فراستی:

تاکنون مانند آوینی نداشته‌ایم

نشست جریان شناسی سینمای ایران با هدف بررسی عوامل موثر در احیای هنر انقلاب وهمزمان با هفته هنر انقلاب با حضور "مسعود فراستی" منتقد مطرح سینمای ایران در سالن ابن سینای تالار شهیدان نژاد فلاح برگزار شد.
کد خبر: ۱۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲ - 19April 2014

تاکنون مانند آوینی نداشته‌ایم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در این نشست تخصصی که به همت حوزه هنری استان البرز برگزار شده بود، "مسعود فراستی" به بیان دیدگاهها و نظرات شهید "سید مرتضی آوینی" در خصوص سینمای متعهد و تحلیل آنها پرداخت.

فراستی با بیان مختصری از خاطرات خویش در روزهایی که با "سید مرتضی آوینی" گذرانده و بیان بخشی از روحیات وی، اذعان داشت: شهید آوینی از فردیت خاص خودش برخوردار بود و این فردیت چنان منحصر به فرد است که تا کنون مثل او را نداشتهایم و نخواهیم داشت.
فراستی بیان کرد: آوینی به نگاه خاص خود رسید چون روشن فکری را تمام کرده بود اما در دام آن نیفتاد و در

حقیقت از آن رد شد. دانش بسیار شهید آوینی، تسلط او به فلسفه و هنر غرب و شرق از جمله دلایلی بود که از نظر من باعث خاص بودن شهید آوینی شده بود.
این استاد و منتقد سینما در ادامه به ویژگی های مردمی آوینی  اشاره کرد و گفت : آوینی نه تنها در بین مردم،

بلکه با مردم زندگی میکرد و این خصوصیت به او دغدغه میداد. مستندهایی چون "خان گزیدهها" از جمله آثار او در همین خصوص  است.

در ادامه نشست و با پیشنهاد فراستی هنرمندان جوان حاضر به ارائه دیدگاه های خود در خصوص هنر سینمای متعهد و نظرات شهید آوینی پرداختند.

فراستی در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره سینمای هالیوود خاطر نشان کرد: زبان آمریکا سینماست همانطور که ما زبانمان کلام است. این کشور با سینما به بیان استراتژیهای خود میپردازد.

وی اذعان کرد: این نکته مهمی است که ما برای حق خود مانند حق هستهای فیلم نساخته و نمی سازیم، در حالی که آمریکا با سینما هر کاری که بخواهد انجام میدهد.

در پایان این نشست مسئول واحد هنرهای تصویری حوزه هنری استان البرز با بیان آنکه ورود به سینما با نگاه ارزشی کار مشکلی است، گفت: افرادی که میخواهند به سینما بعد از تعهد و ارزشنگاری وارد شوند در وجه اول باید دانش داشته باشند و معلومات خود را در زمینه سینما و همچنین در عرصههای فرهنگی و اجتماعی بیفزایند تا در عرصه این سینما،حرفی برای گفتن داشته باشند.

سجاد احسان فر همچنین از آمادگی حوزه هنری البرز در استقبال از هنرمندان عرصه نمایش خبر داد و گفت: واحد سینمای حوزه هنری استان البرز آمادگی خود را جهت استقبال از هنرمندان عرصه سینما اعلام می کند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار