صادق آهنگران: نوحه‌هاي زمان دفاع مقدس بايد به آثارسمفونيك تبديل شوند

کد خبر: ۱۱۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۱ - 23December 2006

بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس انتظار مي‌رود كه در كنار ضبط و حفظ اشعار حماسي و نوحه‌هاي زمان جنگ، براي ماندگاري، اين نوحه‌ها را به آثار سمفونيك تبديل كند.

حاج صادق آهنگران از نوحه خوانان برجسته 8 سال دفاع مقدس، افزود:‌
هر چند كه موسيقي سمفونيك در كشور ما جا نيفتاده است اما توليد آثاري چون فلك‌الافلاك و حماسه‌ي خرمشهر نشان داد كه توان زيادي در ملودي نوحه‌ها و اشعار حماسي ما براي تبديل شدن به سمفوني وجود دارد. وي گفت: به بركت 8 سال دفاع مقدس نوحه‌هايي كه از زمان شهادت امام حسين (ع) شكل گرفته بود در اين دوران نيز به شكل‌ بارزي نمود پيدا كرد يعني در اصل حماسه‌ها و اشعار حماسي را ما از قضيه كربلا گرفتيم و اگر اكنون جهت تغيير يافته و در بيشتر مداحي‌ها تلاش براي گريه كردن است خود ما مقصريم. آهنگران در ادامه با اشاره به اينكه در طول 8 سال جنگ تحميلي اكثر نوحه‌ها و حماسه‌ها بدون موسيقي بوده است گفت كه ورود آلات موسيقي تنها در اواخر جنگ بوده است.
وي تأكيد كرد: اين نوحه‌ها و اشعار حماسي عمدتاً در زمان‌هايي چون شب‌هاي عمليات، جذب نيرو از شهرستان‌ها، قبل از ورود به خط مقدم و ... خوانده مي‌شدند كه نقش عمده‌اي در تهييج رزمندگان اسلام ايفا مي‌كردند.
وي گفت:‌ تأثير نوحه‌هاي دفاع مقدس به گونه‌اي بود كه اكثر سرفصل اشعاري چون “بانواي كاروان”، “سوي ديار عاشقان” و ... ورد زبان رزمندگان بود. آهنگران در پاسخ به اين سؤال كه آيا با اصل جريان ورود موسيقي به مداحي و نوحه خواني موافق است يا خير؟ گفت:‌ ما نوحه‌هاي 8 سال جنگ را بدون موسيقي مي‌خوانديم با اين حال اگر ورود موسيقي به سنتي‌خواني لطمه نزند دليلي براي مخالفت با آن نمي‌بينم و اگر طرح جديدي ارائه شود كه خلاء سينه‌زني و كف‌زني را پر كند در ورود موسيقي به نوحه خواني حرفي نيست چون امروزه ديگر نمي‌توان با برخي اشعار حماسي كه در زمان جنگ با‌آن سينه زده مي‌شد سينه زد. گفتني است كه آهنگران تاكنون برخي اشعار چون “كاروان رفته منزل به منزل” و “كربلا منتظر ماست”‌را با موسيقي اجرا كرده است. آهنگران در عين حال نوحه‌خواني را داراي قداستي ويژه دانست و تأكيد كرد: نبايد موسيقي‌هاي پاپ و سبك را وارد عرصه نوحه كرد. وي افزود:‌ نگراني ما بر اين است كه در صورت تبديل كليه نوحه‌ها و اشعار حماسي به موسيقي چند سال ديگر اصل اين نوحه‌ها از بين برود. لذا در كنار تبديل نوحه‌ها به آثار سمفونيك اصل نوحه‌ها و اشعار حماسي نيز بايد انتشار يابند.


givaki
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار