چهاردهم شهريورماه سالروز شهادت آيت‌الله حاج شيخ علي قدوسي در سال 1360

کد خبر: ۱۱۹۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۸۷ - ۲۳:۰۰ - 02September 2008
شهيد قدوسي پس از اتمام تحصيلات ابتدايي در زادگاهش در سال 1323 شمسي وارد حوزه علميه قم شد و از محضر بزرگاني چون آيت‌الله العظمي بروجردي و حضرت امام خميني (ره) استفاده كرده و به درجه اجتهاد نايل آمد.
شهيد قدوسي از همان آغاز طلبگي، علاقه خاصي به اخلاق و عرفان داشت و در پي همين علاقه به كسب فضايل اخلاقي پرداخت. ايشان در ميدان مبارزه عليه رژيم شاهنشاهي نيز، هميشه از پيشگامان بود و سابقه مبارزات وي به پيش از 15 خرداد 1342 بر‌مي‌گردد. اين مبارزات طي سالهاي 42-41 در پرتو خروش امام خميني عليه شاه به اوج رسيد و ايشان نيز به عنوان يك شاگرد عاشق امام با فداكاري و سخت‌كوشي به مبارزه پرداخت تا اينكه كه در سال 1345 به دنبال كشف تشكيلات مبارزاتي گروهي از علما و روحانيون، از جمله حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌اي و هاشمي رفسنجاني، شهيد قدوسي نيز دستگير و به زندان قزل قلعه انتقال يافت.
شهيد قدوسي براي احياي فرهنگ ارزشمند اسلامي اهميت ويژه‌اي قائل بود و به همين جهت اهم فعاليت خود را صرف پايه‌ريزي يك سيستم آموزشي نو و پر ثمر نمود و به موازات فعاليت سياسي، با همكاري شهيد بهشتي اقدام به تأسيس مدرسه حقاني (‌منتظريه)‌ و مكتب توحيد كرد و با اعمال شيوه‌اي نو و كارساز ، اين دو نهاد آموزشي را الگويي براي ساير مراكز آموزشي و فرهنگي قرار داد.
شهيد قدوسي پس از انقلاب به فرمان امام خميني به سمت دادستان كل انقلاب برگزيده شد و پس از 31 ماه در 14 شهريور 1360 بر اثر انفجار يك بمب آتش‌زا در دادستاني انقلاب توسط منافقين، ناجوانمردانه به شهادت رسيد.


پيام امام خميني(ره)

" اين جانب ساليان طولاني از نزديک با او(شهيد قدوسي) سابقه داشتم و آن بزرگوار را به تقوا و حسن عمل و استقامت و مقاومت و تعهد در راه هدف مي شناختم. شهادت بر او مبارک، و فود الي الله و خروج از ظلمات به سوي نور بر او ارزاني باد.

راهي است که بايد پيمود و سفري است که بايد رفت. چه بهتر که در حال خدمت به اسلام و ملت شريف اسلامي شربت شهادت نوشيد و با سرافرازي به لقاء الله رسيد و اين همان است که اولياي معظم حق تعالي که آرزوي آن را مي کردند و از خداي بزرگ در مناجات خود طلب مي کردند دست يافت.

گوارا باد شربت شهادت بر شهداي انقلاب اسلامي و خصوص شهداي اخير ما که با دست جنايتکار منفورترين عناصر پليد به جوار رحمت حق شتافتند و افتخار براي اسلام و ننگ و نفرت براي دشمنان دژخيم ملت شريف آفريدند.


شهيد قدوسي از ديدگاه مقام معظم رهبري

"...هم پرکار بود، خسته نمي شد، هم پشتکار داشت.اين طور نبود که يک کاري را رها کند و دنبال کار ديگري برود. نمونه آن مدرسه حقاني، اگر رياست مدرسه حقاني با کسي غير از آقاي قدوسي بود، من باور نمي کنم که اين مدرسه به اين اندازه از فوايد و آثار مي رسيد. اين مرد بود که نشست آن جا، حواسش را جمع کرد، از همه کارهاي خود بريد، به هيچ کاري نپرداخت تا اين مدرسه را به اين رونق رساند و از لحاظ شکل و محتوي مدرسه را به حد مطلوب و قابل توجهي قرار داد."


آقاي هاشمي رفسنجاني درباره شهيد قدوسي گفته اند:

" يک خصوصيت بارز ايشان نظم و قاطعيت بود، در بين همه ما ايشان زبانزد بود به نظم و قاطعيت و به همين دليل ما براي ايشان مديريتي قائل بوديم و کارهايي که در آن روزها احتياج به مديريت قاطعي داشت به ايشان سپرده مي شد و به همين دليل هم ايشان را مسؤول محاکمات آن زمان کردند. درابتدا ايشان را مسؤول زنداني هاي بازداشتي از رژيم قبل که در روزهاي اول انقلاب خيلي بي نظم بود، کردند و اين کار براي اين انجام شد که بشود به آن جا نظمي داد."

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار