«رقص پرواز» را با وفاداري به واقعيت‌هاي دفاع‌مقدس ساختيم

کد خبر: ۱۱۵۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۳:۴۸ - 07February 2008
 به گزارش فارس احمد مرادپور گفت: زمان پخش اين مجموعه توسط مديران شبكه انتخاب شده و احتمال مي‌داديم كه هم به جهت مضمون و هم به جهت موقعيت تاريخي كه سريال به آن پرداخته مناسبت دهه فجر خيلي برايش مناسب نباشد، ضمن اينكه مردم مشغول جشن‌هاي دهه فجر و جشنواره فيلم‌هاي فجر هستند، احتمال مي‌داديم كه مخاطبين كمتر جذب شود ولي ظاهرا بازخوردها خوب بوده و احساس مي كنم توانسته مخاطبان را جذب كند.
وي درباره وقايع به تصوير كشيده شده در مجموعه گفت: بخشي از اتفاقات موجود در سريال مستند است و بخش ديگري از آن متناسب با نيازهاي داستان و درام، دراماتيزه شده‌اند و مقداري دخل و تصرف در آن صورت گرفته است.
وي افزود: مثلا دكتر ياوري شخصيتي حقيقي بوده، البته بخش زيادي از خاطرات او مستند و وجود خارجي داشته است و از معادلات آنها كه خاطرات پزشكان است استفاده كرده‌ايم و بخش ديگري از آن هم از تخيل تشكيل شده است زيرا ما نمي‌توانيم به آنچه كه در واقعيات رخ داده، متكي باشيم، چون نيازهاي داستان‌پردازي ما را ملزم مي‌كند كه مقداري تخيل هم به آن اضافه كنيم.
وي در ادامه گفت: شخصيت دكتر ياوري الهام گرفته از يكي از پزشكاني است كه به جهت شخصيتي، فرد بسيار معروفي با همين خصايل اخلاقي بوده است و در اين زمينه كه در داستان به آن هم اشاره شده، خيلي‌ها او را مي شناسند.
مرادپور درباره بخش هاي حذف شده از سريال، گفت: من به دليل درگير بودن در جشنواره فيلم فجر موفق به تماشاي سريال نشده‌ام ولي تا جايي كه اطلاع دارم، مقدار بسيار ناچيزي از آن حذف شده كه اهميت دراماتيك نداشته و به ساختار مجموعه لطمه‌اي نزده است.
وي با بيان اينكه موضوعاتي مختلفي بوده كه تصميم داشتم در اين سريال آنها را به تصوير بكشم، تصريح كرد:‌ يكي از مهم‌ترين آنها ماجراي عشق و دلباختي و از خودگذشتگي است كه در بين آدم‌هاي جبهه جريان داشته است، خصوصا در كسوت و جامعه پزشكان و همكاري و هم‌ياري كه اين صنف در بخش جنگ ما داشته كه هميشه از آن غفلت شده است.
وي ادامه داد: ما روي تمام بخش‌هاي داستان و هر لحظه آن فكر كرديم و اين طور نيست كه اتفاقي لحظه‌اي در آن رخ داده باشد و سعي كرده‌ايم، در طول ماجرا به واقعيت‌هاي دوران جنگ وفادار باشيم، مگر آنجايي كه به لحاظ دراماتيك كردن و نه خلع واقعيت به داستان‌پردازي پناه برده‌ايم.
مرادپور اظهار داشت: پرداختن به عشق تم ماجرا است و زمان و مكان و شخصيت‌ها فرم سريال است. شما نمي‌‌توانيد در داستاني كه مي‌خواهيد آن را در نمايش تعريف كنيد، جنبه‌هاي دراماتيك را در نظر نگيريد. هر كارگرداني اين وجوه را در نظر مي‌گيرد، حال يكي كمتر و يكي بيشتر. به نظرم عليرضا طالب‌زاده نويسنده فيلمنامه با نوشته‌اش نشان داده كه هم جهت ساختار قصه و هم به لحاظ پرداخت مضمون و تم، مهارت ويژه‌اي دارد و از پختگي كامل برخوردار است.
او همچنين درباره فضاي تكراري سريال‌هايي كه اخيرا از تلويزيون پخش مي‌شوند (موضوعات پزشكي) نيز گفت: يكي از دلايل اينكه پخش سريال در سال گذشته به تعويق افتاد و تا به امسال ادامه پيدا كرد همين بود كه كمي فيلم‌هاي نمايش داده از تلويزيون از حال و هواي پزشكي و بيمارستاني دور شوند ولي ظاهرا گرايش فيلمنامه‌نويسان به جامعه پزشكي زياد شده است. البته به دليل اينكه در حوزه فيلم‌ها و سريال‌هاي دوران جنگ و دفاع مقدس، ما تا به حال چنين موضوع منحصر به‌فردي نداشته‌ايم، در ميان سريال‌هاي مشابه كاملا ممتاز و برجسته است.
وي درباره فاصله ايجاد شده ميان زمان توليد تا پخش و تأثير آن بر سريال در گفت‌وگو با فارس گفت: ما نگران اين مسئله بوديم ولي خوشبختانه موضوعاتي كه در سريال «رقص پرواز» طرح شده دو بخش دارد: يكي بخشي كه تاريخ مصرف ندارد و يك موضوع كامل و عام است و مي‌تواند به تمام دوره‌هاي بشري اطلاق شود كه ما بابت اين بخش خيلي نگراني نداشتيم اما به جهت اينكه بخش ديگري از موضوع سريال به زمان حال برمي‌گشت و آن زمان حال مربوط به چهار سال پيش مي شود، كمي نگران بوديم كه اين دوره منجر به احساس كهنگي در داستان شود، ولي با توجه به بازخوردهايي كه از مخاطبان رسيده اين نقيصه لابه لاي بقيه ويژگي‌هاي ممتاز داستان تقريبا مخفي باقي مانده است.
وي با بيان اينكه تلفيق زمان گذشته و حال در مجموعه سردرگم كننده نشده و مخاطب را آزار نمي‌دهد، درباره شخصيت دكتر ياوري و تناقضات موجود در آن، گفت:‌ دكتر ياوري تلفيقي از همه تناقضات است و شخصيتي است كه ما در طول داستان همه وجوه شخصيتي او را مي‌بينيم و جاهايي كه لحن حرف زدن و رفتارش تغيير مي‌كند، ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين شخصيت ديده مي‌شوند.
وي افزود: ما مرتب وجوه متفاوتي از شخصيت اين فرد مي‌بينيم و شناخت‌مان لحظه به لحظه كامل‌تر مي‌شود و از آن شخيصت‌هايي است كه شناختش نياز به زمان بيشتري دارد.
مرادپور تصريح كرد: اين شخصيت واقعا مخاطب را در شخصيت‌پردازي، شگفت‌زده مي‌كند و تا لحظه آخر نيز به دنبال شناخت بيشتر اين شخصيت است. در قسمت آخر مشخص مي‌شود كه چرا اين انسان آنقدر بزرگ است و چرا اينگونه حرف‌زده و رفتار مي‌كند و ديدگاهش نسبت به جهان و هستي كاملا منحصر به فرد است.
وي در پايان گفت: از شيوه و روش كار عليرضا طالب‌زاده در پرداخت شخصيتي چنين پيچيده و كاملا شناخته شده و قابل فهم، حيرت زده شده‌ام و همه اينها مهارت او را در فيلمنامه نويسي نشان مي‌دهد.
 
نظر شما
پربیننده ها