سردار قاسم سلیمانی خاطرات خود از روزهای دفاع مقدس را نوشت

حجت‌الاسلام و المسلمین علی شیرازی از آماده‌سازی خاطرات سردار سلیمانی از روزهای دفاع مقدس خبر داد و گفت: این خاطرات به صورت خودنوشت به رشته تحریر درآمده و قرار است در نمایشگاه سال آینده عرضه شود.
کد خبر: ۱۵۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹ - 06April 2014

سردار قاسم سلیمانی خاطرات خود از روزهای دفاع مقدس را نوشت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، حجتالاسلام و المسلمین علی شیرازی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس و از کارشناسان حوزه خاطرهنویسی دفاع مقدس از آماده شدن خاطرات سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، خبر داد و گفت: این اثر در قالب خاطرات خودنوشت به رشته تحریر درآمده است. این اثر در دو جلد شامل خاطرات کربلای ۵ و خاطرات کلی این فرمانده دفاع مقدس منتشر میشود.

وی افزود: نگارش این اثر به اتمام رسیده و در حال حاضر در مرحله بازنویسی و بازبینی قرار دارد. گمان نمیکنم به نمایشگاه سال جاری برسد، اما در تلاش هستیم تا این اثر را که روشنکننده بخش مهمی از ناگفتههای دفاع مقدس است، تا سال آینده و برای توزیع در بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران آماده شود.

پیشتر انتشارات سوره مهر کتابی دیگر از قالب خاطرات دفاع مقدس با عنوان «نبردهای پیروز» منتشر کرده بود که در آن بخشی از خاطرات سردار سلیمانی به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله روایت شده است. این اثر اصل مصاحبه عباس میرزایی، نویسنده کتاب با بیش از ۱۱۰ نفر از رزمندگان شرکت کننده در عملیات ثامنالائمه (ع) و نزدیک به ۱۴۰ مصاحبه با رزمندگان حاضر در عملیات طریقالقدس است.

این کتاب بخشی از تاریخ شفاهی دفاع مقدس به حساب میآید و نویسنده برای مستند کردن روایت این کتاب تنها به انجام مصاحبههای حضوری با افراد بسنده نکرده و به منابع تاریخی تکمیل کننده همچون نوارهای ضبط شده از بیسیم عملیات در زمان جنگ، کتابهای از پیش منتشر شده و مصاحبههای صدا و سیمای مرکز استان کرمان با رزمندگان در زمان جنگ نیز رجوع کرده است.

کتاب «نبردهای پیروز» بهلحاظ زمانی وقایع شهریور سال ۱۳۶۰ تا بهمن ماه همان سال را دربر میگیرد و از بخشهای مختلفی همچون استان کرمان در نبرد ثامنالائمه، با گردان شهید بهشتی از کرمان تا آبادان، استان کرمان در نبرد بزرگ شرق کارون، بهسوی نبرد طریقالقدس و حماسه سابله تشکیل شده است.

سردار حاج قاسم سلیمانی نیز پیش از تحویل این اثر به انتشارات سوره مهر آن را مورد مطالعه قرار داده و مقدمهای نیز بر آن نوشته است. وی در مقدمه این این اثر مینویسد:

 «بسم الله الرحمن الرحیم

سپاس خداوند که ما را قرنها در اصلاب متعدد و در اعصار بسیار طولانی نسل به نسل منتقل کرد و در زمانی رخصت توفیق و حضور عطا فرمود که لحظات و دقایق چنین حیاتی، از آنچنان ارزشی برخوردار است که پس از بعثت نبی مکرّم اسلام (ص) و دوران کوتاه ائمه معصومین (ع) تا زمان ظهور منجی عالم، گذشتگان و عارفان سالک کوی حق در حسرت و جستوجوی آن بوده و خواهند بود و توفیق درک چنین فرصتی بر آیندگان نیز مجهول است.

قدر مسلّم آنچه در دوران دفاع مقدس مشاهده کردیم و بر ما گذشت باید قطعههای کمنظیر و برجستهای از تاریخ گذشتگان و موعود وعده داده شده آیندگان دانست در واقع اعجاز توفیق استثنایی این نسل در این بوده است که اراده خداوند بر این قرار گرفته که حیات کوتاه عمر آنان تجسم قله انسانیت در گذشته و آینده باشد.

گذشتة پُر راز و رمز عاشورا و کربلا و آیندة وعده داده شدة ظهور، در این قطعة بینظیر تاریخ نمایشگاه عظیمی را از حقیقت خلقت و جوهر عبودیت برپا کرد که تماشاگران آن به وسعت هزاران سال متحیرانه زانوی سکوت بغل کرده و محو چهرههای دلربا و سلوک سالکان آن خواهند بود.

نگارشی که صورتگرفته، صورت ظاهری بخشی از اتفاقاتی است که باطن آن را باید در «یَوْمَئذٍ یَصْدُورُ النّاسَ اشْتاتاً لِیَروا اَعْمالَهُمْ» به نظاره نشست و فقط معراجنشینان قادر به کشف آن حقیقت حقیقی و آن قوه و قدرتی هستند که اکبر محمدحسینی گفت: «مرا به زیر پل بکشانید و کسی نداند من زخمی هستم.» و آرام آخرین رمقهای خود را در مژههای چشمهایش فشرد و آخرین لحظة توفیق را بدرقه کرد و پرواز نمود.

ثامنالائمه شروع عاشوراهای کرمان و کرمانیان، سیستان و سیستانیان و هرمز و هرمزگانیان است. طریقالقدس سرزمینی مقدس بود که ثارالله از آن متولد شد. مولود مبارکی که تبدیل به کعبة آمال مجاهدین شد، نجم ثاقبی که روزی در قامت حسین (ع) و روزی در قامت فرقهای مقدس به نام ثارالله طلوع کرد و در آن فرقه ثارالله را به نسبت انسانها تقسیم کردند، لذا آن فرقه را فرقة ثاراللهیان نامیدند.

کرمان، سیستان و هرمزگان به خود میبالد که در طریقالقدس سینه دشمن را در دهلاویه درید و مهمترین پل ارتباطی آن یعنی سابله را به تصرف خود درآورد. رزم کرمانیان در ثامنالائمه و طریقالقدس سرآغاز تولد ثارالله و موجب اعتبار و اعتمادی شد که پس از آن سپاه کرمانیان در تمامی نبردها همواره خطشکن خطوط دشمن شد و ستاره کرمان در آسمان امام خمینی (ره) از چنان درخشندگی خیرهکننده و پرجاذبهای برخوردار شد که هزاران مشتاق خمینی (ره) را به خود جذب کرد که بعدها لشکر و طوفانی سهمگین را به نام ثارالله پدید آورد تا خرمن دشمن را بر باد دهند.

درود و رحمت خداوند بر امام خمینی (ره) و شهیدان و مجاهدین این فتح بزرگ.

قاسم سلیمانی

این اثر برای اولینبار در بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران توسط انتشارات سوره مهر عرضه میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار