حجت‌الاسلام اختری در نشست تشریح برنامه‌های جشنواره پیامبر اعظم(ص):

هنر، بهترین وسیله برای معرفی پیامبر(ص) به دنیا است

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت‌(ع) در نشست خبری جایزه بزرگ پیامبر اعظم(ص) از ناشناخته ماندن شخصیت پیامبر در جهان علم و رسانه ابراز تأسف کرد و گفت: هنر، بهترین وسیله برای معرفی پیامبر(ص) به دنیا است.
کد خبر: ۱۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰ - 20May 2014

هنر، بهترین وسیله برای معرفی پیامبر(ص) به دنیا است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نشست خبری جایزه بزرگ پیامبر اعظم(ص) و اولین همایش بینالمللی پیامبر اعظم (ص)؛ سینما و ادبیات جهانی صبح امروز، سهشنبه با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن اختری دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت (ع)، حجتالاسلام حسینی دبیر جشنواره و منتظمی دبیر همایش پیامبر اعظم (ص) برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجتالاسلام والمسلمین اختری با بیان اینکه بعثت پیامبر اکرم(ص) سرآغاز تحول و دگرگونی ریشهای و بنیادی براساس حرکت بشر به شمار میرود گفت: بعثت حضرت پیامبر(ص) به عنوان رستاخیزی برای یک جهش همه بعدی در زمینه اخلاق، سلوک، عقاید، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع و در تمام نظام بشری بود که توانست یک نظام نوین برای بشر به ارمغان آورد و مفهوم زندگی بشری را در قالب ارتباط با خداوند تعریف کند.

وی افزود: حضرت محمد(ص) به عنوان آخرین فرستاده الهی حق بسیار بزرگی بر جامعه بشری دارند و با یک تحلیل عقلی، منطقی و منصفانه به زندگانی پیامبر(ص) و آوردههای وحی به این نتیجه میرسیم که دین مقدس اسلام و پیامبر عظیمالشان ارزندهترین ارزشها را به انسان هدیه دادند که بالاترین آنها قرآن کریم است.

دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت(ع) با اشاره به اینکه دین اسلام دو بال علم و تربیت و اخلاق و ایمان را برای انسان به ارمغان آورده است، تصریح کرد: اولین آیات قرآن کریم در زمینه علم و دانش بر پیامبر (ص) نازل شده، لذا نگاه پیامبر و اسلام به علم نگاه ویژهای است که هیچ مکتبی نمیتواند ادعا کند برتر از این برای انسان خواسته است.

ناشناخته ماندن شخصیت پیامبر (ص) در جهان علم و رسانه جای تاسف دارد

اختری یادآور شد: متاسفانه در جهانی که دنیای علم ودانش و رسانه است شخصیتی مانند نبی مکرم اسلام(ص) که الگو و اسوه مهربانی، رافت، گذشت، فداکاری، صلح و انساندوستی هستند ناشناخته مانده است و شاید بسیاری از مردم جهان نام ایشان را نشنیده باشند و به هیچ یک از آموزهها و ارزشهایی که ایشان برای آن مبعوث شدند اطلاع نداشته باشند و اینجای تاسف دارد که خیلی از افراد آموزههای اسلامی و شخصی پیامبر اسلام را نمیشناسند و نمیتوانند که ایشان چه خدمتی برای انسانیت کرد و چه دستاوردی برای بشریت داشت.

وی با تاکید بر اینکه ظلمستیزی و صلحدوستی یکی از بزرگترین افتخارات پیامبر اسلام است گفت: ایشان حتی قبل از بعثت و در سن ۲۵ سالگی پیمان فضول را پایهگذاری کردند که پیمانی برای مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم بود. بنابراین آن حضرت ندای صلح و مقابله با ظلم را سر دادند.

رئیس جشنواره بینالمللی پیامبر اعظم(ص) خاطرنشان کرد: باید ببینیم چرا چنین شخصیتی مورد اهانت و اساعه ادب قرار گرفتهاند و افرادی به خود اجازه میدهند که علیه ایشان فیلم و کاریکاتور بسازند و اهانت کنند. اینها به خاطر ناشناخته ماندن شخصیت والای رسول خدا(ص) است.

اختری در ادامه به تشریح اهداف و برنامههای این جشنواره و همایش پرداخت و افزود: ستاد جشنواره پیامبر اعظم(ص) تلاش میکند تا این ناشناخته ماندن شخصیت پیامبر(ص) از بین ببرد و آن حضرت را در میان غیرمسلمانان در کشورهای اروپایی و آمریکایی معرفی کند. بنابراین ما وظیفه داریم که معارف زیبای دین اسلام و ارزشهای پیامبر اسلام را به بیش از ۴ میلیارد انسان بشناسانیم.

ابزار هنر بهترین وسیله برای معرفی پیامبر اعظم (ص) به دنیا است

وی مهمترین راه برای رسیدن به این هدف را بهرهگیری از ابزار هنر، ادبیات، فیلم و سینما عنوان کرد و گفت: باید منشورات دنیاپسند و مخاطب جذبکنی داشته باشیم تا بتوانیم به این هدف برسیم. بنابراین به عنوان اولین جشنواره تلاش کردیم از عنوان سینما و ادبیات جهانی استفاده کنیم که از روز شنبه سوم خرداد کار خود را آغاز میکند.

دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت (ع) خاطرنشان کرد: حدود ۸۹۸ اثر در مجموع به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که از میان آنها ۲۵۴ حلقه فیلم کوتاه داستانی، ۱۷۸ حلقه فیلم کوتاه مستند، ۷۰ حلقه پویانمایی و ۳۸۵ عنوان فیلمنامه است. همچنین در بخش کتاب ۳۸ اثر به دبیرخانه ارسال شده که ۲۸ عنوان آن داخلی و ۱۴ عنوان خارجی است و همه آنها به زبان انگلیسی است.

اختری افزود: به ۱۵ اثر برتر در حوزههای یاد شده به خاطر گذشت ۱۵ قرن از ظهور اسلام جوایز ارزنده و نفیسی اهداء خواهد شد و امیدواریم بتوانیم این آثار را با کمک نهادها و مردم به تمام دنیا برسانیم و در این راه بیش از هر چیزی به کمک و همراهی اصحاب رسانه نیازمندیم.

وی همچنین از برگزاری دومین جشنواره پیامبر اعظم (ص) و قرآنکریم در سال آینده خبر داد و گفت: باید تلاش کنیم که نگاه حقیقی و واقعی اسلام به زندگی و انسان را برای بشر امروز گرفتار در ظلم و استبداد قدرتهای بزرگ است و حقایق برای آنها وارونه معرفی میشود، ارائه کنیم تا مهربانیها و ارزشهای زیبای پیامبر اسلام به صورت صحیح به آنها برسد و امیدواریم بتوانیم با زبان هنر پیامبر (ص) را در دنیا معرفی کنیم.

در ادامه نشست حجتالاسلام حسینی دبیر جشنواره پیامبر اعظم (ص) نیز در تشریح برنامههای این جشنواره و همایش یادآور شد: جشنواره پیامبر اعظم (ص) روز شنبه ساعت ۹ صبح در تالار سوره حوزه هنری با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فرهیختگان داخلی و خارجی افتتاح خواهد شد و در روزهای شنبه و یکشنبه فیلمها و آثار برتر در سالنهای حوزه هنری به نمایش درخواهد آمد.

وی افزود: همچنین همایش بینالمللی پیامبر اعظم (ص) ساعت ۱۶ روز شنبه در هتل لاله تهران آغاز خواهد شد و روز یکشنبه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر نشستهایی با حضور پیروان ادیان مختلف در دفاع از حضرت رسول (ص) و مقابله با موج تقدسزدایی و دینزدایی برگزار خواهد شد. مراسم اختتامیه جشنواره پیامبر اعظم (ص) نیز روز دوشنبه ساعت ۱۷ در تالار وحدت با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار میشود.

حسینی خاطرنشان کرد: اولین دوره جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری پیامبر اعظم (ص) با همکاری مجمع جهانی اهلبیت (ع)، سازمان سینمایی وزارت ارشاد، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، موسسه توسعه هنرهای معاصر، موسسه فرهنگی هنری ابناءالرسول (ص) و سایت هنر اسلامی برگزار میشود.

نظر شما
پربیننده ها