اميرسرتيپ خلبان "احمد ميقاني"

کد خبر: ۱۱۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۲ - 07February 2008

با اميرسرتيپ خلبان احمد ميقاني فرمانده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي‌

احمد ميقاني در يک نگاه‌
:امير سرتيپ خلبان احمد ميقاني در شهريور ماه سال 1336 در يک خانواده متدين در شهرستان شاهرود متولد شد.
امير ميقاني در سال 1367 دوره عالي رسته‌اي، در سال 1371 دوره دانشکده فرماندهي و ستاد و در سال 1376 دوره دکتراي دانشگاه عالي دفاع ملي را با موفقيت به اتمام رسانيد.
پس از اتمام تحصيلات متوسطه به جهت علاقه وافر به فن هوانوردي در تاريخ 1/7/54 در نيروي هوايي ارتش استخدام و بعد از گذراندن دوره مقدماتي خلباني در فرماندهي آموزش‌هاي هوايي به منظور طي دوره تکميلي خلباني به کشور امريکا اعزام و در تاريخ 15/11/56 فارغ‌التحصيل شد و به عنوان خلبان هواپيماهاي شکاري در پايگاه‌هاي مختلف نيروي هوايي ارتش مشغول انجام وظيفه گرديد.
آسمان هميشه نمادي از قدرت لايزال الهي بوده و همه انسان‌ها در طول تاريخ، شگفت‌زده اين بيکرانه آبي بوده‌اند و خواهند بود.
مرداني که حضور در آبي آسمان را برگزيدند تا امنيت و آرامش را بر مردمان سرزمين خود ببارانند، آناني‌اند که دلشان به همان وسعت آسمان و عمق شجاعتشان به بيکرانگي همان افق پيش رويشان است. در گلستان ارتش جمهوري اسلامي ايران، گل‌هايي به چشم مي‌آيند که آبي‌اند و گويا، با خالق همه آبي‌هاي بيکران، پيوندي ديرينه دارند.
شکوفه‌هاي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، در واقع در 19 بهمن 1357 به بار نشست. تا ايران اسلامي از عطر بي‌مثال شجاعت آبي‌پوشان لبريز و سرافراز باشد. امير سرتيپ خلبان احمد ميقاني، فرمانده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي، يکي از آن آبي‌پوشاني است که از اولين جرقه‌هاي تحول در نيروي هوايي تا امروز، لحظه لحظه عمر خود را با شجاعت گذرانده و اکنون، در کسوت يک فرمانده، ثمره همه تلاش‌هاي خالصانه همرزمانش را باغباني مي‌کند. عوامل به وجود آمدن رويداد 19 بهمن و نقشي که اين بيعت در پيروزي انقلاب اسلامي داشت را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
در سال 1332 قراردادي بين ايران و امريکا منعقد شد که براساس آن قرارداد يک رابطه راهبردي به وجود آمد. هدفشان اين بود که دين به حاشيه کشيده و متوليان ديني نيز سرکوب شوند. در همين راستا، رژيم کارکنان نيروهاي مسلح، نيروهاي تاثيرگذار و مسوولان کشور را از افراد لائيک انتخاب کرد. بالطبع پيامد اين قرارداد در نيروي هوايي ارتش با حضور مستشاران امريکايي نمود پيدا کرد؛ زيرا استراتژي، تدابير و سياستگذاري نظامي کشور به آنها سپرده شد. آنها براي پيشبرد اهداف خود گروهي از کارکنان را براي آموزش به خارج از کشور اعزام کردند تا آنها را استحاله فرهنگي از اسلام به ليبراليسم کنند. ولي آنها بر اعتقادات مذهبي خود تاکيد داشتند و تحت تاثير سياست‌ها و برنامه‌هاي از پيش تعيين شده آنها قرار نگرفتند. جا دارد در همين جا از شهيد بزرگوار بابايي ياد کنيم که در دفتر فرماندهي پايگاه نظامي در امريکا نماز ظهر را اقامه کردند. همين سفرها باعث شد که نيروها، پي به تفاوت فاحش بين توسعه و پيشرفت کشورهاي غربي نسبت به عقب‌ماندگي و وابستگي کشور ببرند. همچنين ارتباط رفتاري که مستشاران امريکايي با کارکنان نيروي هوايي داشتند و به خودشان اجازه مي‌دادند که به نيروها امر و نهي کنند و به آنها زور بگويند و بي‌عدالتي کنند. از بعد فني هم کارکنان نيروي هوايي اجازه نداشتند که تجهيزات و قطعات را تعويض و تعمير کنند. قطعات براي تعويض به امريکا فرستاده مي‌شد. پرسنل اين ظلم‌ها را مي‌ديدند و منتظر فرصتي بودند که بتوانند اين نارضايتي را ابراز کنند. جريانات انقلاب و عزم راسخ حضرت امام (ره) درايجاد حکومت اسلامي باعث شد که کارکنان نيروي هوايي در پايگاه‌هاي تهران، اهواز، بوشهر، شيراز، اصفهان، همدان، دزفول و تبريز و در کليه پايگاه‌هاي نيروي هوايي به صحنه مبارزه بيايند و با شرکت در راهپيمايي‌ها و رد و بدل کردن کتاب، اعلاميه، پيام و شب‌نامه در پايگاه‌ها خشم خود را نسبت به رژيم طاغوتي نشان بدهند.

آن روزها، مردم نگران موضع‌گيري ارتش بودند؟
تنها چيزي که آن روزها مي‌توانست روحيه انقلابي را تقويت کند و مقاومت دولت بختيار را در هم بشکند اعلام همبستگي ارتش با مردم بود. بنابراين کارکنان نيروي هوايي به اين نتيجه رسيدند که دست به کار بزرگي بزنند به همين دليل در اقامتگاه حضرت امام(ره) در مدرسه علوي حاضر شدند.

چرا 19 بهمن ماه را براي بيعت انتخاب کرديد؟ رابط حضرت امام(ره) و نيروي هوايي چه کسي بود؟
قرار بود 12 بهمن کارکنان خدمت امام برسند که حضرت آيت‌الله طالقاني، آن روز را صلاح ندانستند و با هماهنگي که انجام دادند 19‌بهمن را براي بيعت تعيين کردند.

حضور نيروها در مدرسه علوي چگونه شکل گرفت؟ آيا همان 200 نفر، کل نيروي هوايي بودند که با حضرت امام(ره) بيعت کردند؟
روز 19 بهمن حدود 2هزار نفر از کارکنان نيروي هوايي با لباس رسمي در ميدان امام حسين(ع) جمع شدند و به سمت ميدان انقلاب تظاهرات کردند. از اين تعداد حدود 200 نفر که از قبل برنامه‌ريزي شده بود به مدرسه علوي رفتند و با حضرت امام بيعت کردند البته آن روز تا بعدازظهر گروه گروه از پرسنل از شهرستان‌ها (اصفهان و غيره) به مدرسه علوي براي بيعت خدمت امام رسيدند. حضرت امام(ره) خطاب به پرسنل نيروي هوايي فرمودند: «شما پرسنل نيروي هوايي، سربازان امام عصر(عج) و از امروز در خدمت امام عصر(عج) و قرآن کريم هستيد و خداوند اين افتخار را براي شما حفظ کند و در دو جهان شما را سعادتمند بفرمايد.

فکر مي‌کنيد اين بيعت چه تاثير مهمي در جامعه گذاشت؟
تاثير بسيار گسترده اين بيعت تير خلاصي بر پيکر رژيم بود. بختيار فوري اين واقعه را تکذيب کرد و گفت اين عکس که در روزنامه کيهان به چاپ رسيده، جعلي است. حضرت امام، عکس را تاييد کردند و فرمودند: «بيعت انجام شده است». بعد از اين حرکت، سازمان‌ها و گروه‌هاي مختلفي پشتيباني خود را از اين بيعت اعلام کردند.

با توجه به ضربه مهلکي که بر رژيم وارد شده بود واکنش رژيم شاه به اين اتفاق چه بود؟
بعدازظهر 19 بهمن نيروهاي گارد، مرکز آموزش‌هاي هوايي را محاصره کردند و بدون اين که درگيري ايجاد شود عقب‌نشيني کردند. در روز بيستم مجددا اين مرکز را از در شمالي در خيابان دماوند محاصره کردند و به هنگام شب، با صداي صلوات نيروها که فيلم بازگشت امام را از تلويزيون مي‌ديدند به داخل پادگان ريختند و تيراندازي کردند تا صبح بيست و يکم بهمن ماه اين جنگ و گريز ادامه داشت و حدود 20 نفر شهيد و مجروح شدند.
صبح 21 بهمن تعدادي از نفرات جديد نيروي هوايي وقتي از در جنوبي وارد پايگاه شدند و با آشفتگي پايگاه روبه‌رو شدند، خشمگين در حالي که شعار مي‌دادند از در شمالي خارج شدند که با تيراندازي نيروهاي گارد مواجه شدند. اين نيروها سريعا به پايگاه برمي‌گردند و در حالي که شعار «اسلحه‌ خانه اسلحه‌ خانه» را سر مي‌دادند به سمت اسلحه خانه رفتند و اسلحه‌ها را تخليه کردند و سلاح‌ها را با جعبه فشنگ از راه ديوار و پشت‌بام به مردم که شب قبل در کوچه‌هاي اطراف به کمک نيروهاي پايگاه آمده بودند، رساندند.
رژيم ساعت 4 بعدازظهر به بعد را حکومت نظامي اعلام کرد. اما مردم با بيانيه حکيمانه حضرت امام(ره) که فرمودند: «مردم بايد در خيابان‌ها حضور پيدا کنند و به مقررات حکومت نظامي توجه نکنند.» به خيابان‌ها رفتند.

در اين دهه به خصوص بعد از 19 بهمن، آيا از نيروي هوايي کسي هم زنداني شد؟
تا دهه فجر 1357 حدود 1000 نفر از بچه‌هاي نيروي هوايي را بازداشت و تعدادي را به خاش تبعيد و زنداني کردند. شايع بود که تعدادي از آنها را مي‌خواهند اعدام کنند. به همين دليل خانواده‌هاي آنها در نزديکي ساختمان کانون وکلا تحصن کردند. رژيم هم قول آزادي آنها را داد. تا آن زمان نيروي هوايي نقطه اتکاي امريکا و رژيم بود که بيعت با حضرت امام(ره) زلزله‌اي در ارکان حاکميت رژيم ايجاد کرده بود و آنها مي‌خواستند نيروي هوايي را تنبيه کنند.

امير، شما در مصاحبه مطبوعاتي، دهه فجر را دهه نيروي هوايي ناميديد، چرا؟
نيروي هوايي ماه‌ها قبل از بهمن از حکومت طاغوت بريده بود و طي آن چند ماه تضاد شديدي با رژيم پيدا کرده بود تا اين که 12 بهمن فرا رسيد و نيروها همان طور که در رسانه‌ها هم، حتما مشاهده کرده‌ايد امام را چون يک نگين احاطه کرده بودند. اين حرکت نماد ولايت‌مداري، مطيع و سرباز رهبر بودن است که در حال حاضر هم همين طور است و تابعيت از رهبري نمادي از باورهاي مکتبي ماست و اين اعتقاد درتوان رزمي ما بسيار موثر است. همان طور که حضرت امام فرمودند: «نيروي هوايي، نيروي الهي است.»

انسجام و وحدت کارکنان نيروي هوايي را در چه عاملي مي‌دانيد؟
نيروي هوايي يک نيروي تجهيزات محور است و کارکنان متعهد و پرتلاشي دارد که هواپيما و تجهيزات آن را آماده مي‌کنند تا آن نفر عملياتي بتواند اين زحمات و تلاش‌ها را به مرحله ظهور برساند.

پس از پيروزي انقلاب و شروع جنگ، با توجه به تحريم اقتصادي و صنعت بيمار و وابسته، نيروي هوايي چه تدبيري اندشيديد؟
حضرت امام فرمودند: «اگر امريکا يک خدمتي به ما کرده باشد همين تحريم و قطع ارتباط با ماست.» پس از پيروزي، نيروي هوايي از لحاظ استعداد و پتانسيل، توان تعمير و نگهداري تجهيزات را داشت. منتهي با شوک تحريم، منابع پشتيباني و ارتباطات ما قطع شد. در همان ابتدا نيروي هوايي قطعات پرمصرفي که هم از لحاظ توليد ساده و هم هزينه کمي را در بر مي‌گرفت توليد کرد. با شروع جنگ، نيروي هوايي يک نيروي آماده بود يعني هواپيما آماده و پرسنل آموزش لازم را ديده بودند.
نيروي هوايي، نيرويي سرپا بود و عمده اتکاي نظام هم به نيروي هوايي بود. هر چند صدام در مصاحبه‌اي چند ماه قبل از شروع جنگ گفته بود که اگر نيروي هوايي ايران تلاش کند دو سال بعد مي‌تواند يکي از شکاري‌هايش را پرواز دهد. وقتي رژيم بعث 31 شهريور به ايران حمله کرد، در روز اول مهرماه 140 فروند هواپيما همزمان با هم حرکت کردند و مناطق حساس و حياتي نيروي هوايي عراق از آتشبارها، رادارها و پدافند و 150 فروند هواپيماي آنها را بمباران کردند.
وقتي ارتش زرهي در خاک کشور ما در حال پيشروي بود (که به جنگ خلبان‌ها با تانک‌ها معروف است) در 2 ماه اوليه جنگ، نيروي هوايي توانست جلوي حرکت سريع ارتش زرهي عراق را به داخل کشور بگيرد و در نهايت حرکت آنها را با کمک ديگر نيروها سد نمايد و در روز 7 آذر همان سال، در يک عمليات مشترک که با نيروي دريايي داشت، 11 ناوچه اوزا موشک‌انداز و ديگر شناورهاي عراقي را منهدم و همچنين 7 هواپيما را سرنگون کردند و با اين عمليات، تا آخر جنگ، نيروي دريايي کشور با سيادت کامل دريا را داشت. در 15‌فروردين سال 60 پايگاه هوايي الرشيد عراق را بمباران کرديم.
رژيم بعث براي اين‌که هواپيماهايش در تيررس هوايي ما نباشند، هواپيماهاي خود را به مرز عراق و اردن در پايگاه الوليد برد. که اين پايگاه شامل سه پايگاه در حدود 2015 کيلومتر با همديگر فاصله داشت. ما در عمليات اچ-‌3 که عمليات طولاني هوايي در حدود 16001500 کيلومتر بود پرواز کرديم و آن پايگاه را هم بمباران کرديم و حدود 50 فروند هواپيما در اين عمليات منهدم شد و نيروي هوايي در تمامي عمليات‌هاي دفاع مقدس حضور گسترده و شجاعانه داشت.
از ديگر فعاليت‌ها و حضور نيروي هوايي مي‌توان به حفاظت تانکرها و نفت‌کش‌ها در دريا اشاره کرد.
زيرا امريکا، عراق را به هواپيماهاي سوپراتاندارد با موشک‌هاي اگزوست مجهز کرده بود و با تغيير کاربري هواپيماي ميني‌25 که هوا به هوا بود، درصدد بمباران کاروان کشتي‌ها و نفتکش‌هاي ما بودند که با تکنيک شهيد بزرگوار «بابايي» توانستيم چند هواپيماي آنها را منهدم کنيم و همچنين در عمليات مرصاد با حضور نيروي هوايي بيش از 80درصد از امکانات و تجهيزات منافقين منهدم شد. پس از جنگ هم، نيروي هوايي وامدار مردم، انقلاب و ولايت است.
www.jamejamonline.ir

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار