آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی:

روز قدس بیان و گفتمان وحدت جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی است

رئیس دستگاه قضا افزود: تعابیر منقول از حضرت امیر (ع) تازیانه حرکت برای شناخت انسان از خود است. اگر انسان خودش را بشناسد قدر خودشرا هم خواهد شناخت. چون حقیقت وجودی‌اش غیراز این بدن است. و اگر نیاز خودشرا بشناسد آن وقت دنبال این حقارت دنیا نخواهد رفت.
کد خبر: ۱۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۵ - 31July 2013

روز قدس بیان و گفتمان وحدت جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس،به نقل از ادارهکل روابطعمومی و تشریفات قوه قضاییه، آیتالله آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی گفت: روز قدس در واقع ابتکاری عظیم از حضرت امام (ره) بود برای اینکه همه ملل مسلمان جهان را در فریاد بر سر غاصبان فلسطین و استکبار و رژیم صهیونیستی متحد کنند.

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: ملت بزرگ وبا بصیرت ایران هر سال بر عظمت روز قدس افزودند و هیچگاه دلسرد نشدند و امروز نیزکه ملت فلسطین تنهاست باز هم کشورو ملت ما حامی مردم مظلوم فلسطین است.
 
رئیس قوه قضاییه افزود: متأسفانه حتی آنها که مدعی برادری میان مسلمانان هستند وقتی در برخی کشورهای اسلامی بر سر کار آمدند راههای منتهی به فلسطین را بستند و مظلومی تو تنهایی ملت فلسطین را بیشتر به رخ کشیدند اما در همین حال ملت بصیرو بزرگ ایران حتی در شرایط سختی و گرفتاری خود و زمان جنگ تحمیلی هم مدافع ملت فلسطین بود و امروز نیز همچنان آنان را تنها نخواهد گذاشت.
 
آیت الله آملی لاریجانی در ابتدای این جلسه با تسلیت شهادت حضرت علی (ع)و گرامیداشت شبهای قدر وبا ابراز امیدواری نسبت به استفاده مؤمنان و مسلمانان و شیعیان از این شبهای با برکت و دستیابی به انوار محبت و الطاف الهی و ائمه اطهار (ع)، حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)را اقیانوس بیکران معارف الهی توصیف کرد و گفت: امیر مؤمنان حضرت علی (ع) اقیانوس بیکران معارف حقه الهی استو کلمات آن حضرتدر باب توحیدو معارف الهی کلمات ارزشمندی استکه هیچ مثالی جزدر آیات الهی و کلام رسولان الهی نمیتوان برای آن یافت.
رئیس دستگاه قضا افزود: حضرت علی (ع) اقیانوس بیکران زهد و عمل خالصانه و اقیانوس بیکران شناسایی انسان در هر جهتی از جهات انسانی استو بحری عمیق استکه کلمات و دیدگاه های آن حضرت بر حسب آنچه که در تاریخ آمده نوری تابیده بر بشریت است که با اتکا به آن میتوان راه رسیدن به قلل کمال الهی را پیمود.
رئیس قوه قضاییه سپس با بیان مراتب زهد، تقوا، شناخت و معارفی که از سوی امیرالمؤمنین علی (ع) برای بشریت به یادگار مانده است، درک عمیق مفهوم توحید را نخستین محوری دانست که میتوان از کلمات و روایات حضرت علی(ع) استخراج و برای بشریت تبیین کرد.
 
رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه «بیجهت نبوده که حضرت امیر (ع) به حسب نقل در خطبه شقشقیه فرمودهاند: یَنْحَدِرُ عَنِّى السَّیلُ وَ لا یَرْقى اِلَىَّ الطَّیْرُ، سیلاب از بلندای من فرو میریزد و هیچ پرندهای به بلندای من نمیرسد گفت: این کلمات از یک انسان متواضع عارف باالله تعابیر عجیبی است ودر توحید، کلمات حضرت مثال ندارد و نظیر آن رادر کلام حق تعالی و رسولان گرامی او نمیتوان یافت و صدها و بلکه هزاران تعبیر توحیدی عمیق در نهج البلاغه و غرر الحکم در روایات منسوب به حضرت یافت میشود.
 
آیت الله آملی لاریجانی در ادامه افزود: یک تعبیر عمیق را برای تبرک در این جلسه و این شبهای عزیزاز امام (ع) انتخاب کردم که فرمودهاند کَائِنٌ لاَ عَنْ حَدَث خداوند موجودی است نهاز حدوث مَوْجُودٌ لاَ عَنْ عَدَمٍ موجودات دیگر همه مسبوق به عدم هستند به هر کیفیتی حتی آنهاییکه به حسب استدلال و براهین حکمت، قدیم زمانی هستند ولی مسبوق به عدم ذاتی هستند مَوْجُودٌ لاَ عَنْ عَدَمٍ مَعَ کُلِّ شَیْءٍ لاَ بِمُقَارَنَة حق تعالی با هر چیزی هست اما نه به صورت مقارنه، غَیْرُ کُلِّ شَیْءٍ لاَ بِمُزَایَلَةٍ غیراز هر چیزی است اما نه غیری که جدا شدنی باشد. مادر غیریتمان جدا میشویم ولی حق تعالی جدا شدنی نیست. فَاعِلٌ لا بِمَعْنَى الْحَرَکَاتِ وَالآلةِ خداوند فاعل است اما نه با حرکتی مثل حرکت انسانها. بَصِیرٌ إذْ لاَ مَنْظُورَ إلَیْهِ مِنْ خَلْقِهِ خداوند بصیر است اما از زمانیکه هیچ منظورالیهی هم نبوده. ما انسانها بصیر هستیم چون به چیزی مینگریم و بصیر میشویم. اما خداوند بصیر است حتی در همان زمانیکه هیچ چیزی نبوده است که به او بنگرد مُتَوَحِّدٌ اِذْ لا سَکَنَ یَسْتَانِسُ. بِهِ وَ لا یَسْتَوْحِشُ لِفَقْدِهِ خداوند متوحد است از آن زمانیکه هیچ سکنیو هیچ دم خوری نبوده استکه خداوند به او مأنوس بشود. چه بسا این« اِذ»را بشود به معنای زمانی هم نگرفت. تعلیل بگیریم که خداوند متوحد است «چون» هیچ دم خوری که با او انس بگیرد، نیست.
 
آیت الله آملی لاریجانی افزود: حق تعالی همیشهدر کمال عز خودش مستغرق است همانطورکه زمانیکه هیچ شیای نبوده است خداوند متوحد بوده است حالا هم همینطور، چنانکه عطار نیشابوریدر آن شعر بسیار بلند و زیبایش گویی فرمایش حضرت را به شعر آورده استکه دائما او پادشاه مطلق است/در کمال عز خود مستغرق است/ او به سر ناید ز خود آنجاکه اوست / کی رسد عقل وجود آنجاکه اوست.
 
رئیس قوه قضاییه به روایت دیگری اشاره کردو گفت: مرحوم آخوند خراسانیکه حوزههای علمیه بر سر خوان نعمت او نشستهاند در ذیل این جمله عطار به روایت بسیار بلندی که همان ترجمان فرمایش حضرت امیر سلام ا... علیه است اشاره میکند. در یک روایتی در توحید صدوق از امام موسی کاظم (ع) اینطور آمده است و جناب آخوند خراسانی (قدس سره) این روایت رادر بیان معنای این شعر آورده است. «کان اللهو لم یکن معه شی» خداوند بودو هیچ شیایبا او نبود «وَ هُوَ الآنَ کَما کانَ»؛ الان هم همینطور است. حق تعالی الان هم متوحد است ودر واقع خداونددر آن مرحله وجودکه غیب است الان هم همانطور است و این روایت عجیبی است که جا دارد انسان بصورت مستقل پیرامون آن به تأمل بپردازد.
 
رئیس دستگاه قضا به موضوع حقیقت انساندر روایات منسوب به حضرت امیر (ع) به عنوان محور دیگریاز کلمات حضرت علی (ع) اشاره کردو گفت:در باب حقیقت انسان کلمات حضرت کلمات عجیبی است ودر غررالحکم قریب به بیست فقره مطالبیدر باب معرفت نفس یعنی همان چیزیکه غایت آمال عارفان است، آمده است.
 
آیت الله لاریجانی افزود: امام (ع) بر حسب نقل فرمودند العارف من عرف نفسه عارف کسی استکه نفس خودش را شناخت. اعظم الجهل، جهل الانسان امر نفسه بزرگترین جهل این استکه انسان نفس خودش را نشناسند. اعظم الحکمه، معرفه الانسان نفسه بزرگترین حکمت این است که انسان نفس خودش را بشناسد. أفضَلُ العَقْل مَعرِفَتهُ بنَفسَه بالاترین عقل این است که انسان خودش را بشناسدو یا این تعبیرکه کیف یعرف غیره من یجهل نفسه چطور انسان میتواند غیر خودشرا بشناسددر حالیکه خودشرا نمیشناس دو این کلمات، کلمات تکان دهندهای در باب معرفت نفس است که اهل الله و عرفا به آن توجه دارند و تلاش دارند که از این آب و گل بدن بیرون بیاین دو وجودی راکه دارند ولی به آن توجه ندارند را بشناسند.
 
رئیس دستگاه قضا افزود: تعابیر منقول از حضرت امیر (ع) تازیانه حرکت برای شناخت انسان از خود است. اگر انسان خودش را بشناسد قدر خودشرا هم خواهد شناخت. چون حقیقت وجودیاش غیراز این بدن است. و اگر نیاز خودشرا بشناسد آن وقت دنبال این حقارت دنیا نخواهد رفت.
 
رئیس قوه قضاییه سپس به تعابیر حضرت امیر (ع)در باب زهد اشاره و تأکید کرد:در باب زهد نیز حضرت کلمات عجیبی دارند در حکمتیاز حکمت های نهجالبلاغه آمده است الزُّهْدُ کُلُّهُ بَیْنَ کَلِمَتَینِ مِنَ الْقُرْآنِ تمام زهد بین دو کلمه قرآن است. لِکَیْلاَ تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلاَ تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ یعنی «انسان بر آن چیزی که از دست میدهد تأسف نخوردو به آن چیزیکه برایش هم میآید شادی پیدا نکند.» البته این شدنی نیستو برای اینکه ما به عمق این حرف برسیم باید جای دیگریرا درست کرد. باید معرفت دیگری برای خود انسان آشکار بشود تا بتوانیم به این مضمون برسیم. حضرت امیر (ع) به اجمال به همین اشاره میکنندکه زهد بین این دو کلمه است.
 
رئیس قوه قضاییه افزود:در عبارت دیگری حضرت علی (ع) فرمودند فَلاَ یَکُنْ أَفْضَلَ مَا نِلْتَ فِی نَفْسِکَ مِنْ دُنْیَاکَ بُلُوغُ لَذَّةٍ أَوْ شِفَاءُ غَیْظٍ «اینطور نباشدکه آن بیشترین چیزی کهدر دنیا به آن میرسی رسیدن به لذت یا شفاء یک خشم باشد.»در واقع باید «إِطْفَاءُ بَاطِلٍ أَوْ إِحْیَاءُ حَقٍّ» باشد یعنی همان چیزیکه مسیر امیر مومنان(ع)در زندگی بودکه نگاهش به اطفاء باطلو احیاء حق بود.در واقع این مسیر، مسیر نورانی برای شیعیان حضرت استکه بایددر این دنیای پر آشوبیکه زندگی میکنیمو باطلاز همه طرف سرازیر است به آن توجه کرد.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: ما اگر پیروان آن حضرت هستیم همدر اطفاء باطل همدر احیاء حق باید همین مسیررا طی کنیم.
 
در ادامه این جلسه بحث و بررسی درباره پیش نویس طرح دادرسی الکترونیکی و آیین دادرسی جرایم رایانهای ادامه یافت و بندهایی از آن به تصویب مسئولان عالی قضایی رسید.
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار