نماینده ولی فقیه در سپاه:

برخی خواص در فتنه ۸۸ صحنه نبرد را درک نکردند

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: در فتنه ۸۸ برخی خواص اینگونه تصور می‌کردند که دعوا بین دو کاندیدا است در صورتی که اینان با عدم درک صحنه نبرد و اینکه دعوا بین جبهه حق و باطل بوده، به ساده‌سازی در مسئله می‌پرداختند.
کد خبر: ۱۹۵۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴ - 20May 2014

برخی خواص در فتنه ۸۸ صحنه نبرد را درک نکردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام والمسلمین "علی سعیدی" نماینده ولیفقیه در سپاه که صبح امروز در بیستمین همایش هادیان سیاسی سپاه سخنرانی میکرد با اشاره به چالشهای صدر اسلام، به ریشههای آن پرداخت و گفت: اگر چه ظاهر برخی از چالشهای انقلاب اسلامی مانند چالش نهضت آزادی، بنیصدر، اختلاف امام(ره) با منتظری، چالشهای رفتاری است اما ریشه همه آنها در اختلاف فکری و اعتقادی قرار دارد یعنی ریشه همه این اختلافات به دو نوع برداشت از حاکمیت دینی برمیگردد.

وی ادامه داد: پس یک نگاه به مردمسالاری دینی منجر میشود و نگاه دیگر به مردمسالاری سکولار؛ لذا چنانچه بتوانیم شاخصههای این دو برداشت را از هم تفکیک کنیم میتوانیم بسیاری از آسیبها را بشناسیم و درمان کنیم.

حجت الاسلام سعیدی در ادامه به مشابهت اشتباهات خواص در عصر پس از پیامبر(ص) با عصر بعد از امام خمینی(ره) پرداخت و بیان داشت: تفاوت عملکرد خواص در عصر پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و تکرار آن در امروز، یکی از این مشابهتهاست بهگونهای که خواص پس از امام(ره) همان اشتباهاتی را مرتکب شدند که خواص پس از پیامبر(ص) مرتکب شدند.

وی با اشاره به تفاوت و مرزبندی بین جایگاه و اختیارات دو رهبر و تکرار آن در امروز، یاد آور شد: مشابهت دیگر، مطلقنگری در مورد صحابه و همراهان پیامبر(ص) و تکرار آن در امروز است. حال آن که معیار حق، ولایتمداری است یعنی اگر فرد در یک دورهای پیرو رهبری است در دوره بعد و در زمان رهبری بعدی هم باید پیرو و یاور رهبر باشد.

نماینده ولی فقیه در سپاه تفاوت در برداشت از حکومت دینی را به عنوان پنجمین مشابهت بیان کرد و ادامه داد: گفتمان قریش با گفتمان علوی متفاوت است زیرا اولی، گفتمان مردمسالاری سکولار است. علاوه بر این تنزل دادن اختلاف علی(ع) با جبهه مقابل به اختلاف سلیقه و تکرار آن در امروز به عنوان مشابهت دیگری است که می توان در این جا به آن اشاره کرد.

حجت الاسلام سعیدی ششمین مشابهت را سکوت خواص در برابر عوامل فتنه دانست و عنوان کرد: در فتنههایی مانند جمل و صفین، عدهای سکوت کردند و اکنون هم تکرار میشود.

وی توجه نکردن به عوامل پشتصحنه فتنه و صرفاً دیدن ظواهر کار را هم از دیگر مشابهتها ذکر کرد و بیان داشت: عدهای اندیشه فتنه را تئوریزه میکنند و عدهای دیگر آلت فعل میشوند؛ کسانی که فتنه را تئوریزه کردند و میکنند، مایل نیستند چهرهشان با این نشان آشکار شود.

نماینده ولی فقیه در سپاه عدم توجه به تفاوتها و متغیرهای دو عصر را به عنوان هشتمین مشابهت دانست و گفت: قیاس عصر علی(ع) با عصر پیامبر(ص) غلط است زیرا میگفتند پیامبر با اهل قبله نجنگید، چرا علی(ع) با اهل قبله میجنگد! در عصر امام خامنهای (مدظلهالعالی) هم با عصر امام(ره) تفاوت هایی وجود دارد

وی در بخش دیگری از سخنانش شاخصههای دو گفتمان مردمسالاری دینی و مردمسالاری سکولار را برشمرد و اظهار کرد: در رابطه با شاخصههای گفتمان مردمسالاری سکولار می توان به مواردی هم چون ترجیح خواست مردم برخواست خدا و دین، جلب مشروعیت از سوی مردم یا به عبارتی، منشأ مشروعیت را از مردم دانستن، اشاره کرد.

حجتالاسلام سعیدی افزود: از جمله موارد دیگری که در این رابطه می توان اشاره کرد عبارتند از پیشبینی قلمرو خاص برای ولایتفقیه یعنی رهبری باید سلطنت بکند و رئیسجمهور حکومت، ترویج روحیه اشرافیگری و تجملگرایی، مصلحتاندیشی سود نگرانه و عملگرایی فایده محور در برابر تکلیفگرایی به معنای نفی ارزشهای مطلق.

وی همچنین تسامح در مرزبندی بین خودی و غیرخودی ـ هم در حوزه نظر و هم در حوزه عمل ـ را به عنوان بخش دیگری از شاخصههای گفتمان مردمسالاری سکولار دانست و ادامه داد: تسامح در بهکارگیری نیروها به جای توجه به تعهد به اصول، ارزشها و ولایتمداری، تسامح در مرزبندی بین هنر ارزشی و غیرارزشی، اعتقاد به اقتصاد آزاد و سرمایهداری با تکیه بر نسخههای بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول، بیتوجهی به عدالت اجتماعی بخش دیگری از این شاخص ها هستند.

حجتالاسلام سعیدی به بیتوجهی به مسائل و فضای فرهنگی جامعه اشاره کرد و بیان داشت: در ادامه شاخصههای گفتمان مردمسالاری سکولار به موارد دیگری مانند پذیرش قواعد بینالمللی و عمل در چارچوب آن، تعامل و سازش با جبهه نظام سلطه، تعدیل در سیاست خارجی با نگاه به استحکام بیرونی نظام، دیپلماسی سکولار و دنیاگرایانه به جای دیپلماسی جامعیت محور، دیپلماسی تمکین و سازش به جای مبارزه نیز اشاره کرد.

وی با اشاره به دیپلماسی طفره و سکوت به جای دیپلماسی مسئولیتپذیر به عنوان شاخصه دیگری از گفتمان مردمسالاری سکولار، خاطر نشان کرد: احساس ضعف در برابر تحریم و نگاه منفی به آن در برابر آثار مثبت و درونی آن و نیز دیپلماسی انفعال و ضعف به جای دیپلماسی فعال بخش های دیگر هستند که در این رابطه می توان به آن ها آشاره کرد.

حجتالاسلام سعیدی در خصوص شاخصههای گفتمان مردمسالاری دینی نیز عنوان کرد: تکلیفگرایی الهی عقلانی در برابر تکلیفگرایی احساسی، تکیه بر اسلام ناب بر اساس گفتمان علوی و نبوی یعنی اسلام سیاسی، انقلابی و شریعتمحوری، اتکا به ولایتمطلقه فقیه یعنی الهی بودن، پیوستگی بین ولایت فقیه با ولایت ائمه و پیامبر(ع)، مواردی هستند که می توان از آن ها به عنوان شاخصههای گفتمان مردمسالاری دینی اشاره کرد.

نماینده ولی فقیه در سپاه، استکبارستیزی را به معنای مبنایی، حقیقی، آرمانی و استراتژیک بودن تقابل با استکبار، ذکر کرد و یادآور شد: نگرش مثبت و فرصتگرایانه و هدفمند به تحریم در جهت حفظ استقلال، گسترش منطقه نفوذ، استحکام درونی نظام و رشد و بالندگی کشور، تأکید بر مصالح اسلامی و منافع ملی در چارچوب اصول، تجدیدنظر در قوانین و قواعد نظام بینالملل وتکیه بر اهداف و آرمانها، با انعطاف عقلانی در جهت حفظ آرمانها، موارد دیگری هستند که در این رابطه می توان به آنها اشاره کرد.

نظر شما
پربیننده ها