سوریه در کشاکش حقه‌های دولت‌ها و شبکه‌های عربی!

کد خبر: ۱۹۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵ - 29September 2012

با دنبال کردن مستقیم اخبار سوریه از  طریق شبکه های عربی و با تدقیق در این اخبار، پنجره های جدیدی از حقیقت را می توان گشود. دولت های عربی به همراه رسانه های خبری خود که سالیانه میلیون ها دلار به آنها کمک می کنند با به راه انداختن جنگ تبلیغاتی قوی علیه نظام سوریه سعی در نادیده گرفتن و تحریف خواست واقعی ملت سوریه و سرنگونی دولت بشار اسد دارند؛ لذا شناخت راهکار این دولت ها و شبکه هایشان و همچنین برای تشخیص حق از باطل و سره از ناسره، اخبار سوریه اولویت بسیار دارد.

1- استراتژی معاویه

2-  چوپان دروغگو

3-  افسانه ی اسب چوبی

4-  دوربین کم کیفیت، هوای تاریک، کوچه ی تنگ

5-  من نبودم دستم بود، تقصیر آستینم بود، آستین مال کتم بود، کتم مال "بَشّار" بود!

6- گزارش های سفارشی

استراتژی معاویه

یکی از راهکارهای قدیمی تضعیف جبهه دشمن، خرید افراد و نیروهای وی با سکه است! اگر کمی سر کیسه شل شود، خدم و حشم دشمن که هیچ وزیرش را هم می توان خرید؛ در تاریخ اسلام دو نمونه مشخص از این رفتار مزدورانه در خاطر همگی موجود است؛ یکی اتفاقاتی که در سپاه امام حسن (ع) افتاد و دیگری چند سال بعدترش در کوفه البته شاید این رفتار روباه صفتانه در تاریخ نمونه های بسیار داشته باشد ولیکن اگر به استراتژی معاویه معروف شود، خوش تر در اذهان می نشیند.

همانطور که اشاره شد این راهکار همان روشی بود که معاویه در جنگ با سپاه امام حسن (ع) از آن استفاده کرد و توانست نیروهای سپاه امام را با زرق و برق پول فریفته و جذب سپاه خود کند.

این روزها دولت های عربی نیز با پیروی از سیره معاویه بن ابی سفیان همان راهکار را در مواجهه با دولت بشار اسد بکار می برند؛ یعنی جذب افراد با زرق و برق دلار.

بسیاری از جنایتکارانی که توسط ارتش سوریه در طی درگیری ها دستگیر می شوند، در خلال بازجویی ها به دریافت مبالغ هنگفت پول از طریق رابطانی اشاره می کنند، علاوه بر این افراد که جزو مردم عادی هستند، بسیاری از نظامیان و حتی نخست وزیر سوریه نیز با همین خدعه به صف مخالفین نظام بشار اسد پیوستند و در اجرای این نقشه ننگین شبکه های عربی الجزیره قطر و العربیه عربستان نقش اساسی داشته و به عنوان رابطی جهت پرداخت مبالغ و جذب نیروی به اصلاح انقلابی عمل می کنند.

قصی عبدالرزاق شقفه، یکی از شهروندان سوری است که در اعترافات خود بیان کرده: «از شبکه الجزیره قطر پول دریافت کرده تا برای تشکیل گروه های تروریستی سلاح تهیه کند و علاوه بر این از طریق یک شخص ناشناس تلفن ماهواره ای در اختیار او گذاشته شد تا بتواند با شبکه های ضد سوری عربی از جمله الجزیره در ارتباط باشد.»

نمونه دیگر سرتیب طلاّس از نظامیان برجسته سوریه و از نزدیکان بشار اسد بود که با اعلام جدایی از نظام بشار به فرانسه گریخت، اما جالب اینجاست که طلاس پس از مدتی در نهایت عصبانیت و با نارضایتی تمام در شبکه ی العربیه ظاهر شد و به حکام عربستان سعودی دشنام داد که دائما به وی پیشنهاد پول داده اند تا با اعلام جدایی خود از نظام بشار رهبریت مخالفان نظام سوریه را بر عهده گیرد.

وی گفت: «چگونه ممکن است مخالفین دولت اسد کسی را به عنوان رهبر انتخاب کنند که خود و پدرش جزو نزدیکان خاندان اسد بوده‌اند!»

چوپان دروغگو

  چوپان دروغگو یکی از برچسب هایی است که به شایستگی می توان بر سینه شبکه های ضد سوری از جمله العربیه و الجزیره و ... نهاد.

در طی این مدت این شبکه ها از انتشار هیچ دروغی ابا نداشته اند و حتی با وجود لو رفتن بسیاری از این خبرهای نادرست، همچنان در به کار بردن این روش پافشاری می کنند.

از خیل عظیم این دروغ ها به عنوان نمونه می توان به پخش تصاویر یکی از کشته شدگان لیبیایی به جای یکی از قربانیان دروغین حمله نیروهای ارتش سوریه نام برد که در رسانه ها بازتاب عظیمی پیدا کرد.

علاوه بر آن در اقدامی عجیب و باور نکردنی تصاویر زلزله آذربایجان را به عنوان تصاویر حمله هوایی ارتش سوریه به شهر اعزاز پخش کرد و در جایی دیگر تصاویر مربوط به یکی از پایگاه های هوایی عراق را به عنوان پایگاه هوایی تفتناز در استان ادلب نشان داد و مدعی شد این پایگاه و 10 فروند هلکوپتر آن توسط شورشیان مورد حمله واقع و به آتش کشیده شده است.

با وجود لو رفتن این دروغ ها گمان می رود دیگر حنای این شبکه ها برای مخاطبانشان رنگی نداشته باشد.

افسانه اسب چوبی

در افسانه های قدیمی داستانی وجود دارد که افرادی برای ورود به استحکامات دشمن اسبی چوبی ساخته و سپس با تمام امکانات وارد آن شده و در آن مخفی می شوند.

دشمن اسب را دیده و آن را به درون قلعه خود می برد و نیمه شب افراد مخفی شده در اسب بیرون آمده و به راحتی می توانند با دشمن در درون خاکش جنگیده و بر آنها پیروز شوند که مشابه این رفتار در عملکرد رسانه های عربی در قبال سوریه نیز به چشم می خورد.

این شبکه ها در زیر پوشش شبکه خبری و با زیِّ خبرنگار و گزارشگر وارد کشور سوریه می شوند ،در حالی که هویت اصلی آنها چیز دیگر و ماموریت اصلی شان کاملا متفاوت است؛ به عنوان نمونه، یکی از کارکردهای این شبکه ها قاچاق  ملزومات شورشیان سوری است.

چندی پیش یکی از خبرنگاران مستعفی شبکه الجزیره در بیروت فاش کرد که این شبکه تجهیزات ارتباطی، تلفن و اینترنت ماهواره ای را از طریق مرز اردن، ترکیه و لبنان به داخل سوریه قاچاق می کند.

علاوه بر این حدود شش ماه پیش یک مقام مسئول در اداره پلیس اربد اردن از بازداشت سه عنصر مسلح در مرز این کشور با سوریه خبر داد که کارت عضویت در شبکه الجزیره قطر همراه خود داشتند.

این مقام امنیتی تصریح کرده بود که سه نفر دستگیر شده سوری و از کارمندان شبکه الجزیره قطر هستند و در خودرو آنان مقادیر زیادی سلاح کشف شده است. همچنین خودرو این افراد پلاک سوریه داشت و در آن سلاح‌هایی از نوع جی‌ام 3 (نوع پیشرفته ام‌16 است که در شب و روز کاربرد دارد) یافت شده است.

در این خودرو همچنین ابزار و تجهیزات پخش [تصویری] جلسات از طریق مدار الکترونیکی بسته یافت شد؛ ابزاری که شبیه آن را فقط ناتو و آمریکایی‌ها در اختیار نیروهای میدانی قرار می‌دهند تا نشست‌هایشان را از طریق ماهواره ارسال و پخش کنند.

دوربین کم کیفیت، هوای تاریک و کوچه تنگ

یکی از راهکارهای جالب توجه و البته نخ نمای شبکه های عربی ضد صوری استفاده از یک سری روش های ساده برای واقعیت دادن دروغ هایشان است.

در بسیاری از گزارشاتی که به این شبکه ارسال می شود، میفتوان چند مشخصه یکسان را مشاهده کرد؛ اکثر گزارشات با دوربین های بسیار کم کیفیت تهیه و سپس پخش می شود تا جزئیات چهره ها و مکان هایی که در آنها تظاهرات ضد نظام انجام می شود، مشخص نباشد، ولیکن با وجود این تصاویر کم کیفیت نیز در اغلب موارد می شد سن افراد شرکت کننده را حدس زد.

نه تنها در این تصاویر بلکه در گزارشات رسمی تر نیز اگر به افراد شرکت کننده توجه شود، می توان دریافت که حدود 70 درصد شرکت کنندگان در این تظاهرات ها و اجتماعات را نوجوانان 13 تا زیر بیست سال تشکیل می دهند! حتی در چند مورد تجمعاتی که به تصویر کشیده می شد، کودکان دبستانی و بلکه کم سن و سال تر اکثریت جمع را تشکیل می دادند و به نظر می رسد این رسانه ها برای هر چه بیشتر نشان دادن مخالفان دولت سوریه حتی دست به دامان کودکان دبستانی نیز شده اند و احیانا تجمعات خود را در مقابل مدرسه یا مهد کودک ها انجام می دهند.

بخش دیگری از این تجمعات اغلب در هوای تاریک صورت می گرفت که در تصاویر، تعداد شرکت کنندگان مشخص نباشد، ولیکن باز هم می شد از طریق صدا حدس زد که تعداد شرکت کنندگان کمتر از 20 یا 30 نفر است، درحالی که گزارشگر در توصیفش عبارت «خیل عظیم» را به کار می برد.

راهکار دیگر، تظاهرات در کوچه های بسیار تنگ بود تا جمعیت کشیدگی بیشتری پیدا کرده در ذهن مخاطب این موضوع القا شود که تعداد شرکت کنندگان آنقدر کثیر است که ابتدای جمعیت به سختی دیده می شود و بسیاری از حقه های دیگر که براحتی برای چشمان تیز بین مخاطبان قابل تشخیص بود.

من نبودم دستم بود، تقصیر آستینم بود، آستین مال کتم بود، کتم مال بَشّار بود!

یکی دیگر از عملکردهای غیر حرفه ای شبکه های عربی ضد سوری آن است که تمام جنایت هایی را که شورشیان ضد نظام با نام «ارتش آزاد سوریه» انجام می دهند را به گردن ارتش سوریه و نظام بشار اسد بیاندازد.

عمار زیاد النجار که از جمله دستگیر شدگان توسط ارتش سوریه است در اعترافات خود از چگونگی فعالیت تروریست های مسلح و همکاری آنها با شبکه های ماهواره ای تلویزیونی با هدف نسبت دادن اقدامات و جنایات تروریست ها به نیروهای ارتشی و امنیتی سوریه و همچنین دریافت پول و امکانات از بیگانگان، خرید سلاح و توزیع آنها بین تروریست های مسلح مستقر در حومه شهر حماه پرده برداشت.

وی در اعترافاتش گفته است: «به عنوان یکی از اعضای مجموعه رسانه ای وظیفه ام این بود که با شبکه های الجزیره، العربیه و اورینت از طریق تلفن ماهواره ای (ثریا) تماس بگیرم و بر اقدامات کمیته های امنیتی و ویرانی و خرابی ناشی از تظاهرات سرپوش بگذارم؛ به عنوان مثال نیم ساعت قبل از پخش مستقیم، شبکه الجزیره با من تماس می گرفت و از من می خواست تا در مورد موضوعاتی مانند برق و تغذیه کودکان و غیره صحبت کنم.

کمیته های امنیتی اقدام به ربودن افراد به بهانه همکاری آنها با دولت سوریه می کردند ولی ما در شبکه های ماهواره ای می گفتیم که نیروهای امنیتی سوریه اقدام به ربودن اشخاص می کند. یک بار از من خواسته شد تا با شبکه الجزیره تماس بگیرم و بگویم که دولت سوریه برق شهر حماه را قطع کرده و به مردم اجازه خروج از منازل برای شرکت در تظاهرات نمی دهد، در حالی که اینطور نبود.»

علاوه بر این در بسیاری از مواقع نیروهای شورشی با لباس های مبدل ارتش سوریه به منازل مردم عادی حمله کرده و جنایات بسیار مرتکب شده و سپس شبکه های عربی با نشان دادن اجساد مردان و زنان و کودکان کشته شده ارتش سوریه را به این اقدامات متهم کردند.

حتی مدتی قبل عده ای از شورشگران به منازل مردم در شهر حلب حمله کرده و اگر صاحبان آن منازل خود را حامیان بشار معرفی می کردند آنها را به ضرب گلوله می کشتند و در نهایت از اجسادشان برای نیل به نیات پلید خود در رسانه های عربی استفاده می کردند.

گزارش‌های سفارشی

بسیاری از گزارشگران و کارمندانی که از شبکه های عربی همچون العربیه و الجزیره استعفا داده اند یا از آنها اخراج شده اند، در بیانات خود به این نکته اذعان کرده اند که بسیاری از گزارشات مردمی که در این شبکه ها به نمایش در می آمده به سفارش خود این شبکه ها و برای پر کردن وقت آنتن ساخته می شده است.

این راهکارها حقه های پلیدی است که حامیان استکبار جهانی و مخالفان جبهه مقاومت برای سرنگونی پایه ای از ارکان این جبهه به کار بسته و خواهند بست لیکن شناخت و آشنایی با این حقه ها و اطلاع رسانی در مورد آنها می تواند در رشته شدن پنبه مستکبران موثر واقع شود.

فاطمه حسینی

نظر شما
پربیننده ها