السفیر بررسی کرد

حزب الله و جریان المستقبل در مسیر تعامل و تفاهم

یک رسانه لبنانی با اشاره به جو حاکم در روابط میان حزب الله و جریان المستقبل از تلاش طرفین برای نزدیک شدن بیشتر به یکدیگر خبر داد.
کد خبر: ۱۴۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵ - 05April 2014

حزب الله و جریان المستقبل در مسیر تعامل و تفاهم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، روزنامه "السفیر" لبنان در مطلبی با اشاره به روابط حزب الله لبنان و جریان المستقبل آورده است: ضرورتی ندارد که روابط میان حزب الله و المستقبل به مرحله پیشرفتهای از انسجام و تفاهم برسد اما به طور حتم همانند قبل هم بحرانی نخواهد ماند و طرفین در آینده به سوی همگرایی بیشتر حرکت میکنند.

این رسانه مینویسد: اخیراً خطرات اوضاع داخلی لبنان طرفین را به سوی برطرف کردن مشکلات برای مقابله با خطرات مشترک کشانده است. تشکیل کابینه و به دست آوردن رأی اعتماد در واقع سرآغازی برای نزدیکی میان طرفین و مقدمهای برای نتایج مهمتر در آینده است. طرح امنیتی در طرابلس و تسریع در شروع آن همزمان مواضع مثبت از سوی مسئولان حزب الله و جریان المستقبل لبنان بود.

"السفیر" بیان کرد: آنچه نزدیکی "حزب الله" و "المستقبل" را موجب شده است همچنین هماهنگیهای پشت پرده تهران و ریاض برای سفر احتمالی دکتر "حسن روحانی" به عربستان سعودی است. علاوه بر آن دیدار "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی نیز در این میان بیتاثیر نبوده است زیرا وی به مسئولان سعودی توصیه کرده است که از سیاست خشم و ناخرسندی از تفاهم ژنو میان ایران و غرب دست بردارند.

این رسانه نوشت: منابع آگاه از وجود نشانههایی برای حرکت "سعد حریری" به سوی خط مشی پدرش رفیق حریری در قبال حزب الله یعنی تفاهم و گفتگو به جای تحریم و تیرگی روابط خبر دادند. جریان المستقبل خطر گسترش سلفیها در میان اهل تسنن را احساس کرده است و از همین رو این نیاز را حس کرده که باید با حزب الله برای مقابله با فتنهای که محدود به گروه خاصی نخواهد شد و بر همه تاثیر میگذارد همکاری کند.

منابع آگاه اعلام کردند: اصل کلی نزد حزب الله نزدیکی و تفاهم با جریان المستقبل است. نزدیکی میان ژنرال "میشل عون" رهبر جریان ملی آزاد لبنان با المستقبل فرصتی برای تقویت روابط حزب الله و عون و سبب دور شدن طرفین از یکدیگر نمیشود از همین رو ممکن است که زمینه ساز ائتلاف مهمتری شود.

همچنین عدم مشارکت حزب الله در گفتگوهای ملی لبنان نشان دهنده موضع منفی در قبال جریان المستقبل نیست بلکه هدف تحریم رئیس جمهور است. در واقع گفتگوی حزب الله با المستقبل این حزب را از رفتن به کاخ بعبدا بینیاز میکند. اما تنها مشکل وجود حزب الله در سوریه است، آیا المستقبل در قبال این حضور در قبال بستهای از خواستهها که زمینه ساز بازگشت سعد حریری به لبنان قبل از انتخابات پارلمانی آینده است سکوت اختیار خواهد کرد؟

نظر شما
پربیننده ها