آبیار:

نقش الفت را از ۱۳ مادر رزمنده الگو گرفتم

نویسنده و کارگردان فیلم "شیار ۱۴۳" گفت: ساخت فیلم "شیار ۱۴۳" ادای دینی به مادران انقلاب و زنان چشم به راهی است که هر لحظه در انتظار آمدن فرزندان خود از جنگ بوده اند.
کد خبر: ۱۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷ - 24April 2014

نقش الفت را از  ۱۳ مادر رزمنده الگو گرفتم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "نرگس آبیار" کارگردان فیلم سینمایی دفاع مقدسی "شیار۱۴۳" چهارشنبه شب در تالار همایش دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: چشمانتظاری مادران برای بازگشت فرزندانشان موضوعی غیرواقعی نیست و مادر اسرای ایرانی این موضوع را کاملا درک کردهاند.

وی ادامه داد: فیلم شیار ۱۴۳ طی سال گذشته نامزد ۵ جایزه و دریافت ۳ جایزه از جشنواره فیلم فجر شد و با کسب ۸ جایزه از جشنواره تجلی اراده ملی به عنوان رکورددار رقابتها خوش درخشید.

وی با اشاره به نقش الفت؛ ادامه داد: نقش «الفت» از ۱۳ مادر رزمنده گرفته شده و در این فیلم تلاش شده تا به مقوله جنگ به خوبی پرداخته شود.

نویسنده و کارگردان فیلم «شیار ۱۴۳» افزود: به اعتقاد من یکی از علل ارتباط برقرار کردن مردم به ویژه مادران با این فیلم به این خاطر است که مابهازای بیرونی دارد و معدن در این فیلم نماد «الفت» است.

این فیلم اثری ناامیدکننده و یاس آوری در مخاطب ندارد
آبیار عنوان کرد: معدن و الفت ارتباط معناداری باهم داشتند، همانگونه که در معدن، تکههایی از مواد مذاب جدا یا ذوب میشود در دل الفت نیز به خاطر دوری از فرزند این اتفاق میافتد، به همین دلیل در کرمان که دارای معادن بسیار خوبی است کار تصویربرداری صورت پذیرفت.

آبیار تصریح کرد: این فیلم اثری ناامیدکننده و یاس آوری در مخاطب ندارد و نشان میدهد که الفت برای ادامه زندگی همچنان امید دارد.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به بازیگر اول بیان کرد: بازیگری نقش اول این فیلم باید علاوه بر توانایی خوب بازیگری، بتواند نقش جوانی و پیری را به خوبی بازی کند بنابراین۷ گریم بر روی چهره مریلا زارعی انجام شد و گریم این اثر به عنوان کاندیدای جشنواره فیلم سال گذشته برگزیده شد.

آبیار یادآور شد: هنگامی که چند سال پیش به تماشای مراسم خاکسپاری استخوانهای شهیدان رفتم آنها را به صورت ناخودآگاه شبیه نوزاد دیدم و به همین دلیل تصمیم گرفتم سکانس پایانی فیلم را با استفاده از این تفکر بسازم.
 
سختترین کار دنیا پس از کار در معدن، فیلمسازی است
وی با اعلام اینکه سختترین کار دنیا پس از کار در معدن، فیلمسازی است، تاکید کرد: عنوان شیار ۱۴۳ از نام منطقهای جنگی وام گرفته شده است.

وی یادآور شد: جنگ و سوژههای جنگی میتواند فیلمساز را به ساخت فیلمهایی این چنینی علاقمند کند و من به صورت کاملا تصادفی به موضوع جنگ ورود پیدا کردم و پس از آشنایی با موضوع جنگ دوست داشتم این موضوع را دنبال کنم.

برخی مسئولان این فیلمنامه را اثری ضدجنگ و ضدارزش دانستند
وی تاکید کرد: من با چاپ حدود ۳۰ جلد کتاب به ساخت فیلم کوتاه و مستند روی آوردم و فعالیت در این عرصه مرا خوشحال میکرد طوری که در زمان نوشتن یکی از کتابهایم با ۱۳ مادر رزمنده آشنا شدم و مادری را مشاهد کردم که سالیان سال چشم به راه فرزندش بود تا از اسارت بازگردد.

تهیهکننده فیلم شیار ۱۴۳ نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: ساخت فیلم جنگی کار آسانی نیست و ما در این فیلم برای دریافت پروانه ساخت با مشکلات زیادی روبهرو شدیم.

محمدحسین قاسمی ادامه داد: برخی مسئولان این فیلمنامه را اثری ضدجنگ و ضدارزش دانستند و درصدد بودند تا جلوی ساخت این فیلم را بگیرند.

در ایران نیازی به ساخت اسطوره نیست
تهیهکننده فیلم شیار ۱۴۳ تصریح کرد: برخی از کشورها مجبور به ساخت اسطوره هستند اما در ایران نیازی به ساخت اسطوره نیست زیرا ما افرادی همچون مادران شهیدان و رزمندگان را داریم که میتوانند به عنوان اسطوره و قهرمان معرفی شوند و باید به معرفی این اسطورهها در فیلمهای هنری پرداخت.

نظر شما
پربیننده ها