امیر سرتیپ اسماعیلی مطرح کرد

جزئیات پروژه‌های «پوش» و «حلقه بیدار»

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پروژه‌ جدید «پوش» اظهار کرد: این پروژه متحرک‌سازی لانچر موشک یا پرتاب‌کننده موشک برد متوسط است. این لانچرها توسط هواپیماهای ضد سامانه‌های موشکی کشف نمی‌شوند و می‌توانند همزمان در زمان بسیار کوتاهی هم شلیک کنند و هم تغییر مکان دهند.
کد خبر: ۱۴۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷ - 19March 2014

جزئیات پروژه‌های «پوش» و «حلقه بیدار»

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از ایسنا، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی همچنین با اشاره به پروژه جدید «حلقه بیدار»، گفت: این پروژه در حقیقت IFF یا سامانه شناسایی است که هم به شکل غیر فعال یا پسیو و هم به شکل فعال یا اکتیو انجام وظیفه میکند و در حقیقت این حلقه بیدار دو بخش است که به دست جوانان قرارگاه پدافند هوایی طراحی و تولید شده است.

امیر اسماعیلی همچنین به مناسبت فرا رسیدن سال جدید به شرح دستاوردها و پروژه های انجام شده قرارگاه پدافند هوایی در سال 1392 در بخشهای مختلف پرداخت و گفت: ما مأموریت قرارگاه پدافند هوایی را به 4 بخش کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام تقسیم کردیم. قرارگاه پدافند هوایی برای اینکه بتواند در همه این 4 بازو خوب اقدام کند همه پروژهها و دستاوردهایش را در این 4 بازو تقسیم کرده است.

وی در ادامه افزود: در دو بخش کشف و شناسایی، دو بازوی عجین شده با همدیگر، 9 پروژه و کار ویژه عمده را در سال 92 مستقر کردیم. مانند رادار «آرش» که یک رادار «سالید استیت» است. مثل رادار «مراقب» که رادار آرایه فازی و مکمل رادار آرش در باندهای فرکانسی برای جلوگیری از جنگ الکترونیکی دشمن است.

اسماعیلی همچنین خاطرنشان کرد: رادار «دهم شهریور» نیز که رادار کاملاً پسیو و منحصر به فردی در منطقه است، یعنی این رادار اهداف ریز پرنده را میبیند، اما خودش دیده و کشف نمیشود؛ زیرا موجی از خودش ساطع نمیکند. همچنین پروژههای کشف و شناسایی مانند «صیاد 40» در بخش شنود الکترونیکی و سامانه «راصد 32» در بخش دیدهبانی و 9 پروژه عمده در بخش کشف و شناسایی داشتیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا افزود: در بخش رهگیری و انهدام که دو بازوی سوم و چهارم در پدافند هوایی و عجین با همدیگر هستند ما پروژههای موشکی «تلاش» را داریم که در حقیقت عجین سامانه موشکی ارتفاع متوسط و بالا به اس 200 را شاهد بودیم و الحمدلله شلیک موفقی داشتیم. سامانه موشکی «مرصاد 1» را که در سال 91 قول داده بودیم به کمک بازوان توانمند صنایع دفاعی کشور به سامانه "مرصاد 2" با قابلیتهای بسیار بالاتر تجهیز کرده و تغییر دهیم، راهاندازی کردیم. همچنین موشکهای «شلمچه» که موشکهای برد ارتفاع متوسط و کاملاً بومی و برای درگیری با این دسته از هواپیماهای پرواز کننده و حملهور احتمالی در بخش ارتفاع متوسط است نیز تحویل قرارگاه پدافند هوایی شده است.

امیر اسماعیلی با بیان اینکه در بخش ارتباطی که در حقیقت رگ حیاطی سامانههای کشف، شناسایی، رهگیری و انهدام است، ما تقریباً به عرصه بسیار خوبی از فیبر نوری رسیدهایم، اظهار کرد: بستر ارتباطی قرارگاه پدافند هوایی یک بستر امن و ایمن برای ارتباطات شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور است که از لایههای متعدد ارتباطی استفاده کرده و امروزه ارتباط در حقیقت نقش مهمی در صحنههای رزمی ایفا میکند. همچنین سامانه ارتباطی «تروپواسکتر» تاکتیکی که در بهمن ماه امسال رونمایی کردیم، قادر است به شکل تاکتیکی، همه اطلاعات صحنه نبرد را از یک نقطه به هر نقطه دیگری که فرمانده تشخیص دهد، منتقل کند.

وی افزود: این اطلاعات هم صوتی و هم تصویری است یعنی ممکن است فرمانده صحنه نبرد هزار کیلومتر دورتر از صحنه نبرد باشد، اما میتواند بسیار راحت آن را ببیند و مدیریت صحنه نبرد کند. این ارتباط یک ارتباط درونسازمانی است و به هیچ عنوان قابل جنگ الکترونیک نیست؛ زیرا کدهای آن توسط جوانان برومند ارتباطی قرارگاه پدافند هوایی طراحی و تولید شده است.

وی خاطرنشان کرد: در طول 12 ماه سال 92 که روزهای پایانی آن را سپری میکنیم ما 24 کارویژه و پروژه عمده را کلید زده و مستقر کردهایم و اینها فقط پروژههای تحقیقاتی نبوده و تقریباً ماهیانه دو پروژه را کلید زدیم.

نظر شما
پربیننده ها