جهت زیارت قبور فرزندان و اقوام شهید

سفر خانواده‌های شهدای حلبچه به پاوه

جمعی از خانواده‌های شهید بمباران شیمیایی حلبچه بعد از گذشت ۲۶ سال برای زیارت فرزندان و اقوام خود که در شهرستان پاوه دفن شده بودند به این شهرستان سفر کردند.
کد خبر: ۱۹۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵ - 17May 2014

سفر خانواده‌های شهدای حلبچه به پاوه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، جمعی از خانوادههای شهید بمباران شیمیایی حلبچه بعد از گذشت ۲۶ سال برای زیارت فرزندان و اقوام خود که در شهرستان پاوه دفن شده بودند به این شهرستان سفر کردند.

بمباران شیمیایی حلبچه در ۲۵ اسفند ۱۳۶۶ توسط حکومت بعث عراق صورت گرفت، این بمباران بخشی از عملیات گستردهای به نام عملیات انفال بود که بر ضد ساکنان مناطق کردنشین عراق انجام گرفت، در پی این حمله حدود پنج هزار تن از مردم حلبچه که غیر نظامی بودند کشته شدند.
 
حملهٔ شیمیایی به حلبچه که به کشتار حلبچه یا جمعهٔ خونین نیز شناخته میشود، یک نسلکشی مردم کُرد بود که در ۱۶ مارس ۱۹۸۸ به وسیلهٔ بمباران شیمایی توسط نیروهای دولتی عراقی در شهر حلبچهٔ کردستان عراق در طی روزهای پایانی جنگ ایران و عراق روی داد.
 
در پی بمباران شیمیایی عراق مردم مظلوم شهر حلبچه از مرزهای مشترک راهی خاک ایران شدند و مردم کرد ایران نیز کمکهای زیادی به این مردم مصیبت دیده جهت اسکان در این منطقه انجام دادند.
 
بعد از گذشت ۹ الی ۱۰ روز از بمباران شیمیایی حلبچه که مردم آن به طرف خاک ایران روانه شده بودند جمعی از فوت شدگان در شهرستان پاوه در مورخه ۵ فروردین سال ۱۳۶۷ مصادف با ۲۵ مارس ۱۹۸۸ با حضور امام جمعه شهرستان پاوه کفن و دفن شدند.

۱۵ نفر از شهیدان در مرقد ملا مقصود در تاریخ ذکر شده دفن شده و علاوه برآن چندین تن نیز در مرقد حاجی سراب هولی، روستای خانقاه و روستای سریاس به خاک سپرده شدند.
 
اکنون بعد از گذشت ۲۶ سال از آن واقعه تلخ جمعی از خانوادههای این شهیدان، به قصد زیارت و قرائت فاتحه، به این منطقه آمدند و با استقبال امام جمعه شهرستان، راهی مسجد قبا شدند.
 
در مسجد قبای شهرستان پاوه قبل از نماز جمعه، ماموستا ملا قادر قادری ضمن عرض خیر مقدم، به خانوادههای این عزیزانی که لالههای پرپر شده آنها در شهرستان پاوه مدفون شده بودند، تسلیت گفت.
 
در ادامه مراسم شاعران شهرستان پاوه، محمد رشید امینی، مومن یزدانبخش و هادی سپنجی با اشعار غمگین خود در مورد عزیزان از دست رفته این خانوادهها و همچنین مقاله عرفان زمردی، حال و هوایی دیگر به مراسم دادند.
 
در پایان این مراسم ماموستا ملا قادر قادری کتابی تحت عنوان «خزانی حلبچه» به نوشته را که در مورد شهیدان دفن شده در شهرستان پاوه بود تقدیم رئیس هیئت اعزامی از حلبچه به پاوه کرد و در مقابل، آنها نیز، لوح و تندیسی جهت یادبود، تقدیم امام جمعه پاوه کردند.

نظر شما
پربیننده ها