رییس جمهور در کنگره ملی تجلیل از ایثارگران:

خرمشهر‌های جدیدی خواهیم ساخت

رییس جمهور با بیان اینکه باید در برابر توطئه‌های بیگانگان و برای دستیابی به اهداف ملی، هر سال و هر ماه خرمشهری جدید بسازیم، گفت: خرمشهرهای جدید را در آغوش خواهیم کشید و پیروزی‌های جدید را برای ملت ایران خواهیم ساخت.
کد خبر: ۱۹۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸ - 24May 2014

خرمشهر‌های جدیدی خواهیم ساخت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "حسن روحانی" رئیسجمهور صبح امروز در کنگره ملی تجلیل از ایثارگران ویژه شهدای فتح خرمشهر که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: روز سوم خرداد برای ما روز بسیار مهم، خاطرهانگیز و افتخارآفرینی است.

رئیسجمهور با بیان اینکه روزی که دشمن متجاوزانه، ظالمانه و بیدلیل به سرزمین و کشور ما حمله و تجاوز کرد روز سختی بود اما تلخترین خاطره آن روزی بود که بعد از هفتهها و روزها ایستادگی و مقاومت خبر سقوط خرمشهر به گوش مردم ما رسید.

وی تصریح کرد: عجیب است که خرمشهر هم یادآور تلخترین روز تاریخ دفاع مقدس و هم شیرینترین ساعات در ایام فتح دوران دفاع مقدس به شمار میرود.

روحانی یادآور شد: فتح خرمشهر پیروزی بر دشمن تا دندان مسلحی که از سوی همه قدرتها و ابرقدرتها پشتیبانی میشد توسط ملتی که تنها تکیهگاهش خدا بود؛ انواع سلاحهای شرقی و غربی به سوی دشمن سرازیر میشد دلارهای نفتی برخی از کشورهای منطقه به سوی خزانه آنها ارسال میشد و همه بندرگاههایشان را به عنوان بندر متجاوزان قرار داده بودند.

وی با بیان اینکه انواع تجهیزات و سلاحها در اختیار دشمن قرار داده شده بود اما حتی از دادن یک قطع یدکی که طبق قرارداد باید به ما میدادند دریغ کردند، گفت: اما ملت بزرگی که راه و مسیر را از راهبر و امام بزرگش دریافت میکرد و تکیهگاهش الطاف خداوند و معصومان (ع) بود با تکیه بر نام فاطمه(س)، علی(ع)، حسین(ع) و علیابن موسیالرضا(ع) و همه بزرگان دین رمز شروع عملیات و تکیهگاه فتح و پیروزی خود قرار میداد.

رئیسجمهور تصریح کرد: فرزندان شما در خرمشهر با دست خالی و سلاح سبک در برابر مجهزترین تجهیزات رزمی دشمن ایستادند و آنها را به عقب راندند؛ همه اقوام، همه مذاهب، همه عاشقان این سرزمین و فرمانبران فرمان راهبر متقی روشنضمیر و همه آنهایی که میخواستند بگویند دوران زورگویی بر ملتها به سر آمده و اینکه ما یک ملت یکپارچه هستیم و از هیچ قدرت و ابرقدرتی هراس نداریم در مقابل دشمن ایستادند و پیروز شدند.

وی بر همین اساس گفت که این ملت بزرگ و فرزندان شجاعش از سپاه، ارتش، بسیج، نیروی انتظامی و همه قهرمانان به جبهه نبرد رفتند و مقاومت کردند، آن ائمه جمعه که زیر رگبار گلولهها در سنگر نماز باز هم ایستادند و نماز جمعه آبادان را هر هفته به پا داشتند. گرچه خرمشهر روزی از دست ما رفت و یک روز دردناک برای تاریخ ما بود، در لحظه سقوط خرمشهر در پایگاه هشتم شکاری در میان خلبانان F14 بودم و ضمن آنکه این خبر همه را متاثر کرد و بر گونه برخی از تیزپروازان ما اشک جاری ساخت اما در صورتهایشان اراده مستحکم را دیدم که ای خرمشهر به سوی تو خواهیم آمد و از چنگال دشمن نجات خواهیم داد و دلاورانی چون جهانآرا و همه فرماندهان، ایثارگران و بسیجیان و آنهایی که 19 ماه صبر و تحمل کردند و زمینه را برای آزادی خرمشهر آماده ساختند از همه آن عملیاتهای کوچک و بزرگ تا عملیات سرنوشتساز ثامنالائمه و شکست حصر آبادان و بالاخره سال 61 با پیروزی بزرگ فتح المبین آغاز شد.

روحانی با تاکید بر اینکه روز سوم خرداد به عنوان روز پیروزی بزرگ ملت ایران است، افزود: روزی که شهد شیرینی پیروزی در کام همه مردم ایران قرار گرفت؛ درود بر تو ای امام عزیز و درود بر شما ای شهدای بزرگوار و سلام و درود بر خانوادههای عزیز ایثارگر فداکار، شهیدان، جانبازان، آزادگان که فرزندان خود را به سوی جبهه نبرد با کمال افتخار فرستادید و جنازه غرق به خون آنها را با دنیایی از فخر در آغوش گرفتید و میدانستید که آنها جاودانه شدند.

رئیسجمهور با ذکر این نکته مهم که خرمشهر و روز پیروزی ما نباید منحصر به سوم خرداد سال 61 باقی بماند، گفت: ما در اینجا جمع شدهایم و در سراسر ایران این روز را گرامی میداریم که نهتنها سوم خرداد از یاد ما نرود، بلکه سرمشقی جاودانه برای ما باشد.

وی یادآور شد: چطور فرزندان شما در برابر قدرتهای جهانی و توطئههای منطقهای و بینالمللی با ایمان و اراده و سلاحی اندک توانستند در خرمشهر به پیروزی برسند و حماسه بزرگ خلق کنند که البته خرمشهر را خدا آزاد کرد.

رئیسجمهور با تاکید بر اینکه اگر میخواهیم یک پیروزی بزرگ بیافرینیم باید همفکر و همهدف شویم یادآور شد: آزادی خرمشهر به عنوان یک موضوع ملی برای تمام ملت ایران بود و هیچکس تردیدی نداشت که خرمشهر به دامن این ملت بازگردد. مسلمان، ارمنی، زرتشتی، کلیمی، همه اقوام، گروهها، شیعه و سنی فرقی نمیکرد و یک هدف ملی برای همه ملت ایران بود.

روحانی تاکید کرد: اگر بخواهیم پیروزی خرمشهر را در تاریخ کشورمان تکرار کنیم باز هم باید آرمانهایمان به صورت ملی باشد؛ هرکجا مردم متحد شوند تردیدی نیست پیروزی صورت خواهد گرفت و ما باید خرمشهر را دوباره و صدباره بیافرینیم و تنها آزادی خرمشهر 61 نباشد.

وی با تاکید بر اینکه باید در برابر توطئههای بیگانگان و برای دستیابی به اهداف ملی، هر سال و هر ماه خرمشهری جدید بسازیم، گفت: خرمشهر یعنی شهر آرمانهایمان را خرم کنیم و از دست دیگران نجات دهیم. ما در زمینه خرمشهر به دنیا اعلام کردیم نه خاک دیگران را تصرف میکنیم و نه خواهیم گذاشت یک کف دست از خاک سرزمین ما در تصرف متجاوزان باقی بماند.

رئیسجمهور ادامه داد: همانطور که در خرمشهر با راهبری اماممان و اتحاد پیروز شدیم، امروز هم با راهبری رهبر فرهیخته معظم انقلاب و وحدت و اتحاد و همدلی در اهداف ملیمان پیروز خواهیم شد.

وی ادامه داد: ما در زمینه هستهای هم نه میخواهیم بالاتر از حق قانونی و طبیعی و روشن خود قدمی بیشتر برداریم، بلکه ما میگوییم و خواهیم گفت در پی فناوری صلحآمیز بوده و هستیم و نخواهیم گذاشت دشمنان گوشهای از حق ملی ما را زیر پا قرار دهند و به زور بگیرند.

روحانی یادآور شد: اگر دیروز فرزندان سپاه، ارتش، بسیج، عشایر، نیروی انتظامی و همه و همه در صحنه مقاومت و مبارزه برای پیروزی بودند امروز هم فرزندان انقلابی شما در صحنه دیپلماسی برای به دست آوردن پیروزی دیگر همانند خرمشهر ایستادگی، مقاومت، صبوری و فداکاری خواهند کرد.

وی ادامه داد: ما باید پیروزی خرمشهر را در تاریخمان دوباره، سه باره و صدباره تکرار کنیم. تردیدی ندارم که ملت ایران در موضوع فناوری هستهای در برابر فشار دیگران به پیروزی خواهد رسید و ما با حفظ حقوق قانونی و ملی خود با منطق و استدلال در برابر قدرتهایی که به عنوان 1+5 در برابر ما هستند قدم به قدم پیش میرویم تا همه زنجیرهای تحریم را بگسلیم و هم فناوری صلحآمیز هستهای را برای همیشه برای اهداف صلحآمیز ادامه دهیم.

رئیسجمهور گفت: اما این خرمشهر ما فقط این نیست. ما خرمشهرها داریم ما باید به توسعه ملی همانند کشورهای توسعهیافته در زمینه انواع فناوریها، رفاه اجتماعی، توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دست یابیم.

وی ادامه داد: توسعه به عنوان هدف و چشمانداز 20 ساله ما از طرف رهبری معظم انقلاب تعیین شده گرچه حدود 10 سال از آن سند گذشته اما 10 سال دیگر پیش رو داریم و اگر همه کمربند همت را محکم ببندیم در 10 سال پیش رو عقبماندگی گذشته را جبران میکنیم.

روحانی با بیان اینکه در دو مرحله باید حرکت کنیم، گفت: موانع داخلی را کنار بگذاریم و در روابط خارجی نیز معضلات را کنار قرار دهیم و جلوی فشار ایستادگی کنیم و متحدانه خود را برای یک خیزش بزرگ آماده نماییم.

رئیسجمهور افزود: در دولت یازدهم در هر دو زمینه قدم برخواهیم داشت و با کمک همه ملت ایران به ویژه خانوادههای ایثارگر و نیروهای عزیزی که در مبارزه و جنگ از کشور دفاع کردند باید در صحنه اقتصاد و سیاست و توسعه ملی در خط جلو خود را آماده کنند. همه ارتشیها، سپاه، بسیج و همه ملت خود را برای یک خیزش بزرگ آماده کنیم و ما نیاز به حماسه دیگری چون حماسه خرمشهر داریم.

وی اضافه کرد: باید در توسعه این کشور همانطور که در خرمشهر روز غرور ملی ما بود در پیروزیهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز روزهای غرور ملی را با عزم ملی و مدیریت جهادی بسازیم.

وی تاکید کرد: ما در این دولت بر غول تورم و غول رکود پیروز میشویم و با کمک شما مردم راه اشتغال جوانان را به عنوان یک هدف مهم برای مردم و رهبری باز خواهیم کرد و زمینه را برای رشد در همین سال جاری در نفت و گاز، راه و بنادر و کشاورزی و خودکفایی مواد غذایی و رونق در زمینه اقتصادی و فرهنگ و مبارزه با آسیبهای اجتماعی قدمهای بزرگی برخواهیم داشت.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: خرمشهر آینده ما توسعه همهجانبه اقتصاد، فرهنگ، سیاست با رشد اخلاق و معنویت در کنار رفاه و بهبود معیشت و حرکت به سمت مرز علم و فناوری است و خرمشهرهای جدید را در آغوش خواهیم کشید و پیروزیهای جدید را برای ملت ایران خواهیم ساخت.

نظر شما
پربیننده ها