آخرین عملیات دفاعی ایران در جریان جنگ تحمیلی / شکست منافقین و ذلت بزرگ برای مسعود رجوی

در بین دستگیر شدگان برخی از سران شاخص منافقین مانند سعید شاهسوندی، فرهاد الفت و مهدوی نیز حضور داشتند. برخی از دستگیرشدگان مانند سعید شاهسوندی دست به افشارگری علیه سازمان منافقین زده و سپس آزاد شدند.
کد خبر: ۱۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳ - 26July 2013

آخرین عملیات دفاعی ایران در جریان جنگ تحمیلی / شکست منافقین و ذلت بزرگ برای مسعود رجوی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، با روشن شدن جدی بودن عملیات منافقین و دریافت اطلاعاتی بر اساس این که آنها در حال پیشروی به عمق کشورهستند، فرمانده کل سپاه و ستاد عملیاتی از جبهه جنوب عازم منطقه غرب کشور و حوزه عملیاتی منافقین در کرمانشاه شدند.

در عملیات مرصاد آقای هاشمی رفسنجانی در کرمانشاه حضور داشتند و هماهنگی های لازم را با فرمانده هان گردان، برای مقابله با منافقین انجام می دادند. فرماندهان لشکرها و تیپ های سپاه در غرب کشوردر جریان عملیات منافقین قرار گرفته و خود را برای مقابله با دشمن، آماده می کردند.

بعد از پیام امام خمینی به مناسبت پذیرش قطعنامه 598، سه روز پس از آن چهار هزار نفر از رزمندگان اسلام را به استان سمنان، همراه امام جمعه و برخی از مسئولین این استان در اردوگاه صادقین در ده کیلومتری تنگه چارزبر که در35کیلومتری غرب کرمانشاه  قرار دارد مستقر شده بودند. به این دلیل تیپ 12 قائم اولین گردان منظمی بود که در اردوگاه صادقین مستقر و توانستند از اوایل بامداد 4/5/1367 دو رده پدافندی در تنگه چارزبر ایجاد و عبور منافقین از این تنگه را تصرف نمایند.

تیپ قائم با بکارگیری 1600 رزمنده ظرف مدت حدود 60 ساعت به مقابله با منافقین پرداخت و در مجموع 67 شهید و 228 زخمی ایرانی در عملیات مرصاد داشت.

 در پایان درگیری رزمندگان با منافقین تیپ قائم توانستند در مجموع 80 خودروی منافقین را نیز به غنیمت بگیرند.

با همت فرمانده کل سپاه شهید صیاد شیرازی در ساعت 4 بعدازظهر 4/5/67 یک گردان از لشکر 71 روح الله از استان مرکزی با دو فروند بالگرد شنوک و یک فروند بالگرد 214 به محل باند اضطراری شهر اسلام آباد منتقل شدند.

 در انتهای این باند، تعدادی از افراد نیروی هوایی ارتش هنوز باقی مانده بودند. رزمندگان لشکر 71 روح الله در حالی که 100 نفر از افراد کمیته بروجرد به آنها کمک می کردند، جاده پل دختر و سه راهی اسلام آباد را در حدود 2 کیلومتر به تصرف خود درآورده و با عراقی ها درگیر شدند.

نیروهای دشمن که اطلاعی از استقرار رزمندگان اسلام در منطقه اسلام شهر نداشتند و از اسلام آباد به سمت تنگه حسن آباد در حال حرکت بودند به کمین نیروهای لشکر 71 روح الله برخورد کرده و منهدم می شد.

در مجموع 64 نفربر و خودروی منافقین توسط نیروهای لشکر روح الله منهدم گردید و 28 نفر از نیروهای این لشکر نیز به شهادت رسیدند. و منافقین مسئول اطلاعات لشکر روح الله را در اسلام آباد دستگیر و اعدام نمودند.

از ارتش سرهنگ علی یاری که پس از پایان جنگ بر اثر جراحات شیمیایی به شهادت رسید نیز در عملیات ارتفاعات اسلام آباد حضور داشت. از سوی دیگر یک گردان از نیروهای لشکر بدر نیز به گردنه حسن آباد هلی برن رفته و در آنجا با دشمنان درگیر شدند. 

 در مجموع لشکر بدر در عملیات مرصاد حدود 150 نفر شهید داد. 4 گردان از تیپ قائم(ع) و نیز تعدادی از نیروهای سپاه ولی امر در اطراف تنگه چهارزبر و نیروهای لشکرهای 71 و 27 در مسیر جاده کرمانشاه با ستون نظامی منافقین، به زد و خورد می پردازند.

ارتباط بین واحدهای منافقین از طریق بیسیم صورت می گرفت و آنها نیازی نمی دیدند که با کد و رمز صحبت کنند. تمام مکالمات آنها به صورت کشف بود بنابراین به راحتی سخنان آنان شنود می شد و نیروهای رزمنده از مقاصد آنها با اطلاع می گردید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در تلاش بودند تا هماهنگی های لازم را با کمک فرماندهی سپاه برای مقابله با منافقین و ارتش بعثی عراق انجام دهند. شرایط به گونه ای وخیم شده بود که برخی از فرماندهان به آقای هاشمی رفسنجانی توصیه می کردند که شهر کرمانشاه را ترک نمایند زیرا احتمال تصرف این شهر از سوی ارتش منافقین جدی بود.

 به هر حال همه نیروهای سپاه در منطقه وارد عمل شدند و رزمندگان در 4/5/1367 از جاده ایلام وارد شهر اسلام آباد شدند و نیروهای تیپ نبی اکرم(ص) ساعت پنج و نیم بعد از ظهر از پشت سر منافقین به سوی گردنه حسن آباد پیشروی خود را ادامه دادند.

اوایل شب دوباره منافقین وارد اسلام آباد شدند و نیروهای سپاه عقب نشستند. در تاریخ 5 مرداد ماه 1367 عملیاتی به نام مرصاد از سوی فرماندهان سپاه و ارتش برای دفع تهاجم منافقین طرح ریزی گردید. 

بر اساس این طرح عملیاتی، رزمندگان اسلام، شامل تعدادی از یگان های رزمی سپاه، تعدادی از بالگردهای کبرای هوانیروز عازم سایرتنگه پاتاق شده و مقابله با منافقین را آغاز کردند.

شهید صیاد شیرازی نیز که در نیمه شب 4 مرداد خود را با یک فروند هواپیمای فالکن به کرمانشاه رسانده بود با این که مسئولیتی در نیروی زمینی ارتش نداشت داوطلبانه، کوشید تا یک تیم آتش بالگردهای جنگی کبری را هدایت نماید.

عملیات مرصاد در صبح روز 5 مرداد با رمز یا علی(ع) آغاز گردید تا عملیات فروغ جاویدان را بی فروغ و ناکام سازد و حسرت رسیدن به حکومت بر مردم ایران را همچنان بر دل منافقین باقی بگذارد.

با حمله پر قدرت رزمندگان اسلام، تنگه چهارزبر تبدیل به جهنمی برای یاران وفادار صدام حسین شد.

 واحدهای سپاه از مسیر جاده به قوای منافقین حمله کرده و عقبه آنها را بستند. بالگردهای جنگی هوانیروز هم از هوا بر ستون نظامی منافقین آتش می گشودند. 

 در این درگیری ها یک بالگرد کبرای هوانیروز مورد اصابت قرار گرفت و ساقط شد اما دو خلبان آن نجات یافتند.

 خلبانان پایگاه هوایی شهید نوژه همدان هم ضد دشمنان وارد صحنه ی جنگ شدند که باعث حمله جنگنده های عراقی به این پایگاه با بمب های خوشه ای شد و رادار پایگاه نیز منهدم گردید.

علاوه برآن جنگنده های عراقی از صبح روز پنجم مرداد 1367 در چند نوبت سایت مرکز پدافند هوایی در 36 کیلومتری پایگاه شهید نوژه همدان قرار داشت را بمباران کردند. این سایت رادار هوایی کنترل عملیاتی و آتش پدافند 37 شهر را بر عهده داشت. در حمله ای که بعد از ظهر آن روز رخ داد یک هواپیمای عراقی به این سایت که با بمب لیزری انجام شد، اتاق عملیات رادار این سایت که بتنی بود مورد هدف قرار گرفت و از کار افتاد و 6  افسر و درجه دار آن به شهادت رسیدند. 

 با پشتیبانی جنگنده های عراقی، منافقین تلاش زیادی داشتند تا بتوانند از تنگه چهارزبر عبور نموده و خود را به کرمانشاه برسانند. آنها حتی موفق شدند تا با سه خودرو در روز 5 مرداد از تنگه چهارزبر بگذرند که در مسیر راه به کرمانشاه به صورت اتفاقی با خودروی محافظین امام جمعه سمنان برخورد و در درگیری با آنها یک زن منافق کشته و یک خودروی منافقین نیز به غنیمت گرفته شد.

 حتی گفته می شود که تعدادی از خودروهای منافقین به حواشی کرمانشاه نیز رسیدند، ولی در مجموع قوای منافقین امکان عبور از تنگه چهارزبر را پیدا نکردند و در آنجا زمینگیر شدند. و تعدادی دیگر در چنین وضعیتی چاره را در فرار دیدند و تعدادی از از آنها کشته و برخی از آنان هم با خوردن سیانور که داخل دندان هایشان جاساز بود به زندگی خود پایان دادند و برخی هم به روستاهای اطراف فرار کردند که توسط رزمندگان اسلام 60 نفر از آنان دستگیر شدند.

منافقین در این عملیات 72 تانک، 21 نفربر، 51 تفنگ 106میلیمتری و 612 خودروی خود را از دست دادند و 7/41 درصد از کادرهای اصلی منافقین ضربه خوردند. این عملیات با همدلی و همکاری گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیز مردم منطقه غرب کشور به نتیجه رسید. به این صورت عملیات رزمندگان اسلام با نام مرصاد، به پیروزی منجر شد و عملیات منافقین باناکامی و شکست، به پایان رسید.

در این عملیات، بیش از 30 درصد یعنی نزدیک به 2000 نفر از منافقین کشته و 1100 نفر آنها نیز مجروح گردیدند. و تعداد 994 نفر از منافقین هم زنده و سالم ماندند و توانستند فرار کنند. 

پس از پایان عملیات، حدود 1100 گذرنامه امریکایی و اروپایی از منافقین در مسیر جاده کرمانشاه پیدا شد. یورش مسلحانة منافقین به خاک ایران نه تنها بخش زیادی از نیروهای این سازمان در عراق را متلاشی نمود بلکه موجب شد تا تعداد قابل توجهی از اعضای این سازمان در زندان های ایران که از این تهاجم حمایت می کردند و برسر موضع خود بودند نیز جان خود را از دست بدهند.

به هر حال صدام تصور می کرد با حمله مجدد ارتش بعثی به خاک ایران و با بکارگیری نیروهای منافقین، ایران در وضعیتی قرار خواهد گرفت که برای رهایی از آن و سدّ تهاجم نظامی جدید دشمن، حاضر است به رژیم بعثی چک سفید بدهد و پای هر قراردادی را امضا نماید. اما بر خلاف گفته اش را عمل کرد، یکبار دیگر مردم ایران بسیج شده و مشتاقانه به جبهه های جنگ روی آوردند و توانستند برای بار دیگر قوای نظامی عراق را از خاک ایران بیرون نمایند. و ارتش بعثی عراق قادر به پیشروی به محور های اهواز و کرمانشاه شود و می توان گفت جنگ تحمیلی در این روز خاتمه یافت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار