شهید آیت از عناصر کلیدی سقوط بنی‌صدر بود/ باید ولایت فقیه را همچون سدی در برابر غرب‌گرایی درآوریم

خدمت درخشان دیگر این نخبه شهید به همراه هم‌فکرانی چون شهید دیالمه، مخالفت صریح با رئیس جمهور شدن بنی صدر است که البته با ناکامی آنها مواجه شد، اما او از همان ابتدای ریاست جمهوری بنی صدر ملعون و حتی قبل از آن در افشا کردن خیانت‌های او نقش به سزایی داشت تا جایی که او را از عناصر کلیدی سقوط بنی‌صدر می دانند.
کد خبر: ۱۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۱ - 06August 2013

شهید آیت از عناصر کلیدی سقوط بنی‌صدر بود/ باید ولایت فقیه را همچون سدی در برابر غرب‌گرایی درآوریم

خبرگزاری دفاع مقدس: با شروع انقلاب اسلامی در کشور ایران، ترورهای زیادی انجام شد تا شاید بتوانند با ریختن خون بی گناهانی چون شهید آیت، به اهداف پلیدشان برسند. منافقین کوردل که نمی توانستند جمهوری اسلامی ایران را مستقل و موفق ببینند در صدد برآمدند تا با ترور شخصیت های برجسته و دینی کشور ضربه ای محکم به نظام اسلامی بزنند؛ غافل از اینکه جمهوری اسلامی و مردم فداکار، بیدی نیستند که با این بادها بلرزند.

جنایتکارن تروریسم در این سرزمین، در کنار تمام جنایات خود، با خلق یکی از بزرگترین حوادث تروریستی سیاسی در قرن بیستم، نزدیک به صد تن از خدمتگزاران این مرز و بوم را در انفجاری مهیب در دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رساندند. مهم ترین این گروه های تروریستی "سازمان مجاهدین خلق" است که هم اکنون در کشورهای اروپایی اهداف جنایتکارانه خود را دنبال می کنند

آنان که نتوانستند در هفتم تیر حتی با شهادت شهید بهشتی و 72 یار با وفای امام به اهداف شومشان برسند، در چهلم شهدای 7 تیر دست به اقدامی حقیرانه تر زدند و با ترور شهید آیت، عملی ننگین را در کارنامه سیاه خود ثبت نمودند.

شهید آیت که بود؟

شهید حسن آیت، روز سوم تیرماه در سال 1317 در شهرستان نجف آباد دیده به جهان گشود. کودکی و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در همین شهرستان سپری کرد. از همان ابتدای نوجوانی راه اسلام را انتخاب کرد. پس از پایان تحصیلات در نجف آباد و اصفهان به تهران امد و در دانشسرای عالی در رشته تربیت معلم، در بخش ادبیات فارسی موفق به اخذ لیسانس شد و در ادامه در سال 1340 فوق لیسانس جامعه شناسی خود را از موسسه علوم اجتماعی دانشگاه تهران گرفت. در طول مدت تحصیلات عالیه، علاوه بر فارسی، به زبان های عربی، انگلیسی و فرانسه نیز آشنایی پیدا کرد.

حرکت های انقلابی شهید آیت

شهید آیت اولین حرکت اسلامی و موفق خود را با کمک بزرگانی چون شهید بهشتی در مجلس خبرگان قانون اساسی انجام داد و آن گنجاندن اصل مترقی ولایت فقیه در قانون اساسی بود.

وی همچنین اصرار داشت که نیروهای مسلح نیز باید تحت فرماندهی ولی فقیه باشند تا انقلاب اسلامی به سرنوشت نهضت ملی شدن صنعت نفت گرفتار نشود و اسیر کودتاهای صهیونیستی نگردد.

این شهید بزرگوار معتقد بود: "ما باید ولایت فقیه را همچون سدی در برابر غربگرایی درآوریم". تجربه 34 ساله انقلاب نیز نشان داد که او با مطالعات و تلاشهای علمی و عملیاش شناختی کامل از دشمن پیدا کرده بود. این تلاش ها از همان ابتدا کینه او را در دل آمریکا و اذنابش عمیق کرد.

خدمت درخشان دیگر این نخبه شهید به همراه همفکرانی چون شهید دیالمه، مخالفت صریح با رئیس جمهور شدن بنی صدر است که البته با ناکامی آنها مواجه شد، اما او از همان ابتدای ریاست جمهوری بنی صدر ملعون و حتی قبل از آن در افشا کردن خیانتهای او نقش به سزایی داشت تا جایی که او را از عناصر کلیدی سقوط بنیصدر می دانند.

اوج گیری مبارزات مردمی

آیت با آغاز و اوجگیری مبارزات به خاطر چاپ و نشر اعلامیه توسط ساواک دستگیر و زندانی شد. او در حوزه علمیه قم، دانشگاههای مختلف تهران و مدارس عالی قم، اراک و لاهیجان به تدریس پرداخته و پس از پیروزی انقلاب علاوه بر کار تدریس، نمایندگی مردم نجفآباد در مجلس خبرگان را به عهده گرفت و با عضویت در هیات رئیسه نقش اساسی در تصویب اصل ولایت فقیه ایفا کرد.

او سپس از طرف مردم تهران به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. آیت از همان ابتدا عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران شد و عهدهدار سمت دبیری سیاسی در این حزب شد. این تلاش ها از همان ابتدا کینه او را در دل آمریکا و اذنابش عمیق کرد.

پایان عمری تلاش و مجاهدت

شهید حسن آیت پس از سالها تلاش و مبارزه  ساعت 8 صبح روز چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۶۰، در مقابل منزلش با شلیک 60 گلوله به شهادت رسید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار