مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور:

کنگره شهیده "فوزیه شیردل" در کرمانشاه برگزار می‌شود

قهرمان۱۶ساله پاوه شهیده "فوزیه شیردل" در هفته زن معرفی می‌شود و کنگره‌ای نیز با این موضوع در کرمانشاه برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۶۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰ - 15April 2014

کنگره شهیده

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "مینو اصلانی" مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور در نشست مطبوعاتی همایش "فاطمه، بانوی مهر ـام ابیها(س)" با اعلام برنامههای بسیج زنان کشور، گفت: بسیج زنان در هفته زن و برپایی همایش "فاطمه، بانوی مهر ـام ابیها(س)" همکاری و مشارکت زیادی خواهد داشت و قرار است در مجامع مختلف به ترسیم شخصیت این دختر شهیده بپردازد.

وی از برگزاری یادواره شهدای زن در سراسر کشور با محوریت شهیده فوزیه شیردل و نگارش کتابی درباره این شهیده خبر داد و افزود: امسال بسیج جامعه زنان نام شهیده شیردل را به عنوان شهدای شاخص سال۹۳ انتخاب کرده تا شخصیت این شهیده بزرگوار برای نسل جوان به عنوان الگو معرفی شود.

اصلانی با اشاره به اینکه فوزیه شیردل در کسوت پرستاری به مقام شهادت نائل شده است، بیان داشت: قرار است ویژه برنامههایی در مدارس و مراکز آموزش عالی نیز به ویژه در دانشگاههای علوم پزشکی برای معرفی این شهید برپا شود. علاوه بر این از مستند این شهیده نیز در اواخر تابستان امسال رونمایی میشود.

فوزیه شیردل پس از ورود به بهداری و پس از گذشت سه سال از خدمت در بهداری کرمانشاه به پاوه منتقل شد و در بیمارستان قدس این شهر به عنوان بهیار ایفای نقش میکرد تا اینکه در مرداد ۱۳۵۸ بواسطه حمله گروهک ضد انقلاب دموکرات به بهداری پاوه و محاصره آنجا، در حالی که شهیده فوزیه شیردل با زبان روزه مشغول کمک کردن به یاران شهید دکتر مصطفی چمران بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پس از ساعتها خونریزی به شهادت رسید.

سخنان شهید دکتر مصطفی چمران در مورد شهید فوزیه شیر دل

«خداوندا! چه منظرهای داشت این خانهٔ پاسداران چه دردناک! چه بهت زده و چقدر شلوغ و پر سر و صدا! گویی صحرای محشر است! انبوهی از کردها ی مسلح و غیر مسلح در پشت در به انتظار کمک ایستاده بودند، آثار غم و درد بر همه چهرهها سایه افکنده بود در همین وقت دختر پرستاری که پهلویش هدف گلوگه دشمن قرار گرفته بود و خون لباس سفیدش را گلگون کرده بود، از درد بیرون میبردند.

آنقدر از بدنش خون رفته بود که صورتش سفید و بیرنگ شده بود؛ پاسداران جوان به شدت متأثر بودند. این پرستار ۱۶ ساعت پیش مجروح شده بود به شدت از پهلویش خون میرفت نه پزشکی نه دارویی.... این فرشته بیگناه ساعاتی بعد در میان شیون و زجه زدنها جان به جان آفرین تسیلم کرد.»

پیکر این شهیده در گلزار شهدای باغ فردوس کرمانشاه خاکسپاری شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار