ظریف در نشست خبری مشترک با همتای اتریشی:

موشک‌های دفاعی ایران موضوع هیچ مذاکره‌ای نبوده و نخواهد بود

وزیر امور خارجه ایران گفت: موشک‌های دفاعی ایران موضوع هیچ مذاکره‌ای نبوده و نخواهد بود و در گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ هیچ موضوعی به غیر از برنامه هسته‌ای مورد گفت‌وگو قرار نگرفته است.
کد خبر: ۱۷۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷ - 27April 2014

موشک‌های دفاعی ایران موضوع هیچ مذاکره‌ای نبوده و نخواهد بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفتوگو با "سباستین کورتز" همتای اتریشی خود در نشست خبری مشترک به تشریح گفتوگوها پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موشکهای دفاعی ایران موضوع هیچ مذاکرهای نبوده و نخواهد بود و در گفتگوهای ایران و ۱+۵ هیچ موضوعی به غیر از هستهای مورد گفتگو قرار نگرفته است.

وی همچنین گفت که اجازه هیچگونه مداخلهای در برنامههای دفاعی کشور را نخواهیم داد.

* راهحل سوریه سیاسی است

ظریف در پاسخ به سئوالی در خصوص تحولات سوریه و پیشبینی آینده این کشور عنوان کرد: ما همواره اعلام کردهایم که تنها راه حل بحران کنونی سوریه راهحل سیاسی است و هیچکس نباید بر اساس توهم، مردم سوریه را به وضعی که امروز با آن روبرو هستند، مواجه کنند.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی امروز به خاطر توهماتی که در بین برخی کشورهای منطقه و خارج از آن وجود دارد، این شرایط برای مردم سوریه ایجاد شده و تنها راه، گفتوگو بین طرفهای سوری است و همه کشورها باید در این زمینه کمک کنند.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران همواره آمادگی داشته تا کمک کند که جنگ در سوریه متوقف و همه مردم سوریه با همکاری یکدیگر آینده با ثباتی را برای این کشور رقم بزنند که جایی برای افراطگرایی، قتل و کشتار وجود نداشته باشد، خاطرنشان کرد: انتخابات سوریه میتواند در این روند نقش خوبی را بازی کند.

به باور وی، در حال حاضر زمان خوبی است که گروهها در سوریه از شرایط کنونی استفاده لازم را ببرند و شرایط برای راه حل صلح آمیز در سوریه فراهم شود.

خبرنگار تلویزیون اتریش ORF خطاب به ظریف گفت: گفته میشود که شما و آقای روحانی موافق توافق ژنو هستید اما محافظهکاران در ایران مخالف این توافقنامه هستند که ظریف تصریح کرد: این توافق مورد استقبال همه مردم ایران قرار گرفته است و ما به اینکه دیدگاههای مختلفی در ایران وجود دارد و بیان میشود، افتخار میکنیم.

وی افزود: زمانی که به توافق دست پیدا کنیم مورد استقبال مردم خواهد بود.

یکی از خبرنگاران اتریشی نیز در خصوص موشکهای بالستیک ایران سئوال کرد و پرسید اگر ایران برنامه سلاح هستهای ندارد چرا اقدام به تولید موشکهای دوربرد میکند که به اروپا نیز دسترسی دارد؟ که وی در پاسخ تصریح کرد: مبنای سئوال شما صحیح نیست؛ انتخاب روشهای دفاعی برای کشورهای مختلف با توجه به نیازهای دفاعی آن کشورها و مقدورات دفاعی صورت میگیرد.

وی عنوان کرد: حتما این گونه نیست که موشکهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران که موضوع هیچ مذاکرهای نبوده و نخواهد بود، تنها برای حمل سلاحهای غیر متعارف کاربرد داشته باشد. این تصوری کاملاً غلط، بیمبنا و مبتنی بر فضاسازیهایی است که توسط برخی شکل گرفته است.

وزیر خارجه کشورمان گفت: براساس توافقات صورت گرفته، مذاکرات ایران و ۱+۵ به هیچ وجه هیچ موضوعی غیر از موضوع هستهای را در بر نمیگیرد و با توانمندیهای دفاعی ایران که هستهای نبوده و نخواهد بود، کاری ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: هدف مذاکرات این است که بحث کنیم - همانگونه که در جمله اول توافق ژنو است - برنامه هستهای ایران همواره صلح آمیز باقی خواهد ماند و در صورتی که برنامه ایران صلح آمیز باشد کسی نمیتواند ادعا کند که موشک ایران حامل سلاح هستهای است، زیرا ایران سلاح هستهای تولید نمیکند که بتواند روی موشک یا ابزار انتقالی دیگری از آن استفاده کند.

به گفته ظریف ادعاهایی که نه مبنایی در واقعیت دارد و نه کمکی به حل قضیه میکند و از نظر مردم ایران غیرمنطقی و غیرقابل قبول است، نمیتواند کمک کند به رسیدن به حل قضیه.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ برنامه نظامی هستهای ندارد، افزود: سلاح هستهای برای هیچکس امنیت نیاورده و نخواهد آورد، دنیا و منطقه ما روزی که عاری از سلاح هستهای باشد امنتر خواهد بود.

به باور ظریف این سلاحها جز خسارت، هزینه و ناامنی چیز دیگری برای منطقه و جامعه بینالمللی به دنبال نداشته و نخواهد داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این اعتقاد محکم ماست. از نظر مقام معظم رهبری سلاح هستهای و کشتار جمعی حرام است و این هم نگاه استراتژیک و دکترین نظامی ماست که سلاح هستهای هیچ جایگاهی در برنامه صلحآمیز هستهای ایران ندارد، ولی سایر برنامههای دفاعی ما فقط به ما مربوط است و ما اجازه هیچگونه مداخلهای در سایر برنامههای دفاعی خود را نخواهیم داد.

ظریف در ابتدای این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر خارجه اتریش در تهران عنوان کرد: در طی ۵ ماهه گذشته این چهارمین دیدار ما است و اولین بار در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار و گفتوگو کردیم.

ظریف با اشاره به برگزاری ۳ دوره مذاکرات ایران و ۱+۵ در شهر وین، خاطرنشان کرد: دولت اتریش با حسن نیت میزبان این مذاکرات بود که مایلم از این میزبانی و برنامهریزی خوب دولت اتریش قدردانی کنم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین اعلام کرد که تهران در آینده نزدیک میزبان فیشر رئیس جمهور اتریش خواهد بود.

وی روابط ایران و اتریش را تاریخی و خوب و مبتنی بر احترام متقابل برشمرد و افزود: این روابط همواره براساس منافع مشترک بوده و ما در گفتوگوهای امروز در خصوص گسترش روابط در حوزههای مختلف به رایزنی پرداختیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حضور ۳۰ هزار ایرانی در اتریش و همچنین دانشجویان ایرانی، خاطرنشان کرد: روابط ایران و اتریش تنها منحصر به دو دولت نیست بلکه روابط مردمی گستردهای برقرار است.

وی به همکاریهای بخشهای خصوصی دو کشور اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی اتریش همواره در ایران حضوری فعال و مثبت داشته است.

ظریف زمینه همکاری اقتصادی ایران با اتریش را بسیار گسترده خواند و افزود: ضرورت دارد تا از این زمینهها در راستای گسترش مناسبات استفاده شود.

وی گفت که با همتای اتریشی خود درباره همکاریهای فرهنگی دو کشور به گفتوگو پرداخته افزود: ما علاقهمند گسترش بخشیدن به این گفتوگوها هستیم، وزیر خارجه اتریش ابراز علاقه کرد که این گفتوگوها با جدیت دنبال شود. ما علاقهمندیم زمینههای فهم و درک مشترک گستردهتر شود و در مورد موضوعات حقوق بشری با اتریش گفتوگو کردیم و این گفتوگوها را ادامه خواهیم داد.

ظریف تصریح کرد: هر زمان گفتوگوها براساس احترام متقابل و رسیدن به یک درک مشترک باشد، از آن استقبال میکنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی موضوعات منطقهای را از دیگر مواردی برشمرد که با همتای اتریشی درباره آن گفتوگو کرده است و افزود: خطرات افراط گرایی و تضییع حقوق مردم این ضرورت را ایجاد کرده که با درک عامیانه از شرایط به جنگ و خونریزی در منطقه بخصوص در سوریه پایان داده شود.

وی به برگزاری انتخابات در عراق و افغانستان اشاره کرد و افزود: امیدواریم گفتوگوها درک بیشتری را ایجاد کند و شاهد زمینه همکاری بیشتری باشیم.

ظریف ابراز امیدواری کرد که وزیر خارجه اتریش با خاطرههای خوب به وین بازگردد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار