کتاب« رابطه زهرآگین» در سالروز فاجعه بمباران شیمیایی حلبچه رونمایی می شود

در سالروز فاجعه بمباران شیمیایی حلبچه، مراسم رونمایی از کتاب «رابطه زهرآگین» با حضور نویسنده کتاب، یوست هیلترمن و مترجم کتاب، یعقوب نعمتی وروجنی، از سوی «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴ - 16March 2014

کتاب« رابطه زهرآگین» در سالروز فاجعه بمباران شیمیایی حلبچه رونمایی می شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در سالروز فاجعه بمباران شیمیایی حلبچه، مراسم رونمایی از کتاب "رابطه زهرآگین" با حضور نویسنده کتاب، یوست هیلترمن و مترجم کتاب، آقای یعقوب نعمتی وروجنی از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و با همکاری موزه صلح تهران در محل سالن همایشهای موزه صلح تهران برگزار میشود.

این مراسم روز سه شنبه ۲۷ اسفند ماه ۹۲ از ساعت ۱۰ الی ۱۱:۳۰ صبح در موزه صلح تهران واقع در ضلع شمالی پارک شهر برگزار خواهد شد.
 
علیرغم اینکه وسیعترین حملات شیمیایی از جنگ جهانی اول تاکنون، در جنگ عراق علیه ایران رخ داده و کتابهای متعددی در زمینه این جنگ در سطح دنیا منتشر گردیده، اما آثار بسیار محدودی در زمینه کاربرد سلاح شیمیایی درآن، که یکی از بزرگترین جنایات جنگی تاریخ جنگهای معاصر میباشد، تألیف شده است.

در این میان به جرأت میتوان گفت جامعترین کتابی که تاکنون بر مبنای یک پژوهش علمی  و تا حد زیادی بیطرفانه در این خصوص تألیف شده، کتاب «A Poisonous Affair» نوشته آقای دکتر یوست هیلترمن میباشد که در سال ۲۰۰۷ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج (قدیمیترین و از معتبرترین انتشارات دنیا) منتشر و سپس به زبانهای متخلف ترجمه شده است.
 
دکتر هیلترمن، که مدیریت برنامههای گوناگون گروه بینالمللی بحران را بر عهده دارد، سالها در نهادهای گوناگون بینالمللی مانند سازمان دیدهبان حقوق بشر و سپس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای گروه بینالمللی بحران فعالیت داشته است. کتاب او از زمان انتشار، مورد استقبال گسترده پژوهشگران و علاقمندان به موضوعات مربوط به خاورمیانه و سیاست بینالملل واقع شد. چرا که بسیاری از مسائل مطرح شده در آن بهویژه مصاحبهها، دست اول و منحصر بهفرد بود و برای اولین بار پشت پرده حملات شیمیایی عراق در دهه ۸۰ میلادی را آشکار کرد.
 
همانگونه که از عنوان کتاب بر میآید هدف نهایی در این پژوهش واکاوی موضوع حمله شیمیایی به حلبچه است، اما به این بهانه موضوعات مهمی از قبیل کمکهای بینالمللی برای توانمندسازی عراق در ساخت و کاربرد سلاحهای شیمیایی، سیر جنگ شیمیایی علیه ایران از آغاز تا پایان و موضع سازمانهای بینالمللی و کشورهای غربی در قبال حملات شیمیایی عراق و نیز جرئیات تکاندهندهای از عملیات انفال (۱۹۸۶-۱۹۸۹) و نسلکشی در شمال عراق، با استفاده از اسناد و مدارک و نیز مصاحبههای فراوانی از فرماندهان نظامی، کارشناسان و شاهدان عینی از هر دو کشور ایران و عراق و سایر کشورهای مرتبط، به خوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. بخشی از کتاب نیز به پاسخ به این ادعا میپردازد که ایران مسئول حمله شیمیایی به حلبچه بوده است و آن را رد میکند. این کتاب که یک مدل موفق از گزارشات تحقیقاتی محسوب میشود، علاوه بر توضیح بخشی از تاریخ، به ریشهیابی برخی بحرانهای کنونی نیز میپردازد.
 
ترجمه فارسی این کتاب به همت «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» انجام شده و نشر مرز و بوم آنرا منتشر کرده است. بدون شک ترجمه فارسی این کتاب اطلاعاتی ارزشمند را درباره جنگ شیمیایی و حمایتهای بینالمللی از رژیم صدام در اختیار پژوهشگران و علاقمندان فارسی زبان قرار میدهد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار