در خانه کتاب مطرح شد

کتاب «هوبره» تحریف تاریخ جنگ است

جلسه نقد و بررسی کتاب هوبره با حضور تعدای از هنرمندان و علاقه‌مندان فرهنگ و هنر در خانه کتاب برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵ - 04March 2014

کتاب «هوبره» تحریف تاریخ جنگ است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، جلسه نقد و بررسی کتاب «هوبره» با حضور سید محمد میر کاظمی، نصرت الله محمودزاده، سیده زهرا حسینی، معصومه رامهرمزی، گلعلی بابایی و تعدای از هنرمندان و علاقهمندان فرهنگ و هنر در خانه کتاب برگزار شد.

اولین سخنران این جلسه سید محمد میرکاظمی با تاکید بر اهمیت نقد و بررسی کتابهایی که در حوزه دفاع مقدس چاپ و نشر میشوند، اظهار کرد: همیشه و در همه حال با نگاهی مثبت سراغ کتابهای دفاع مقدس میروم و سعی میکنم در نقد و بررسی کتاب تا جایی که امکان دارد به زیباییهای کتاب توجه کنم، اما در این کتاب تناقضات بسیار زیادی وجود دارد که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد.

وی با اشاره به تحریفهای زیادی که در کتاب «هوبره» صورت گرفته است، افزود: در جایی از کتاب نویسنده در مورد نقش ارتش در جنگ صحبت میکند و با تحلیلی که ارائه میدهد سعی میکند نقش ارتش را در جنگ کمرنگ نشان دهد، در حالی که وی در زمان جنگ یک نوجوان بوده و هیچ مسئولیتی نیز نداشته است.

درادامه جلسه، نصرت الله محمودزاده به ایراد سخن پرداخت و ضمن تاکید بر حفظ حرمت کسانی که در هشت سال دفاع مقدس برای این مملکت جنگیدند و زحمت کشیدند، گفت: نگاهی که نویسنده به زنان جنگ و کسانی که به عنوان امدادگر در جنگ حضور داشتند بسیار زشت و ناپسند است و من تنها کاری که از من برمیآید این است که از طرف شهید جهانآرا از این خانمهای محترم عذرخواهی کنم.

 

وی با تاکید بر اینکه 80 درصد از اطلاعاتی که در این کتاب وجود دارد تحریف تاریخ و کاملا غلط است، خاطرنشان کرد: نویسنده در بخشی از این کتاب آقای رجایی را رئیس جمهور معرفی میکند و در جای دیگر میگوید که وی نخستوزیر است. در جای دیگری نویسنده میگوید یک کامیون که وسایل چند خانه را بار زده است سر چهار راه 80 نفر را نیز سوار میکند! واقعا کدام کامیونی است که میتواند هم وسایل چند خانه را بار بزند و هم 80 نفر را سوار کند؟

وی با انتقاد از ناشر این کتاب تصریح کرد: شتابزدگی بسیار زیادی در نگارش کتاب به چشم میخورد، ای کاش دوستان برای چاپ کتاب عجله نمیکردند و چاپ آن را به تعویق میانداختند و کار بیشتری روی کتاب میکردند.

در پایان این مراسم سیده زهرا حسینی، نویسنده کتاب "دا" با بیارزش خواندن محتوای کتاب  «هوبره» اظهار کرد: به عنوان شاهدی که در جنگ حضور داشتم میگویم که بسیاری از مطالبی که در این کتاب آورده شده  هیچ ربطی به جنگ ندارد و تحریف تاریخ و جنگ است.

وی با تاکید بر اهمیت نقش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در جلوگیری از چاپ و نشر کتابهایی که واقعیتهای جنگ را تحریف میکنند، افزود: پیش از حضور نویسنده کتاب «هوبره»، ابتدا من به عنوان امدادگر به درمانگاه شهید صباغان ماهشهر آمدم و سپس علی عچرش (نویسنده) آمد، در مدت کوتاهی که او در این درمانگاه حضور داشت همه پرسنل او را به نام «عزیز» میشناختند. کل حضور او در کمپ B دو ماه بود و دراین مدت او هیچ مسئولیتی نداشت، مسئولیت داروخانه کمپ هم بر عهده شخص دیگری بود.

وی ادامه داد: نویسنده از تشابه اسمیای که بین خودش و پسر عمویش حاج علی عچرش بزرگ که انسانی بسیار مؤمن، مقید، متدین، متعهد و از نظر فیزیکی نیز قد بلند است، سوءاستفاده کرده و خودش را در بخشهایی از کتاب جای ایشان گذاشته است.

حسینی با اشاره به بخشهایی از کتاب «هوبره» در مورد درگیریهای ادعایی که در کمپ B اتفاق افتاده است، گفت: چون رفت و آمد افراد منافق و گروهکها در کمپ زیاد بود چند نفر از نوجوانان بسیجی مواظب بودند تا رفت و آمدها را کنترل کنند و تحرکات افراد مشکوک را گزارش بدهند، اما نویسنده با سیاهنمایی در کتاب عنوان کرده که بین بسیجیان داخل کمپ درگیری بوجود آمده است.

حسینی با اظهار تأسف نسبت به چاپ و انتشار چنین کتاب هایی گفت: من حق دارم به دلیل تهمتهایی که در این کتاب به ما امدادگران زده شده از مراجع قانونی درخواست رسیدگی و از آقای عچرش (نویسنده هوبره) شکایت کنم، چون خواهران امدادگر در این قضیه مظلوم واقع شدهاند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار