایان با تشکر از همکاری محمدرضا نیک رهی و ناوسروان خسروآبادی در نگارش این کتاب گفت: از دیگر کتابهای در دست تالیف، کتاب حامیان صدام در ۸ سال دفاع مقدس است که به موضوع حمایت شوروی سابق از نیروهای بعث عراق میپردازد که این کتاب نیز توسط پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در آینده به چاپ خواهد رسید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار