بيست‌وپنج كتاب خرمشهر رونمايي شدند

کد خبر: ۱۱۳۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۶ - 30April 2007

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ سرهنگي با اشاره به ژانر ادبيات جنگ در دنيا اظهار داشت: وقتي واقعيت‌هاي جنگ‌مان را كنار هم مي‌گذاريم، درمي‌يابيم كه ادبيات جنگ ما تنها يك گونه‌ي ادبي نيست؛ بلكه ادبياتي ضداستعماري و استعمارستيز است و به تبع آن سينماي جنگ هم كه تكيه‌گاهش ادبيات جنگ است، يك سينماي استعمارستيز.

او در ادامه متذكر شد: درباره‌ي هيچ حادثه‌اي همچون انقلاب و جنگ ما اثر نوشته نشده است. اين تعداد فوق‌العاده است. در حدود پنج‌هزار عنوان كتاب درباره‌ي جنگ ما نوشته شده است.

سرهنگي همچنين گفت: ادبيات جنگ در همه‌جاي دنيا شناخته‌شده است. مثلا در روسيه اتحاديه‌اي براي جمع‌آوري اين آثار است و به آن‌ها احترام مي‌گذارند. حفظ استقلال و تماميت ارضي كه خيلي گران به‌دست آمده، اولين چيزي است كه ادبيات جنگ به ما مي‌گويد. ادبيات جنگ آميزه‌اي از استدلال و عاطفه‌ است، كه تلفيق اين دو شاكله‌ي ادبيات جنگ را تشكيل مي‌دهد. از سوي ديگر اين ادبيات به ما و به تمام دنيا مي‌گويد كه ايراني‌ها براي آن‌چه دوست دارند، حاضرند تا چه اندازه سرسختي كنند.

به اعتقاد اين نويسنده و پژوهشگر، ادبيات جنگ سرشار از اميد و زندگي است، آن‌هم در جايي كه مرگ مثل رگ گردن به ما نزديك است.

او در ادامه تصريح كرد: ما بايد از تاريخ‌مان مراقبت كنيم، كه بخشي از آن ادبيات جنگ است. خيلي‌ها دوست دارند اين تكه‌هاي تاريخي را از ما بردارند. بحثي را كه در حال حاضر درباره‌ي خليج فارس است، اصلا به شوخي نگيريد. در دبي در مجتمع فيلم‌ سينمايي كه با رسول ملاقلي‌پور رفته بودم، او درباره‌ي مميزي فيلم پرسيد و به ما گفتند كه تنها در دو مورد مميزي وجود دارد؛ يكي صحنه‌ي اروتيك خاص و ديگري آوردن عنوان خليج فارس. حتا براي ديدن فيلم "300" در يكي از كشورها در محل ورود به سالن، آثار ايران را در زير پا قرار داده‌اند؛ تا كسي كه به قصد ديدن فيلم آمده، از روي آن‌ها رد شود.

به گزارش ايسنا، سرهنگي در بخش ديگري از گفته‌هايش در اين نشست كه به‌مناسبت بيست‌وپنجمين سالگرد آزادسازي خرمشهر و با عنوان «خرمشهر و حماسه‌آفريني‌هاي سرداران و دلاورمردان آن ديار» برگزار شده بود، به آماري اشاره كرد و توضيح داد: كتاب‌هايي كه با موضوع خرمشهر از خاطرات نظاميان عراقي منتشر خواهند شد، 13 عنوان است، كه 8 عنوان چاپ اول و 5 عنوان تجديد چاپ‌اند. از خاطرات رزمندگان ايراني، 10 عنوان هستند، كه 4 عنوان چاپ اول و 6 عنوان تجديد چاپ‌اند. خاطرات زنان خرمشهر هم 7 عنوان هستند، كه 3 عنوان تجديد چاپي و 4 عنوان چاپ اول‌اند. حوزه‌ي هنري از اول انقلاب تا امروز 60 عنوان كتاب چاپ كرده و در كل نظام جمهوري اسلامي ايران نيز 350 عنوان با موضوع خرمشهر چاپ شده است.

او همچنين در پايان گفته‌هايش تأكيد كرد كه اگر بفهميم در خرمشهر زمان جنگ چه گذشته، به رخدادهاي كل جنگ پي مي‌بريم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار