مسعود ده نمکی:

برخورد مرحوم ابوترابی سبک جدیدی از زندگی و مقاومت را شکل می داد/ حق وی به طور شایسته ادا نشده

کارگردان مجموعه فیلم های اخراجی ها در آستانه سالروز عروج مرحوم حجت الاسلام علی اکبرابوترابی، درخصوص ویژگی های اخلاقی و معنوی این آزاده گفت: فکر می کنم لقب سید آزادگانی که به ایشان نسبت داده شده، زیبنده ترین عنوانی باشد که درخور شأن و شخصیت وی بوده است.
کد خبر: ۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۸ - 28May 2013

برخورد مرحوم ابوترابی سبک جدیدی از زندگی و مقاومت را شکل می داد/ حق وی به طور شایسته ادا نشده

مسعود ده نمکی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس درباره شخصیت حجت الاسلام ابوترابی  گفت: تأثیر معنوی حضور حجت الاسلام ابوترابی در اردوگاه های اسارت و به نوعی فرماندهی معنوی و رهبری معنوی آزادگان، طی 10 سال دوران اسارت برهیچ کس پوشیده نیست و این فرماندهی معنوی تأثیر بسزایی داشته است؛ بگونه ای که مفهوم اسارت و آزادگی را در دفاع مقدس با مفهوم اسارت در جنگ های دیگر دنیا تغییر داده است.

وی تاکید کرد: به نظر من دشمنان، عظمت روحی وتأثیر معنوی سیدآزادگان در دوران اسارت را بیشتر از سیاسیون ما متوجه شدند تا جایی که سرتیپ نذار فرمانده اردوگاه اسرای ایرانی در عراق مجبور به احترام به ابوترابی درمقابل دیدگاه همه می شود.

کارگردان فیلم اخراجی ها در ادامه افزود: به جرأت می توان گفت متناسب با عظمت و شکوه شخصیت سیدآزادگان مرحوم حجت الاسلام ابوترابی، حق ایشان در کشور ما ادا نشده و اگر قرار باشد از کسی به عنوان قهرمان نام برده شود که تأثیر مهمی در تاریخ دفاع مقدس و جنگ تحمیلی داشته است، قطعا باید نام مرحوم ابوترابی را بر زبان جاری کرد.

ده نمکی درخصوص جایگاه شخصیت مرحوم ابوترابی در  فرهنگ نامه «اسارت آزادگان» گفت: شخصیت مرحوم ابوترابی دراین فرهنگ نامه سرفصل مهمی است که موضوع آن بحث رهبری در اسارت است که با وجود وی به عنوان فرمانده آزادگان در دوران اسارت تعریفی متمایز پیدا کرد. در واقع فرمانده ارشد اردوگاه  بالاترین درجه نظامی است و با حضور ابوترابی در اسارت، نوع دیگری از رهبری تعریف می شود.

وی خاطرنشان کرد: در بخشی از  فصل نامه اسارت آزادگان تلاش شده ویژگی های اخلاقی و معنوی مرحوم ابوترابی در دوران اسارت از زوایای مختلف به رشته تحریر در آید.

این کارگردان برجسته کشورمان، همچنین دربخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:  ارتباط و نحوه رفتار و برخورد مرحوم ابوترابی با اسرا در اردوگاه ها سبک جدیدی از زندگی و مقاومت را شکل می داد که به نظر من با تعریف کتاب« فرماندهی و رهبری در اسارت» قابل مطالعه و آموزش است.

این فیلمساز و روزنامه نگار درخصوص بازی فخرالدین صدیق شریف در فیلم اخراجی ها در نقش ابوترابی که بیانگر شخصیت مرحوم ابوترابی است، گفت: سلوک ابوترابی در اردوگاه ها وحتی جبهه و نوع برخوردش با دشمن به نوعی سلوک اخلاقی و عرفانی بود که ما با پرداخت غیرمستقیم و اقتباس و الگوبرداری از شخصیت این روحانی، که نقش آن را صدیق شریف بازی می کرد تلاش کردیم، این ویژگی های اخلاقی را به مخاطب انتقال دهیم.

ده نمکی در پایان اظهار داشت: با الگوپذیری از شخصیت مرحوم ابوترابی فکر می کنم که توانسته ایم نمادی از برخوردهای وی در اردوگاه های عراقی را برای نسل امروز معرفی کنیم .

کارگردان مجموعه فیلم های «اخراجی ها» پیش از این هم سابقه تألیف کتاب در حوزه دفاع مقدس را داشته است. ده نمکی  در این باره گفت: سال 73 مجموعه 8 جلدی «خاکریز پنهان» را که شامل مجموعه خاطرات آزادگان بود توسط انتشارات کتاب آزادگان منتشر کردم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار