جانشین رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور:

منظور از حضور اجتماعی زنان صرفا اشتغال نیست

جانشین رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور، نقش زنان در تعیین سرنوشت کشور را انکارناپذیر دانست و گفت، نباید تعریف حضور اجتماعی این قشر موثر را فقط در اشتغال خلاصه کرد.
کد خبر: ۱۶۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹ - 23April 2014

منظور از حضور اجتماعی زنان صرفا اشتغال نیست

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مریم ورزدار جانشین رئیس سازمان بسیج زنان در گفتو گویی اظهار داشت: اگر بخواهیم تعریف دقیقی از زن نه غربی، نه شرقی ارائه کنیم، نباید به ترکیب واژه دست بزنیم.

وی با بیان اینکه زن شرقی زنی است در حاشیه که تاثیری در تاریخ نداشته، ادامه داد: زن شرقی در محیط خانواده، هیچ مدیریتی را اعمال نمیکند و فردی بدون تاثیر حتی در ساحت تربیت و رشد خود است، او انسانی کاملا منفعل است که نسبت به محیط و اجتماع خود نیز اشرافی ندارد.

 ورزدارادامه داد: برای زن غربی نیز بجز ابتذال هیچ تعریف دیگری ارائه نشده، اما زن مسلمان ایرانی زنی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب بعنوان الگوی سوم معرفی شده است.

جانشین رئیس سازمان بسیج زنان افزود: تعبیر رهبر معظم انقلاب از زن در واقع بازتعریفی از نظریات امام راحل درباره زن است که ایشان پس از پیروزی انقلاب به عنوان فردی خلاق و مبتکر، درباره جایگاه و نقش زن، الگوی سوم را ارائه کردند.

وی با بیان اینکه تا آن زمان الگویی از زن شرقی خانه نشین و زن غربی مبتذل ارائه شده بود، ادامه داد: هیچکس تصور نمیکرد، زن بتواند در اوج عفاف و پاکدامنی، حضور اجتماعی خود را رقم بزند و برای نخستین بار مردم جهان با این تعریف جدید امام (ره) مواجه شدند.

ورزدار اضافه کرد: مصادیقی از چنین زنانی در صدر اسلام وجود داشت، اما این الگوها در جامعه ما به فراموشی سپرده شده بود و جهانیان نیز اطلاعی از این الگوها نداشتند.

به گفته وی، علیرغم اینکه هیچ پیشینه و ذهنیتی به عنوان کاربرد عملی این الگوها برای زنان ما وجود نداشت، اما آنها به خوبی این پیام امام(ره) را که "زنان ما تاثیر پذیرترین قشر در حوزه فعالیت و عمل هستند که این الگو را کاملا درک کردند و توانستند آن را پیاده کنند" دریافت کردند.

وی ادامه داد: زنان ایران اسلامی این باور را به اثبات رساندند که الگویی که امام (ره) به آن اشاره کردند در کتابها نوشته نشده، بلکه این الگو به معنای واقعی وجود دارد.

جانشین رئیس سازمان بسیج زنان تصریح کرد: در پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره هفت هزار زن شهید که مبنای عملی طرح الگوی سوم شده، ایشان نقشهای سه گانه زنان را ترسیم و تبیین کرده و فرمودند، در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زنانی ظهور کردند که توانستند تعریف زن، حضور او در ساحت رشد و تهذیب خویش و در ساحت حفظ خانه سالم و خانواده متعادل و در ساحت ولایت اجتماعی، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و جهاد اجتماعی را جهانی کنند و بن بستهای بزرگ را در هم شکنند.

ورزدار بیان کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، زنان در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تعریفی از خود و هویتشان ارائه کردند، علیرغم اینکه تصور میشود، انقلاب و دفاع مقدس کاری مردانه است.

به گفته وی، این بیانات نشان میدهد، رهبر معظم انقلاب نمیپذیرند که این عرصهها مردانه است، بلکه هر فرد به تناسب هویت خود در آن نقش آفرینی کرده، زنان ما در دوران انقلاب با همان هویت زنانه پیروزی را رقم زدند و در دفاع مقدس نیز با همان هویت، فرهنگ ایثار و شهادت را در خانواده نهادینه کردند یعنی بدون اینکه تبدیل به مرد شوند به ایفای نقش پرداختند.

جانشین رییس سازمان بسیج زنان با اشاره به ایثار و از خود گذشتگی حضرت زهرا(س) تصریح کرد: ایشان این ارزش را در خانواده خود نهادینه کردند بطوریکه وقتی امام حسن(ع) از مادر دلیل دعا در حق همسایگان را جویا میشوند، ایشان پاسخ میدهند، «الجار ثم الدار».

ورزدار افزود: زنان مسلمان ایران نیز در دوران دفاع مقدس با گذشتن از فرزند و برخی رفاه طلبیها که بیم آن میرفت در آن زمان انقلاب را به افول بکشاند، این فرهنگ را در خانواده نشر دادند و خوب درخشیدند.

جانشین رئیس سازمان بسیج زنان با بیان اینکه در بیشتر موارد غرب را به خاطر نوع برخورد با موضوع زن و خانواده به چالش میکشیم، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در بحث اندیشههای راهبردی درباره زن و خانواده فرمودند، غرب تعریف جامعی از زن ارائه نکرده که این خود ظلمی به تعریف از واژه زن است که از هم گسیختگی خانواده را سبب میشود.

وی گفت: در مبانی دینی، زن «ریحانه» توصیف شده که فراتر از اینکه فرزند، خواهر و یا مادر است موجودی مستقل و دارای ارزش است که در کسب ارزشها و کمالات انسانی میتواند مدارجی را طی کند.

جانشین رئیس بسیج سازمان زنان افزود: قرآن، زن فرعون را به عنوان یک زن نمونه و الگو معرفی میکند که این بیانگر نوع نگاه اسلام به زنان به عنوان شخصیتی مستقل است، یعنی مهم نیست کنار این زن چه فردی قرار گرفته است.

ورزدار خاطرنشان کرد: یکی از راههای رسیدن به کمال برای زنان، حضور در نهاد خانواده است، یک زن تربیت نیافته نمیتواند عامل رشد و تعالی خانواده شود، مگر اینکه ابتدا خود را ساخته باشد و سپس کانون این تربیت شود.

وی تصریح کرد، پیامبر اکرم(ص)، جهاد زن را حضور در خانه و ممانعت از ورود گناه به آن حریم و دور نگهداشتن همسر از آلودگی به گناه در بیرون از منزل میدانند، یعنی این چنین خانواده به کانون مهر و محبت و عاطفه تبدیل میشود.

ورزدار ادامه داد: به باور بسیاری از جامعهشناسان و روانشناسان، جامعه از نهادهای کوچکی نظیر خانواده تشکیل شده که رشد و پیشرفت آن میتواند به تعالی و پیشرفت جامعه منجر شود.

وی با اشاره به بیانات امام راحل (ره) درباره حضور اجتماعی زنان گفت: منظور از حضور اجتماعی، اشتغال نیست بلکه در صحنه و مطلع بودن نظیر حضور در انتخابات و نقش آنها در تعیین سرنوشت است.

جانشین رئیس سازمان بسیج زنان یادآور شد: زنان باید ولی امر به معروف و نهی از منکر باشند، یعنی سرپرستی جلوگیری از آسیبها را عهده دار شوند، همان تعبیری که امام راحل از جمله «صلاح و فساد یک کشور به صلاح و فساد زنان آن بستگی دارد» دارند.

وی با اشاره به بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره هفت هزار زن شهید در خصوص «جهانی کردن امر به معرف و نهی از منکر» گفت: این جمله بیانگر این است که ایشان انتظار دارند زنان ایران اسلامی، جهاد اسلامی را جهانی کنند، یعنی جهانی را بسازند تا بن بستهای بزرگ دنیا نظیر بحران هویت زن را در هم شکنند.
 

 ورزدار در پایان گفت: بزرگترین بحران هویت زن این است که تعریفی جامع از زن و جایگاه او ارائه نمیشود و کسی بطور شایسته و بایسته به آن نمیپردازد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار