رضا میرکریمی:

شهدا در قله‌هایی ایستاده‌اند که نزدیک شدن به آن‌ها بدون آداب و احترام سخت است

کارگردان مجموعه "نام‌ها" گفت: اجازه دهیم شعار و آرمان شهید انتقال داده شود و مخاطب با صمیمیتی که در لحن شخصیت اصلی اثر می‌بیند خودش قضاوت کند و تاثیر بپذیرد.
کد خبر: ۱۳۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۶ - 06March 2014

شهدا در قله‌هایی ایستاده‌اند که نزدیک شدن به آن‌ها بدون آداب و احترام سخت است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "سید رضا میرکریمی" کارگردان مجموعه "نامها" در ابتدای مراسم رونمایی اپیزود "مصطفی" و "عباس" که با حضور سردارسرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس، حجتالاسلام والمسلمین آل هاشم رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد با بیان اینکه پروژه نامها از دو سال پیش با دغدغه شخصی اینجانب شروع شد، اظهار کرد: دوست داشتم در لکنت کلامی که در شرایط فعلی برای توضیح ارادت نسبت به شهدا وجود دارد، یک کار تصویری ارائه دهم. بنابراین به کمک تیمی از طراحان و گرافیستها روشی نوپا در ایران را برای این پروژه در نظر گرفتم. تکنیک "موشن گرافیک" یا همان "کمیک موشن" که نمونه مکتوب آن کتاب قصههای مصور است.

کارگردان مجموعه "نامها" با بیان اینکه این تکنیک، فرمت و مدیایی است که با به حرکت درآمدن لایههای تصویری آن تبدیل به فیلم شده است، توضیح داد: این روش محدودیتها و جذابیتهایی به همراه دارد و چون اولین تجربه من در این فضا بود مقداری زمان برد. از محدودیتهایی که داشتیم زمان ۳۰ دقیقهای در نظر گرفته شده در فیلم بود که قرار بود با شخصیت و زندگی این شهدا آشنا شویم.

وی با توضیح اینکه این فرمت در خارج از ایران با مونولوگ گویی همراه است که کمی با فرمت سینما از جهاتی متفاوت است، اظهار کرد: بنابراین این نوع بیان تصویری به فیلمنامهای قوی نیاز دارد. ضمن اینکه باید به مستند پایبند بود و ریشههای قوی تحقیقاتی داشته باشد که خود این مساله در فضای دراماتیک فیلم خلل ایجاد میکرد.

میرکریمی به تصمیم گیری نهایی در خصوص شکل ارائه این اثر گفت: مجموعه عومل تکنیکی ما را به این نتیجه رساند که مستند ما شکل داستانی بگیرد تا  سرگذشت هر شهید از زبان خودش روایت شود.

کارگردان مجموعه "نامها" در ادامه تصریح کرد: با به تصویر کشیدن داشتههای فرهنگی یک ملت ، قهرمانان  در طول تاریخ ماندگار میشوند.شهدای دفاع مقدس علیرغم اختصاص همه تریبونهای سفارشی و رسمی بسیار مظلوم هستند.

وی در ادامه گفت: دو سال در پی تحقیق برای این پروژه در تنشهای موجود سیاسی با شهدا زندگی کردم، شهدا هرروز با ما حرف می زنند و دلیل آن این است که هنوز فاصلهای از جنگ در بین نسل ما و نسل دفاع مقدس به وجود نیامده است به عبارتی  از آتش جنگ دور نشده ایم.

میرکریمی با بیان اینکه امیدوارم این ادعا به وجود نیامده باشد که ما کار بزرگی کردیم، بلکه حضور این شهدا به کار ابعاد ویژهای میدهند، یادآور شد: در این فیلمها سعی شد تا جایی که امکان دارد به تحریف قصه دست نبریم. حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد وقایع فیلم کاملا واقعی و بر مبنای مستند ساخته شد.

کارگردان مجموعه "نامها"عنوان کرد: اجازه دهیم شعار و آرمان شهید انتقال داده شود و مخاطب با صمیمیتی که در لحن شخصیت اصلی اثر میبیند خودش قضاوت کند و تاثیر بپذیرد.

وی در پایان با بیان اینکه ۴ اثر از این ۷ گانه تقریبا به مرحله نهایی رسیدهاند و سه مستند شهید باکری، باقری و شیرودی در مراحل نهایی طراحی قرار دارد و تا اوایل سال آینده رونمایی خواهد شد، عنوان داشت: راجع به شهید چمران و دوران نمیشود صحبت کرد. شهدا در قلههایی ایستادهاند که نزدیک شدن به آنها بدون آداب و احترام سخت است و در کلام نمیتوان محدود و محصور کرد. امیدوارم کاری که روی پرده میبینید بتواند بخشی از احساس شیرین با این شهدا بودن را انتقال دهد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار