گزارشی از مرموز‌ترین جزیره جهان

لانه مار در ۴هزار کیلومتری ایران

جزیره دیه‌گو گارسیا پس از تحولات اواخر دهه ۷۰ میلادی در ایران و اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ شوروی به شدت تجهیز شده و امروز پایگاهی برای پیشرفته‌ترین بمب‌افکن‌ها و سامانه‌های راداری و الکترونیک ارتش آمریکاست.
کد خبر: ۱۸۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳ - 05May 2014

لانه مار در ۴هزار کیلومتری ایران

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار "علی فدوی" فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در گفتوگوی اخیر خود با خبرگزاری فارس درباره حضور نیروهای فرامنطقهای در اطراف ایران، خلیج فارس و کشورهای منطقه اظهار داشت: «در سال ۹۱ میلادی یک میلیون نفر نیروی آمریکایی در منطقه حضور داشتند در حالی که خودشان ۵۵۰ هزار نفر اعلام کردند، اما طبق رصد و شنودهای ما، این تعداد چیزی حدود یک میلیون نفر بود. امروز هم آنها قصد دارند نیروهای خود را در مناطق نزدیک به منطقه مثل کویت، عربستان، عمان و یا جزیره دیهگو گارسیا به عنوان نیروی احتیاط استقرار دهند.»

حضور آمریکاییها در مناطقی نظیر افغانستان، پاکستان، ترکیه، بحرین، عربستان، برخی کشورهای شمال ایران و حضور یگانهای دریایی آنها در خلیج فارس موضوعی روشن و برای افکار عمومی، شناخته شده است، اما آنچه درباره آن کمتر سخن به میان آمده، حضور نیروهای نظامی آمریکا در جزیره «دیهگو گارسیا» است که به عنوان یکی از مهمترین پایگاههای فرامرزی ارتش آمریکا برای دخالت در امورات منطقهای از آن استفاده میشود.

* موقعیت جغرافیایی

جزیره دیهگو گارسیا در اقیانوس هند، در ۳۸۰۰ کیلومتری چابهار، ۳۵۰۰ کیلومتری آفریقا و شرق اندونزی، ۲۰۰۰ کیلومتری هند، ۴۵۰۰ کیلومتری خلیج فارس و ۵۰۰۰ کیلومتری استرالیای غربی واقع شدهاست.

این جزیره V شکل است که روی باز آن به سمت شمال و شمال غربی قرار دارد، ساحلی به طول۳۷ مایل داشته و ۷ درجه زیر خط استوا قرار گرفته است. عمق این جزیره ۲۰ الی ۵۰ متر و ارتفاع آن نیز بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ سانتیمتر بالا از سطح دریاست.

* دست به دستشدن جزیره میان استعمارگران

 «دیهگو گارسیا» برای اولین بار در اوایل قرن شانزدهم میلادی توسط پرتغالیها کشف شد و اعتقاد بر این است که نام این جزیره نیز از نام فرمانده کشتی و یا نام کاشفان اولیه آن گرفته شده است.

این جزیره تا قرن ۱۸ میلادی که فرانسویها آن را تصرف کردند، غیر مسکونی بود و فرانسه طی قرن ۱۸ و ۱۹ با آوردن کارگران و بردگانی از قبایل آفریقایی و دهقانان هند شرقی مردمانی را در این جزایر ساکن کرد که به «چاگوسیان» مشهور شدند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار