گفت و گوی منتشر نشده خبرگزاری دفاع مقدس با مرحوم نمازی

جامعه، سینمای ضد دفاع مقدس را برنمی‌تابد

مرحوم حمید نمازی منتقد سینما در آخرین گفت و گوی خود با خبرگزاری دفاع مقدس با بیان اینکه جامعه ایران، سینمای ضد دفاع مقدس را تاب نمی‌آورد، گفت: رکود سینما به خاطر ساخت فیلم‌هایی است که بر خلاففرهنگ عمومی جامعه ساخته می‌شود.
کد خبر: ۱۹۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵ - 27May 2014

جامعه، سینمای ضد دفاع مقدس را برنمی‌تابد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر که یکی از اتفاقات مهم فرهنگی کشور محسوب میشود اگر چه بازتاب رسانهای گستردهای دارد اما کمتر منتقدی محتوای جشنواره را مورد توجه و بررسی قرار میدهد.

بهمن ۹۲ در جریان سی و دومین دوره از این اتفاق مهم فرهنگی کشور رایزنیهای زیادی با منتقدین حاضر در جشنواره داشتیم تا با نقدی منصفانه همه زوایای جشنواره را مورد بررسی قرار دهند اما تلاش ما بی ثمر ماند چرا که منتقدین حاضر درجشنواره، این اتفاق مهم را به عنوان یک جشن برای سینماگران تلقی میکردند و هیچ الزامی برای نقد و بررسی آثار و محتوای آن از لحاظ کمی و کیفی نمیدیدند.

در جریان این دغدغه و برای روشن سازی ذهن مخاطبین به سراغ حمید نمازی یکی از منتقدین جشنواره فجر رفتیم که در ادوار مختلف جشنواره حضور داشت.

وی با نگاهی عالمانه همه ابعاد فیلمها و جریانات حاکم در جشنواره را مورد بررسی قرار داد و معتقد بود جشنواره فجر هیچ کمکی در راستای صدور فرهنگ انقلاب نداشته و این انتظارات امروز در این عرصه باید بر دوش مجموعه متعهد انقلابی گذاشته شود.

چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت خبری مبنی بر وداع "حمید نمازی" با دنیای فانی، همه دلسوختان انقلاب و فرهنگ ناب اسلام را در حسرت دیداری دوباره فرو برد، متن زیر گفتوگویی است از خبرنگار ما با مرحوم حمیدنمازی که به همین مناسبت منتشر میشود.

"حمیدنمازی" منتقد و فعال عرصه سینما در گفتوگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به اینکه هر ساله در "جشنواره فیلم فجر" یک خط فکری حاکم است اظهار کرد: هر ساله یک خط فکری بر روند تولید آثار موجود در جشنواره نظارت می کند که من نمیدانم این خط فکری از کجا میآید و چرا فیلمها اکثرا با یک نگاه ساخته میشود.

نمازی در ادامه خاطرنشان کرد: تمام فیلمهای سال گذشته بر روی مساله قصاص و دیه بود و سال قبل از آن موضوع خیانت در خانواده محور جشنواره بود و سالهای پیش درباره عرفانهای کاذب و ...، یک سال بحث فمنیست مطرح است و سالی دیگر مسائل سیاسی مطرح میشود.

این منتقد سینما گفت: چیزی که هر ساله رنگ خود را از دست نمیدهد مباحث توهین آمیز است که امسال رنگ و بوی آن خیلی بیشتر شده است، اختلات زن و مرد و دست دادن به همدیگر که امسال پر رنگتر شده است.

وی با ابراز تاسف از عدم وجود فیلمهای تراز انقلاب اسلامی اذعان کرد: جشنواره فیلم فجر به دلیل اینکه متعلق به انقلاب است، باید حول چهار محور اساسی باشد، به تصویر کشیدن فرهنگ برتر ایران و انسجام خانواده، نشان دادن ایران اسلامی همراه با اخلاق حسنه، دفاع مقدس و جهان اسلام تاکید داشته باشد.

نمازی با تبیین نوع نگرش و انتظارات مردم از سینمای دفاع مقدس گفت: فضای معنوی جنگ به گونهای بود که فرماندهان رزمندگان خود را پس از برگشتن از خط متحول میکردند یعنی فرمانده خود در اوج اخلاص و اخلاق بود که رزمنده با نگاه به فرمانده متحول میشد، رزمنده اگر قبل از ورود به جبهه روحیه و تفکر غیر بسیجی داشت با دیدن این فرمانده در رفتار خود تحول ایجاد میکرد.

منتقد سینمایی کشور در ادامه بیان کرد: امروز انقلاب اسلامی نیاز به  تفکر بسیجی در  سینما دارد که جامعه را متحول سازد، اگر کارگردانان ما خودساخته و دارای تفکر و روحیه جهادی باشند قطعا میتوانند جامعه را به سوی ارزشها ببرند.

وی با انتقاد از ساختن فیلمهای ضد دفاع مقدس در سینما اظهار کرد: فیلمهایی ساخته شده است که فرمانده به رزمنده توهین میکند، قطعا این یک جریان ضد دفاع مقدس است که ارزشها را مورد هدف قرار داده است و نقش رسانه ضد جنگ را بازی میکنند.

نمازی در پاسخ به منتقدانی که موضوع دفاع مقدس را تکرای عنوان میکنند، گفت: جامعه سینمای ضد دفاع مقدس را برنمیتابد و به همین خاطر است که مردم به این نوع فیلمها استقبال نشان نمیدهد، رکود سینما به خاطر فیلمهایی است که بر خلاف میل مردم ساخته شده است.

منتقد سینما خاطرنشان کرد: سینما باید موضوعاتی در خور شان مردم شریف و با فرهنگ ایران اسلامی تولید کند، نه موارد غیر دینی و بر خلاف باورهای مردم.

وی نقش رسانههای خبری را در بازگرداندن نظرات مردم به کارگردانان مهم دانست و بیان کرد: خبرنگاران و رسانهها با انعکاس نظرات مردم به اهالی سینما باید انتظارات مردم را به کارگردانان و عوامل سینما بگویند.

منتقد سینما در پایان گفت: دفاع مقدس همه ارزشها را در خود جای داده بود. فیلم سازان ضد دفاع مقدس باید درباره کارهای خود جواب بدهند، اولا این کارها به سفارش چه کسی صورت می گیرد؟! چه کسی به پروژهها پول داده است؟! در صورتی که این فیلمها حتی قابلیت فروش در بازار را ندارند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار