نقش کانال درعمليات فرمانده کل قوا

کد خبر: ۱۱۵۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۶ - 17January 2008

در اين عمليات که طرح آن سه ماه قبل از آغاز حمله ريخته شده بود ، درست در روزي که بني صدر از فرماندهي جنگ عزل شد به اجرا در آمد .
اسم اين عمليات در آخرين ساعات قبل از شروع حمله مشخص شد . شهيد حسن باقري افشردي توي سنگر نشسته بود که فرمان عزل بني صدر از فرماندهي کل قوا ، از راديو پخش شد و اعلام شد فرماندهي کل قوا را امام به عهده گرفت .بدين ترتيب اسم عمليات فرمانده کل قوا ، خميني روح خدا شد .
منطقه عملياتي ، جبهه جنوب – دارخوين – بود ، قصد طراحان عمليات پيشروي به سوي پل "مارون" بود .لذا در تاريخ 21/ 3/ 1360 عمليات شروع و تا 25/ 3/ 1360 ادامه يافت .
از نظر تکنيک جنگي ، آنچه که در موفقيت اين عمليات پس از ياري خداوند بسيار موثر واقع شد ، ابتکار حفر کانال تا نزديک مواضع دشمن بود که باعث غافلگيري دشمن در آغاز حمله و شکست سنگين آنان گشت .
جريان حفر کانال مزبور از اين قرار بود :کندن کانال تا نزديکي خط مقدم عراقي ها ، نزديک سه ماه به طول انجاميد .کانالي به عرض حدود 5/1 متر ، ارتفاع 2 متر و طول تقريبي 1750 متر .
اين امر در شرايطي صورت مي گرفت که گرماي هوا و پشه ، امان نيرو ها را بريده بود و آنها سر و صورتشان را با گازوئيل مي شستند تا پشه ها اذيتشان نکند .شب آغاز حمله ، نيروهاي خودي به راحتي و به دور از ديد دشمن تا 200 الي 250 متري پيش مي رفتند و به طور ناگهاني و غافلگيرانه بر سر آنها ريختند .
عراقي ها براي تصرف دوباره منطقه هفت شبانه روز پاتک هاي خود را ادامه دادند ، اما موفققيتي در اين راه کسب نکردند .
منبع:"فرهنگ جبهه،خلاقيتها"نوشته ي سيد مهدي فهيمي ومحسن مهر آبادي،نشر فرهنگ گستروسروش،تهران-1382
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار