حماسه خرمشهر/ افسر مهندسی قرار گاه کربلا در گفت‌وگو با دفاع مقدس:

عملیات بیت‌المقدس شاهکار مهندسی ارتش در عرصه "پل‌سازی" بود

افسر مهندسی قرار گاه کربلا در دوران دفاع مقدس ضمن تمجید از عملکرد یگان‌های مهندسی ارتش در دوران دفاع مقدس، بسترسازی جهت اجرای عملیات بیت‌المقدس را اوج فعالیت مهندسی ارتش در طول جنگ تحمیلی عنوان کرد.
کد خبر: ۱۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷ - 21May 2014

عملیات بیت‌المقدس شاهکار مهندسی ارتش در عرصه

امیر سرتیپ دوم "غلامعلی جانگداز" افسر مهندسی قرارگاه کربلا و مشاور عالی شهید سپهبد "صیاد شیرازی" در دوران جنگ تحمیلی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به خدمات ارزندۀ یگانهای مهندسی ارتش جمهوری اسلامی در آن دوران اظهار کرد: اوج کار مهندسی نیروی زمینی ارتش در عملیات بیتالمقدس به منصۀ ظهور رسید و واقعا مهندسی نزاجا در احداث پنج پل با متراژ بالا و در کمترین زمان ممکن یکی از بینظیرترین فعالیتهای خود را به نمایش گذاشت.

وی با بیان اینکه عملیات بیتالمقدس فقط 45 روز با عملیات فتحالمبین فاصله زمانی داشت، افزود: در اجرای عملیات فتحالمبین، 11 پل بر روی رودخانه کرخه احداث کردیم تا رزمندگان بتوانند به سهولت با ادوات خود به مواضع دشمن حمله کنند.

مشاور عالی شهید سپهبد صیاد شیرازی با اشاره به بازۀ زمانی کوتاه میان عملیات فتحالمبین و عملیات بیتالمقدس گفت: اندکی پس از پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات فتحالمبین، شهید صیاد به من گفت که "عملیات بعدی ما در خرمشهر خواهد بود و باید از کارون عبور کنیم تا به مواضع دشمن راه یابیم"؛ من عرض کردم که این رودخانه شرایط لازم را برای احداث پل ندارد، زیرا سرعت جریان آب از دو متر بر ثانیه بیشتر است و همچنین عرض رودخانه نیز بیش از اندازه وسیع است و با سطح استانداردهای جهانی پلسازی که 227 متر است مطابقت ندارد.

وی در این رابطه افزود: پس از مشاوره و بررسیهای میدانی مقرر شد تا پنج پل بر روی رودخانه کارون احداث شود، پلهایی که قابلیت عبور تانک، نیروها، خودروها و ادوات سنگین نظامی را داشته باشد.

افسر مهندسی قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس در ادامه گفت: ظرف مدت یکماه 11 پل پیش ساخته را که در محور عملیاتی فتحالمبین (رودخانه کرخه) استفاده شده بود از دزفول جمعآوری کرده و بطور پنهانی و خارج از دید دشمن در زیر درختهای نخل واقع در ساحل شرقی رود کارون قرار داده و سپس با سرعت هر چه بیشتر نسبت به بازسازی، این پلها جهت بکارگیری مجدد در عملیات بیتالمقدس اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه عملیات بیتالمقدس بزرگترین عملیات عبور از رودخانه محسوب میشد، افزود: در اجرای این عملیات پنج پل بر روی رودخانه کارون محور "دارخوین" احداث کردیم، که طول یکی از آنها 60 متر از حدود استاندارد جهانی خارج و از این جهت نگران کننده بود، که بحمدالله با عنایت الهی همه نیروها بدون هیچگونه حادثهای توانستند از آن عبور کنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مشارکت مهندسی سپاه، ارتش و جهاد در این عملیات نقطه عطفی محسوب میشد، افزود: از ۱۲۰۰ ابزار سنگین مهندسی در اجرای این طرح عملیاتی جهت ایجاد خاکریز و جادهها استفاده شد، که این بیانگر یک مهندسی منسجم و سازمانیافته در طول اجرای عملیات بیتالمقدس بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار