مدیریت جهادی در دو شاخه فرهنگ و اقتصاد؛

بایسته های لازم برای تحقق رهنمودهای عالمانه مقام معظم رهبری

امیدواریم در سال 93 رهنمود علمی و خلّاق رهبر معظم انقلاب اسلامی در چارچوب‌های همایش‌ها و مقالات و سخنرانی‌ها محدود نگشته و به عرصه تولید فکر و فرهنگ قدم گذارد.
کد خبر: ۱۵۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹ - 06April 2014

بایسته های لازم برای تحقق رهنمودهای عالمانه مقام معظم رهبری

خبرگزاری دفاع مقدس: رهنمودهای مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال بخصوص در ده سال گذشته سلسلهای از رفتارها و الگوهای فرهنگی و اقتصادی را پیشروی مردم به ویژه نخبگان جامعه قرار دادند که با تبیین آنها میتوان به نقشه راه خودکفایی اقتصادی و قطع کامل وابستگی از بیگانگان رسید. در بخش مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی که دو بال پرواز برای تقویت عزم ملی و اصلاح الگوی مصرف است می توان دیدگاههای مختلف علمی را بررسی نمود. هرکدام از مکاتب مدیریت، رفتارهای خاص خود را دارد؛ مدیریت کلاسیک، انسان را تا جایگاه ماشین تنزّل داده و فقط انسان تولیدگر را به رسمیت میشناسد. در مکتب مدیریت نوین هرچند ابعاد انسانی درنظر گرفته شده اما همین مطالعات نیز به عنوان استثمار بیشتر در دست سرمایه داران قرار گرفته است.اما مدیریت جهادی با عنایت به فرهنگ و اقتصاد می تواند مفاهیم جدیدی را به دنیا ارائه دهد و راهگشای بسیاری از مشکلات فرهنگی و اقتصادی در ایران و جهان باشد. در همین آغاز سال لازم است نخبگان دانشگاهی همراه با کارشناسان دینی در یک اتاق فکر فعّال بررسیهای لازم را انجام داده و نتایج را به عنوان نقشه راه در راستای تکمیل مدیریت جهادی ارائه دهند. اما به عنوان مقدمه می توان گفت برای ورود به مدیریت جهادی باید خداباوری آغاز راه مدیران بوده و خودباوری به دنبال آن دومین مقدمه برای شروع فعالیت باشد. تکیه بر داشتههای ملی اعم از ذخایر ملی یا مدیریت منابع انسانی اصل اساسی در این مکتب مدیریت است.گذشت و ایثار، شایستهگزینی و محدود نبودن به ساعت کار اداری نیز بحث بعدی در مدیریت جهادی به حساب میآید.

متأسفانه میانگین ساعت کار در کشور ما در بخش خصوصی و دولتی از 45 دقیقه تا 2 ساعت است به گونهای که در این میان تنها عربستان سعودی و بعضی از کشورهای عربی در رده بندی کاهش ساعت کار پس از ما قرار گرفتهاند که این جای خوشبختی است. زیاد بودن تعطیلات و زیانهای ناشی از آن به بدنه اجرایی و اقتصادی، سومین نگاه در مدیریت جهادی است. تقدم منافع ملی بر منافع شخصی و گروهی، دخالت ندادن سلیقه سیاسی و خارجی در سیاست گذاریها، رعایت اصل مصلحت نظام در کلیه برنامهریزیها، چهارمین پله از نردبان مدیریت جهادی است.

جای تأسف دارد که نهادهای فرهنگی و متولیان اصلی تبیین سیاستهای فرهنگی کشور توجه لازم را در ابعاد برنامهریزی و آموزش در فرهنگسازی، ندارند. انتظار میرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی فرهنگی و سازمانها و نهادهای مشابه باید به دور از منافع فردی و گروهی به تمرکز برنامهریزیها در امر آموزش و پرورش مهارتهای زندگی مخصوصاً در ابعاد سبک زندگی و استقلال فرهنگی همت گمارند. در این صورت است که می توان به وحدت ملی و عزم ملی امیدوار بود.

تفرقه از سوی دشمنان به بهانههای مختلف از شایعه گرفته تا ترور شخصیت و شبههافکنی، همسو با گسترش آسیبهای اجتماعی نقاط ضعف مدیریت کلان اجرایی در پیشبرد برنامههای مربوط به مدیریت جهادی محسوب میشود.صمیمانه امیدوارم در سال جدید این رهنمود علمی و خلّاق رهبر معظم انقلاب اسلامی در چارچوبهای همایشها و مقالات و سخنرانیها محدود نگشته و به عرصه تولید فکر و فرهنگ قدم گذارد تا در این صورت بتوانیم با مدیریت جهادی به پیاده کردن اهداف اقتصاد مقاومتی توفیق یابیم.

نویسنده: مجتبی برزگر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار