سردار نامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس:

اقتدار امروز کشور حاصل خون شهداست/ "خیبر" نخستین عملیات آبی خاکی ایران بود

جانشین فرمانده تیپ ذوالفقار لشکر محمد رسول الله(ص) در عملیات خیبر گفت: "طلائیه" محور اصلی لشکر ۲۷ بود و در حقیقت محور اصلی کل عملیات خیبر نیز به‌شمار می‌آمد.
کد خبر: ۱۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸ - 01March 2014

اقتدار امروز کشور حاصل خون شهداست/

سردار "محمدرضا نامی" جانشین فرمانده تیپ ذوالفقار لشکر محمد رسول الله(ص) در عملیات خیبر و از جانبازان دوران دفاع مقدس، در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس درباره عملیات خیبر اظهار کرد: این عملیات با هدف دسترسی به بصره با رمز یا رسول الله در مجنون و هورالهویزه و پاسگاه زید آغاز شد و حاج ابراهیم همت سردار خیبر از جمله شهدای این عملیات است.

وی افزود: در منطقه هورالعظیم آب گرفتگی عظیمی وجود داشت و این منطقه از لحاظ جغرافیایی داری موقعیت خاصی بود که شرایط خاص آن امکان حمله از این منطقه علیه ما را به دشمن نمیداد. اینجا منطقهای بود که میتوانستیم خودمان را از شمال به شهر بصره نزدیک کنیم و منطقه طلاییه برخلاف هورالعظیم منطقهای خشک و خاکی بود.

نامی با بیان اینکه رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) فداکاریهای بسیاری را در این عملیات انجام دادند، گفت: اهداف اولیه عملیات خیبر، حفظ جزایر مجنون شمالی و جنوبی و دیگر، محور طلائیه بود. در حقیقت مقرر بود، با نفوذ از خط مقدم طلائیه به سمت داخل و الحاق آنها با نیروهایی که از جزیره مجنون میآیند، با عبور به سمت شهرهای القرنه و رودخانه دجله، آن منطقه پوشش داده شود که این هدف اولیه عملیات بود. این عملیات دشمن را به شدت غافلگیر کرد. محور طلائیه محور اصلی لشکر ۲۷ بود و در حقیقت محور اصلی کل عملیات خیبر هم محسوب میشد.

این رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس ادامه داد: صبح عملیات که خط عملیات شکسته شد، با شهید همت و شهید زجاجی وارد منطقه عملیات شدیم. رزمندگان روز اول خط را شکستند، ولی عبور از این موانع توان نیروها را گرفت. به دلیل مشکلاتی که بوجود آمد و پشتیبانیهایی که از دشمن میشد، نیروها کمی عقبنشینی کردند و این عمل در ۹ شبانه روز انجام شد.

جانشین فرمانده تیپ ذوالفقار لشکر محمد رسول الله(ص) در عملیات خیبر اذعان کرد: در جلساتی که به فرماندهی شهید همت برگزار میشد این شرایط و علت این مشکلات بررسی میشد و برای شب، عملیات طراحی میشد، بچههای مهندسی هم بررسی کرده بودند که پلهایی را روی کانال بیندازند تا رزمندگان بتوانند راحتتر از آنجا عبور کنند.

نامی ادامه داد: در این شرایط به لشکر ۲۷ ماموریت داده شد که به جزیره برود و جزیره را حفظ کند تا با حفظ جزیره به بخشی از اهداف عملیات، برسیم. جلسه بسیار سریع برگزار شد. وقتی مسئولان لشکر این ماموریت را اعلام کردند خیلی از بچهها گفتند، "ما بسیاری از امکانات را استفاده کردهایم"؛ در عین حال به خاطر تحمل تلفات و کاهش توان رزم، امکان پشتیبانی مشکل بود. به هرحال این ماموریت به لشکر واگذار و قرار شد که با هر امکان و توان بچهها به جزیره منتقل شده و آنجا را حفظ کنند.

وی گفت: در آن زمان فرمان امام(ره) ارسال شد مبنب بر اینکه جزیره مجنون به هر شکل ممکن، باید حفظ شود. زلزله در بین رزمندگان افتاد. با وجود نبود تجهیزات و تدارکات لازم همه رزمندگان عاشورایی وارد شدند.

این رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس عنوان کرد: با بالگرد برای شناسایی جزیره عازم شدیم، یک موتورسیکلت را با خود بردیم، در این شرایط، شهید همت و شهید زجاجی هم آمدند و هر سه به سمت جزیره مجنون رفتیم. رفتن با بالگرد این ویژگی را داشت که میتوانستیم از بالا جزیره را شناسایی کنیم.
 
نامی اضافه کرد: بعد از آنکه در جزیره پیاده شدیم، هر سه ترک موتور نشستیم و برای تجسس و شناسایی منطقه عازم شدیم. بعد از شناسایی منطقه به قرارگاه تاکتیکی لشکر۱۷ علی بن ابی طالب(ع) رسیدیم و جلسهای با حضور فرماندهان لشکرها اعم از شهید باکری، شهید زین الدین، قاسم سلیمانی و... برگزار شد و در این جلسه آخرین وضعیت گسترش نیروهای عراقی و نیروهای خودی مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در خیبر برای اولین بار در یک عملیات آبی خاکی وارد میشدیم، گفت: پیش از آن عمدتا عملیاتهای ما در زمینهای خشک بود و با این وضعیت آشنایی نداشتیم و در استقرار خمپاره و... با مشکلاتی مواجه بودیم و به آب میرسیدیم.

نامی بر همین اساس افزود: شهید حاج عباسی کریمی با من تماس گرفت که سریع به جزیره برگرد و گفت حاج همت با شما کار دارد، در این زمان حاج همت شهید شده بود، ولی به کسی اطلاع داده نشد. شهید زجاجی نیز یک روز قبل از شهید همت به مقام والای شهادت نائل شده بود. این موضوع باعث تضعیف روحیه رزمندگان میشد که فرمانده و جانشین هر دو به شهادت رسیدند.

این رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: شهید عباس کریمی بعد از شهید همت فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله شد و مسئولیت ادامه عملیاتها را بر عهده گرفت، گرچه به سختی این مسئولیت را پذیرفت ولی با اصرار رزمندگان قبول کرد. بعد از شهادت شهید همت و شهید زجاجی شرایط تثبیت شد و عملیات خیبر با حفظ جزیرهٔ شمالی و بخشی از جزیره جنوبی انجام شد.

نامی گفت: بعد از حاج احمد متوسلیان، شهید همت جایگزین ایشان شده بود و توانسته بود بخش عمدهای از خلأ حاج احمد را پر کند و بچهها همت را خیلی قبول داشتند، ولی از زمان شنیدن خبر شهادت همت این خلأها دوباره احساس میشد.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی سردار شهید همت عنوان کرد: شهید همت "سردار خیبر" نفوذ کلام خاصی داشت. کلام شهید همت با اخلاصی که اشت در عمق جان نیروها نفوذ میکرد.

این جانباز دوران دفاع مقدس، در پایان این گفتوگو غرور و اقتدار امروز میهن را حاصل خون شهدا دانست و تأکید کرد: رفتار شهدا خاطره نیست؛ بلکه الگویی بصیرتی در تمام ابعاد زندگی اجتماعی است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار