خانه‌ای کنار ابر‌ها؛ روایتی از معنویت و خودسازی در فضای دفاع مقدس

معنویت و ایمان با حضور در عرصه دفاع مقدس تکمیل می‌شد. فیلم «خانه‌ای کنار ابر‌ها» با نگاهی بر این حوزه، تاثیر دفاع مقدس را بر افراد متفاوت به تصویر کشیده است.
کد خبر: ۱۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶ - 08February 2014

خانه‌ای کنار ابر‌ها؛ روایتی از معنویت و خودسازی در فضای دفاع مقدس

خبرگزاری دفاع مقدس: خانهای کنار ابرها روایتی بر دوران هشت سال دفاع مقدس است که همدلی و اتحاد ملت ایران نه تنها با آغاز جنگ تحمیلی کاسته نشد بلکه افزایش یافت. «خانهای کنار ابرها» آشنایی دو جوان با مادر شهیدی است که در روند زندگی این دو تاثیر گذار خواهد بود و اتفاقاتی که پیرامون این آشنایی در داستان رخ میدهد و هدایت هاشمی، حامید کمیلی، آفرین عبیسی و نگار عابدی بازیگران اصلی آن هستند. حامد کمیلی و هدایت هاشمی با گریمی متفاوت در خانهای کنار ابرها ایفای نقش میکنند.

در این فیلم نشان میدهد که مردم باارزشترین چیزی که در زندگی خود داشتند را در راه دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب نثار کردند.

همسر یکی از رزمندگان حلقه دوران نامزدی خود را که با ارزشترین یادگار دوران زندگیش است را برای رزمندگان هدیه میدهد.

در این فیلم نقش و تاثیر زنان درعرصه دفاع مقدس را نیز به تصویر کشیده است. خانوادهها و همسران رزمندگان بدون هیچ توقع و چشمداشتی، همسران خود را برای حضور در میدان نبرد حق علیه باطل تشویق کردند و خود به تنهایی بار و مسئولیت زندگی را بر دوش کشیدند.

زنان و مادران که عزیزانشان در جبهه بودند هرگز با بروز مشکلات خم به ابروی خود نیاوردند و حتی اجازه نداند مردانشان از مشکلات آنها باخبر شود تا بتوانند با فکری آزاد و باز در مقابل دشمن بایستند.

همچنین معنویت و خودسازی عرصه جنگ و جبهه با حضور دو سابقه دار به شکلی زیبا به تصویر کشیده شده است.

داستان بر محور مادر شهیدی قرار دارد که با شنیدن خبر شهادت تنها پسرش، زینب وار و صبورانه، نوهاش را به شکیبایی و تحمل دعوت میکند و حتی قطرهای اشک از چشمانش جاری نمیشود.

 «خانهای کنار ابرها» علاوه بر انیکه یک فیلم دفاع مقدسی محسوب میشود، یک فیلم جامعهشناختی و عرفانی هم به شمار میرود. رویدادها و وقایع کشور و مردم ایران در سالهای دهه نخست انقلاب که با جنگ تحمیلی آغاز شد، با همه تلخیها و خوشیهایش در این فیلم بازگو میشود و اینکه درسها و الگوهای بسیاری را در خود دارد.

جشنواره فیلم فجر فرصتی دوباره برای کارگردانان، تهیه کنندگان و فیلم سازان است تا بتوانند با محوریت و موضوعهای متقاوت دفاع مقدس را به نمایش بگذارند.

سید جلال دهقانی اشکذری کارگردان فیلم سینمایی «خانهای کنار ابرها» را بر عهده دارد. این کارگردان جوان به خوبی توانسته به مخاطب خود ارتباط برقرار کند و موضوع های دهه 60 که بر کشور حاکم بود را به نمایش بگذارد.

عوامل این پروژه عبارتند از: نویسنده فیلمنامه و کارگردان: سید جلال دهقانی اشکذری، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: سید مهدی فرخپور، گروه کارگردانی: جواد گنجی، علی محمد طائمه، منشی صحنه: آناهید روستا، عکاس: حسن شجاعی، مدیر فیلمبرداری: علی اصغر محمدزاده هستند.

همچنین گروه فیلمبرداری: سید مهدی حسینی، رضا نهاردانی، علی نهاردانی، محمد حسینی، سعید حیدری، سینه موبیل: عطا براتی، صدابردار: طاهر پیشوائی، دستیار صدابردار: جمال دهقان، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، دستیار اول و مدیر صحنه: رضا عبدالملکی، دستیار دو صحنه: عبدالرضا منتظری هدش، دستیار لباس: رها دادخواه و طراح گریم: کامران خلج از دیگر عوامل این فیلم به شمار می روند.

در این فیلم مجریان گریم: فرشته موسوی، مهدی خلج، تدوینگر: بهمن داداش لطف آبادی، مدیر تولید و مجری طرح: محمود محمد طائمه، مدیر تدارکات: مجتبی زندیه، دستیاران: امیر مرانی، حسن سمیاری، همیاران: فرامرز کاکی، علی مافی، امور اداری: پریسا برادری، امور مالی: سید حسین حسینی، حمل و نقل: جهانگیر فتحی، مراد اسکندری، امیر فتحی، داود طغرانگار، حسین صحرائی، محمد عبدالملکی، آرش نوری و حسین مقیسه، تهیه کننده: روح ا... برادری، بازیگران: حامد کمیلی، هدایت هاشمی، آفرین عبیسی، نگار عابدی، سارینا نجفی بهاری، سوگل نصرتی، عرشیا گشتاسبی امیری، سید حسین کمال علوی، مریم هاشمی، مونا قاسمی، علی دهقانپور، مهدی قانع، فرزانه سادات سید ابراهیمی، فاطمه خلیل الهی، سارا موسوی، بنیتا نادری، سرمایه گذار: علی شجاع، حسام سالکی، روح ا... برادری، تهیه کننده: روح ا... برادری هستند.

شایان ذکر است؛ دهقانی اشکذری پیش از این چهار تله فیلم به نامهای «هدیهای برای آسمان»، «دویدن برای پشیمانی»، «همه روزها» و «مسابقه» را در کارنامه دارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار