خدمات به مجروحان جنگ در كشورهاي جهان

کد خبر: ۱۹۶۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۷ - 14October 2012
رسيدگي به رزمندگان و بازماندگان از جنگ ها در تمام دنيا كاري متداول و معمول بوده است و كشورهايي كه به نوعي زماني درگير جنگي بوده اند براي جانباختگان و بازماندگان آنان برنامه ها و خدمات مدوني ارائه مي دهند.
خدمات ارائه شده به بازماندگان جنگ ها در جمهوري آذربايجان در قالب پرداخت حقوق و مزايا، ايجاد اشتغال و كاريابي براي معلولان و شركت كنندگان جنگ، ارائه امور آموزش و پرورش، تعاون و امور اجتماعي و خدمات عمومي است.
در كشور آلمان ارائه خدمات رفاهي و اجتماعي به سه هزار نفر از خانواده قربانيان جنگ از جمله: اختصاص صندلي ويژه به معلولان، پيش بيني تردد آنها به ساختمان ها و فروشگاه ها، اختصاص محل هاي ويژه پارك اتومبيل در خيابان و پاركينگ هاي عمومي است.
در آمريكا هر فردي(از هر مليتي) كه در نيروهاي مسلح آمريكا باشد و معلول شود، تحت حمايت سازمان سربازان كهنسال و معلول آمريكايي قرار مي گيرد. در اين راستا بيش از 60 اداره مشغول به خدمات رساني به معلولان هستند. عمدتاً افسران وظيفه مشغول رسيدگي به چنين اداره هايي هستند.
اين سازمان برنامه هاي زير را براي افراد تحت پوشش اجرا مي كند: صندوق اعانه بلاياي طبيعي، اطلاع رساني، برنامه توسعه خدمات به سربازان كهنسال جنگ ويتنام، رسيدگي به سربازان كهنسال تر. وابستگان شامل همسر، كودكان، فرزندخواندگان، به والدين و فرزندان مدرسه اي تا 23 سال و شوهر زناني كه در جنگ حضور داشته اند تحت پوشش قرار مي گيرند، به معلولان با شرايط خاص هشت هزار دلار كمك براي خريد خودرو تعلق مي گيرد، هزينه پوشاك پرداخت مي شود، ارائه خدمات آموزشي شغلي، عدم كاهش مزاياي حقوق سربازان كهنسال، پرداخت مستمري به بازماندگان معلولان فوت شده از ديگر خدمات ارائه شده به اين گروه است.
در كشور اتريش معلولاني كه به سبب جنگ معلول شده اند مي توانند از امتيازات ويژه اي همچون بيمه اجتماعي، كمك هزينه پرستاري، خدمات اجتماعي و پرداخت غرامت اجتماعي برخوردار شوند. كمك هاي ويژه اي نيز به افرادي كه براي استقلال ارتش جنگيده يا قرباني شده اند تعلق مي گيرد. در شرايط خاص بازماندگان اين قبيل معلولان پس از فوت ايشان مي توانند مستمري دريافت كنند.
در ژاپن دفتر «مديريت و هماهنگي و وزارت بهداشت و رفاه كار» در ارتباط با مقرري كاركنان نيروهاي مسلح و خدمات مربوط به كادر غيرنظامي فعاليت مي كند كه سيستم مستمري ژاپن(شامل نظاميان) 119سال سابقه دارد.
عراق پس از كشته شدن سربازان نيز امتيازاتي براي آنان در نظر گرفت، واگذاري منزل مسكوني به خانواده (در صورتي كه خانواده اي بيش از يك كشته داده باشد، قطعه زميني با مساحت بيشتري واگذار مي شود)، عدم تخليه منازل نظاميان كشته شده و معافيت از ماليات، پرداخت 30هزار دلار جهت ساختن منزل مسكوني از ديگر امتيازات اسكاني و تقديري از كشته شدگان و خانواده هاي آنان است.
در كشورهاي ديگر همچون تاجيكستان، تركمنستان، هند، كره جنوبي و شمالي، ليبي، كويت، كوبا، كانادا و... امتيازات خاصي به ايثارگران به تناسب نيازهاي شان ارائه مي شود. به طور كل بين كمك به ايثارگران و توسعه يافتگي كشورها، رابطه تنگاتنگي وجود دارد.

سيدعليرضا پژوهيده
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار