ابراهیم حاتمی‌کیا:

با تولید «چ» مخالف بودند و می‌گفتند برو حاج کاظم خودت را بساز

کارگردان فیلم «چ» گفت: با تمام قوا تلاش کردم تا نقش ارتش و حضور آن‌ها را در منطقه پاوه مثبت و قوی نشان دهم.
کد خبر: ۱۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶ - 27February 2014

با تولید «چ» مخالف بودند و می‌گفتند برو حاج کاظم خودت را بساز

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مراسم تقدیر ازعوامل فیلم «چ» با حضور مهدی چمران، محمدرضا جعفری جلوه و تعدای از اعضاء شورای شهر در خانه موزه شهید چمران برگزار شد.

در این مراسم ابراهیم حاتمیکیا کارگردان فیلم «چ» اظهارداشت: هیچ وقت تصور نمیکردم که در خانه شهید چمران توسط برادر و یارانش او تقدیر شوم، برای این مراسمی که برای در اینجا برای من برگزار شده است خدا را شکر میکنم و به خود تذکر میدهم.

وی در مورد انطباق فیلم «چ» با واقعیتهایی که در آن دوران اتفاق افتاده است، گفت: روایت کردن تاریخ معاصر در سینما کار آسانی نیست چون تاریخ معاصر و شخصیتهای بزرگی که تاریخ ساز بودهاند مدعیان بسیار زیادی دارند و آدم هر چقدر هم تلاش کند نمیتواند همه را راضی کند، بارها و بارها شد که سر صحنه فیلمبرداری از اینکه این فیلم را شروع کردم پشیمان میشدم و با خود دعا میکردم که این فیلم ساخته نشود.

حاتمیکیا افزود: اگر همراهی مهندس چمران نبود ساخت این فیلم امکان نداشت، ساختن داستانهای تخیلی مدعیان کمتری دارد خیلیها که به تولید این فیلم معترض بودند میگفتند شما بهتر است بروید وحاج کاظم خودتان را بسازید. اما در تمام این مراحل مهندس چمران به عنوان بزرگترین حامی در کنار ما بود و به ما روحیه میداد.

وی افزود: با تمام قوا تلاش کردم تا نقش ارتش و حضور آنها را در منطقه پاوه مثبت و قوی نشان دهم، حتی در مراحل اولیه کار که بودم میگفتند بهتر است فلاحی را حذف کنید اما جواب من این بود که مگر میشود تاریخ را حذف کرد.

این کارگردان سینمای کشورمان با اشاره به نامهای که امام خمینی (ره) درباره غائله پاوه به نگارش در آورده است، افزود: امام خمینی (ره) در آن نامه با صراحت خود را فرمانده کل قوا خطاب میکند و من تا جایی که توان داشتم سعی کردم از ارتش و هوانیروزی بگویم که مؤمنانه جنگیند و حضورشان نیز در فیلم بسیار پرقدرت است حتی یکی از خلبانان را به علت وضعیت بدی که داشته سریع منتقل میکنند اما من او را نگه داشتم.

وی با تاکید بر اینکه نباید درباره شهدا و جنگ سادهانگاری کنیم افزود: من ادعای تاریخی ندارم اما تحقیق مفصلی کردم و بعد خودم را در دل ایت تحقیقات رها کردم تا قصه و درام شکل بگیرد. باید از کسانی که برای تولید این فیلم مرا همراهی کردند تشکر کنم چرا که اگر آنها نبودند این فیلم شکل نمیگرفت، امثال آقای بلوندی طراح صحنه و لباس که به ناحق کارش در فجر دیده نشد و آقای حسینیوند که کارش در جشنواره دیده شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

در انتهای این مراسم با حضور مهدی چمران و مصطفی شاکری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، عادل عون نماینده جنبش امل و همرزم شهید چمران و شهردار منطقه ۱۲ از مهدی حسینوند، بهرام عظیمپور، سیدعلی قائممقامی، مهدی زواری، عباس بلوندی، سیدهادی اسلامی، علی علویان ازمریلا زارعی، بابک حمیدیان و ابراهیم حاتمیکیا و همچنین مریم کاظمزاده همسر شهید اصغر وصالی تقدیر شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار