به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سی و یکمین نشست "هنر متعالی" با نمایش و بررسی فیلم سینمایی "چ" پنجشنبه ۲۲ اسفندماه به همت اداره کل فرهنگی - تبلیغی دفتر تبلیغات خراسان رضوی ویژه طلاب حوزه علمیه مشهد برگزار شد.
پس از نمایش فیلم «چ» برای طلاب حاضر در جلسه دکتر محمد حسین نیرومند استاد دانشگاه و مسعود زارعیان منتقد سینما بر روی سن حاضر شدند و نقد و بررسی فیلم را آغاز کردند.
در ابتدای این جلسه محمد حسین نیرومند درباره ویژگی های بصری و زیبایی شناسانه فیلم توضیح داد و گفت: وظیفه سینما مدیریت کانونهای توجه است و فیلم خوب فیلمی است که بتواند توجه را به سوی خود جلب و چشم مخاطب را به شکل هنری هدایت کند.
وی با تاکید بر اهمیت تاثیر سینما در مدیریت جامعه اظهار داشت: در کشور چین فیلمی با هزینه های هنگفت برای رهبر این کشور ساخته می شود که ۱۱سال تولید آن زمان می برد اما در سینمای ایران هنوز هیچ کار شاخصی برای شخصیت امام و تاثیرات ایشان در جهان ساخته نشده است و اینجاست که باید برای مسئولان فرهنگی مملکت تاسف خورد.
محمد حسین نیرومند ادامه داد: من حدود ۴۵ فیلم از آثاری که امسال در جشنواره حضور داشت را دیدم که بی تردید «چ» بهترین فیلم امسال بود. در جشنواره فیلم فجر ۱۰ تا ۱۳ میلیارد هزینه می شود اما متاسفانه این جشنواره در مسیر درستش حرکت نمی کند.
پس از صحبتهای نیرومند سعید مستغاثی منتقد با سابقه سینمای ایران که از طریق تماس تلفنی با برنامه ارتباط برقرار کرده بود گفت: حاتمی کیا دراین فیلم توانست به خوبی مسیرتحول شخصیت چمران، از چمران بازرگان به چمران امام خمینی(ره) را به تصویر بکشد.برای اولین بار پس از انقلاب است که فیلمی توانسته به خوبی از ولایت فقیه دفاع کند و شرایط حساس پاوه را در آن زمان ترسیم کند.
سعید مستغاثی با اشاره به هجوم رسانهای غرب و اهمیت فیلم «چ» در بین آثار تولید شده در سینمای ایران گفت: آخرین ساخته حاتمی کیا مطابق با آخرین دستاوردهای سینمایی است و میتواند نوید بخش تولید آثار با کیفیت سینمایی باشد که توان رقابت با سینمای غرب را دارند.
در ادامه این نشست مسعود زارعیان با اشاره جریان سینمای انقلاب و اهمیت فیلم «چ» گفت: متاسفانه این فیلم به حق خودش در جشنواره نرسید و از سه جایزه اصلی جشنواره بطور ناباورانه در بخش فیلمنامه نامزد نشد و از دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین فیلم بازماند.
وی با اشاره به شخصیت پردازی های عمیق و درست در این فیلم، «چ» را یکی از عارفانه ترین نگاه ها در سینمای حاتمی کیا دانست و افزود: نوزاد در این فیلم به درستی نمادی از ایران بود که تازه انقلاب کرده و در هجوم حملات مختلف قرار دارد. نوزادی که در اکثر صحنه ها او را می دیدیم و از سخت ترین حوادث جان سالم به در برد.