انگیزه امریکا از لغو برخی از تحریم های پزشکی علیه ایران / دیپلماسی فریب برای حفظ وجهه بین المللی

بعد از گذشت مدت زیادی از اعمال تحریم های مختلف علیه ایران، دولت امریکا برای نمایش سیاست انسان دوستانه خود و با هدف رهایی از فشارهای افکار عمومی برخی از تحریم های غیرانسانی در زمینه پزشکی عیله کشورمان را لغو کرد.
کد خبر: ۱۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳ - 26July 2013

انگیزه امریکا از لغو برخی از تحریم های پزشکی علیه ایران / دیپلماسی فریب برای حفظ وجهه بین المللی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در حالی که در دوسال گذشته همواره شاهد افزایش فشارهای یکجانبه امریکا علیه ایران با استفاده از ابزار غیرقانونی تحریم بوده ایم و در این روند امریکا با سیاست هایی غیرانسانی، صادرات تجهیزات پزشکی و مواد دارویی به کشورمان را نیز ممنوع کرده بود، وزارت خزانه داری این کشور طی تصمیمی که هدف آن کاستن از میزان فشارها در رابطه با این سیاست های غیرانسانی و نشان دادن حسن نیت ظاهری برای تعاملات بهتر با دولت جدید ایران است، اعلام کرده است ممنوعیت صادرات برخی اقلام دارویی و پزشکی به ایران را لغو کرده است.


در چند سال گذشته و همزمان با ازسرگیری مجدد مذاکرات ایران با گروه 1+5 در مورد برنامه هسته ای ایران و در شرایطی که در برخی موارد امیدهای زیادی برای کسب توافقی بین دوطرف وجود داشته است، دولت امریکا با همکاری کنگره این کشور با اعمال سیاست های غیرقانونی و غیرانسانی تحریم هایی در زمینه های گوناگون را با هدف فشار بر ایران اعمال کرده اند. در این رابطه با توجه به شواهد و تجربیات چند سال گذشته می توان گفت هدف امریکا از اعمال این تحریم ها ایجاد محدودیت هایی برای ایران با هدف فشار بر این کشور و در نهایت تغییر مواضع و رفتارهای آن بوده است.


در واقع در حالی که طی سال های اخیر به تناوب شاهد برگزاری مذاکرات و گفتگوهایی بین ایران و کشورهای غربی در مورد برنامه هسته ای ایران بوده ایم، اما دولت امریکا با بی توجهی به روند این مذاکرات، و با بیان اتهامات بدون سند تحریم هایی علیه ایران اعمال کرده است. هرچند تحریم های اعمالی در مورد ایجاد محدودیت برای تعاملات مالی و بانکی ایران و همچنین تحریم های غیرانسانی و ضد حقوق بشری در زمینه پزشکی و دارویی بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند اما در واقع دولت امریکا تحریم های همه جانبه ای را علیه کشورمان اعمال نموده است. در مورد تاثیر این تحریم ها نیز می توان اظهار داشت هر چند این تحریم ها با مقاومت ایران تاثیری در نحوه رفتارآن نداشته اند اما مشکلاتی نیز برای مردم ایجاد کرده اند که می توان به مشکلات معیشتی و محدودیت های دارویی اشاره داشت.


در این رابطه می توان گفت با وجودی که یکی از شعارهای امریکا در سیاست هایش در قبال ایران به موضوع حقوق بشر و اتهاماتی از این دست علیه کشورمان برمی گردد، همچنان که بعد از گذشت چند سال از اعمال تحریم های امریکا می گذرد، می توان بیان داشت بیشترین تاثیر این تحریم ها علیه کشورمان به نقض حقوق و نیازهای معیشتی و دارویی مردم برمی گردد که خود نقض آشکار و گسترده حقوق بشر به شمار می آید. با توجه به تاثیر اینچنین این تحریم ها، و همزمان با تشدید تحریم های دارویی و پزشکی علیه کشورمان طی دو سال اخیر ، شاهد افزایش انتقادها از دولت امریکا از سوی برخی گروه های حقوق بشری بی طرف و برخی کشورها بوده ایم که فشارهایی بر دولت این کشور ایجاد نموده است. بر همین اساس می توان ادعا کرد که این انتقادها و فشارها در کنار موضوعاتی دیگر در تصمیم اخیر دولت این کشور در لغو برخی تحریم های دارویی و پزشکی علیه ایران تاثیرگذار بوده اند.


در این راستا و به گزارش "رویترز" انگلیس: وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرده است صادرات برخی اقلام دارویی و پزشکی به ایران مانند سال های اخیر نیاز به مجوز خاصی ندارد و آزاد می باشد. در واقع در حالی که به دلیل تحریم های غیر انسانی دولت امریکا علیه ایران، واردات تجهیزات پزشکی و دارویی از امریکا به ایران به شدت کاهش پیدا کرده بود و در سال گذشته نسبت به سال 2011 به میزان بسیار پایینی رسیده بود، وزارت خزانه داری امریکا طی تصمیم اعلام کرده است برخی از تحریم ها در این زمینه را برداشته است.


البته مشکل دیگر در این رابطه به تداوم تحریم های بانکی علیه ایران برمی گردد که حتی در صورت فقدان تحریمی در زمینه پزشکی علیه کشورمان، این تحریم های بانکی خرید تجهیزات دارویی و انتقالات مالی برای این امر را غیر ممکن کرده اند؛ موضوعی که خود غیر واقعی بودن و عدم تاثیرگذاری رفتارهای به اصطلاح انساندوستانه امریکا را نشان می دهد.


در اینجا این نکته نیز شایان ذکر است که  به نظر می رسد یکی دیگر از انگیزه های دولت امریکا در لغو برخی تحریم ها علیه ایران، فشارهای اعمال شده در داخل و خارج امریکا به دولت این کشور در مورد ضرورت تعامل بهتر با دولت جدید ایران برای حل مشکلات دوجانبه و منطقه ای است. بدین شکل دولت امریکا ممکن است با لغو برخی از تحریم های موجود در پی این باشد که سیگنال مثبتی برای بهبود روابط با دولت جدید ایران ارسال نماید؛ هر چند در این رابطه نیز همچنان که مقام معظم رهبری بارها فرموده اند باید مراقب رفتارهای ظاهری و فریبنده امریکا بود و نباید با لغو بخشی از این تحریم های غیرقانونی و غیر انسانی اینچنین برداشت نمود که ماهیت سیاست های امریکا در قبال کشورمان تغییر یافته است.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار