تکمیلی/ سردار دکتر کارگر:

جای هیچ‌گونه خطایی در عملیات بیت‌المقدس وجود نداشت/ لزوم تبیین حماسه فتح خرمشهر

رییس ستاد مرکزی بزرگداشت سی و دومین سالروز آزادسازی خرمشهر با بیان اینکه در عملیات بیت‌المقدس جای خطا وجود نداشت و عدم دقت، ممکن بود نتیجه عکس دهد، گفت: دفاع مقدس تبلور عزم ملی و مدیریت جهادی بود و پیروزی نظامی در این عملیات موجب بروز قدرت نظامی و سیاسی ایران شد.
کد خبر: ۱۹۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳ - 24May 2014

جای هیچ‌گونه خطایی در عملیات بیت‌المقدس وجود نداشت/ لزوم تبیین حماسه فتح خرمشهر

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرتیپ بسیجی دکتر «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و رییس ستاد مرکزی بزرگداشت سی و دومین سالروز آزادسازی خرمشهر، در همایش بزرگ «ایثار» که پیش از ظهر امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: پیروز واقعی دفاع مقدس، مردم بودند و باید از آنها تشکر کرد. عدهای در خط مقدم میجنگیدند، عدهای نیز وظیفه پشتیبانی، تبلیغ، طراحی و... را بر عهده داشتند.

وی افزود: باید نقش همه افراد در دفاع مقدس دیده شود و نباید آن را به عدهای خاص اختصاص داد. زیرا همه در دفاع مقدس مشارکت داشتند. بنابراین باید باید از همه مردم ایران که این حماسه عظیم را خلق کرده و در همه صحنهها حضور داشتند، تشکر کرد.

سردار دکتر کارگر با بیان اینکه رهبری و هدایتهای الهی امام راحل (ره) را باید ارج نهاد، خاطرنشان کرد: زحمات مسئولین و فرماندهان در هشت سال دفاع مقدس نیز نباید فراموش شود.

وی با اشاره به ویژگیهای عملیات بیتالمقدس و اینکه این عملیات یک ماه پس از عملیات فتحالمبین آغاز شد، گفت: دشمن نمیتوانست تحلیل کند که رزمندگان در کمتر از یک ماه چنین عملیات بزرگی را انجام دهند. بیت المقدس ویژگیهای خاصی دارد، از جمله وحدت همه نیروهای مسلح؛ زیرا همه در این عملیات به طور مؤثر به ایفای نقش پرداختند.

رییس ستاد مرکزی بزرگداشت سی و دومین سالروز آزادسازی خرمشهر افزود: عملیات بیت المقدس از ۱۰ ازدیبهشت آغاز شد و در سوم خرداد نیروهای ایرانی وارد خرمشهر شدند. وسعت منطقه عملیات بیت المقدس حدود ۶ هزار کیلومتر مربع بود و فرماندهان قرارگاهها نیز از ارتش و سپاه بودند. عراق در این عملیات ۱۶ هزار کشته و ۱۹ هزار اسیر داشت. در این عملیات ۶ هزار شهید تقدیم اسلام و بیش از ۵ هزار کیلومتر از خاک میهن آزاد شد.

سردار کارگر در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره مدافعان خرمشهر گفت: باید یاد کسانی که قبل از اشغال خرمشهر مقاومت کرده و با کمترین امکانات از این شهر دفاع کردند در اذهان جاودانه شود.

وی بیان کرد: سه مطلب عقلانیت، معنویت و حماسه را باید در دفاع مقدس مد نظر داشت. بسیاری از مسائل جنگ تحمیلی نیازمند تحلیل و بررسی در محافل علمی است. به عنوان مثل هوای خوزستان از اردیبهشت بسیار گرم است؛ اینکه در آن گرما و وسعت زیاد منطقه چگونه رزمندگان با امکانات بسیار کم جنگیدند، از نکات قابل بررسی است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با بیان اینکه رشد ارتش عراق از حمله به ایران تا حمله به کویت از مسائل قابل توجه است، گفت: موجودی عراق در آغاز جنگ با ایران ۳۰۰ فروند هواپیما بود که ۲۳۸ فروند از آن در طول جنگ تحمیلی سقوط کرد، اما در پایان جنگ تعداد هواپیماهای عراق ۶۱۰ فروند و هنگام حمله به کویت ۷۵۰ فروند بود.

سردار دکتر کارگر افزود: ارتش بعث عراق در آغاز جنگ تحمیلی ۸۰ فروند بالگرد داشت که در طول جنگ تحمیلی ۹۱ فروند از آن سقوط کرد. آنها در پایان جنگ ۳۲۵ فروند و در زمان حمله به کویت ۴۰۰ فروند بالگرد داشتند.

وی با اشاره به دیگر تجهیزات زرهی ارتش عراق گفت: ارتش رژیم بعث همزمان با حمله به ایران ۳هزار و ۵۳۰ دستگاه تانک داشت که هفت هزار و ۳۶۸ دستگاه از آن را ایرانیها منهدم کردند. با این حال، عراق در پایان جنگ ۶۲۳۰ و هنگام حمله به کویت ۷۵۰۰ دستگاه تانک در اختیار داشت.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بیان کرد: در ابتدای جنگ تحمیلی، ارتش عراق ۱۲ لشکر، در پایان جنگ ۵۷ لشکر و هنگام حمله به کویت ۶۶ لشکر داشت که این موضوع بیانگر کمک فراوان دیگر کشورها به صدام بود؛ زیرا تمام قدرتهای دنیا جمع شده بودند تا انقلاب اسلامی را شکست دهند.

رییس ستاد مرکزی بزرگداشت سی و دومین سالروز آزادسازی خرمشهر، ایمان، توکل و روحیهٔ مکتبی رزمندگان اسلام و نیز تفاهم و همدلی رزمندگان و فرماندهان را از عوامل پیروزی عملیات بیتالمقدس برشمرد.

وی با بیان اینکه در عملیات بیتالمقدس جای خطا وجود نداشت و اگر دقت نمیکردیم، ممکن بود نتیجه عکس دهد، افزود: دفاع مقدس تبلور عزم ملی و مدیریت جهادی بود و پیروزی نظامی در این عملیات موجب بروز قدرت نظامی، سیاسی و افزایش اعتبار ایران شد.

سردار دکتر کارگر با بیان اینکه اولین کسی که نام دفاع مقدس را به زبان آورد، امام خمینی (ره) بودند، گفت: ایشان درباره این حماسه بزرگ فرمودند: ما نباید فتحهای بزرگ مثل فتح خرمشهر را از یاد ببریم. مقام معظم رهبری نیز میفرمایند: حماسه مقاومت و آزادی خرمشهر حادثهای بینظیر در کل جهان بود. ایشان در جای دیگری میفرمایند: حادثه دفاع مقدس و این همه کار بزرگی که در آن هشت سال انجام گرفت در خور شناساندن و شناخته شدن است.

وی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس تنها برههای است که در آن همه سلیقههای سیاسی از نوجوان تا پیرمرد حضور داشتند. این حماسه عظیم، بسیار مردانه دیده شده و این در حالی است که نقش زنان در دفاع مقدس اگر بیشتر از مردان نباشد کمتر نیست.

رییس ستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به بازدید کاروانهای راهیان نور از مناطق عملیاتی گفت: در اوایل دهه ۸۰، حدود ۴۰۰ هزار نفر برای زیارت اماکن دفاع مقدس و یادماها در این مناطق حضور یافتند که این میزان در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۴ میلیون نفر رسید. ۵۰ درصد از این افراد برای اولین بار در این مناطق حضور یافتند که ۷۸ درصد از آنها جوانان بین ۱۵ تا ۳۰ سال بودند. ۴۶ درصد از زائران مناطق عملیاتی با ماشین شخصی به این مناطق سفر کردند.

وی افزود: این آمار بیانگر این است که اگر دفاع مقدس را آن طور که هست نشان دهیم مردم مشتاق میشوند. همچنین باید مراقب بود که حماسه دفاع مقدس وارد سلیقهها و دسته بندیهای سیاسی نشود.

در پایان این مراسم از کتابهای خرمشهر نمیمیرد نوشته رضا خدری، فقط غلام حسین باش نوشته حمید حسام، اینجا صدایی نیست نوشته فرامرز گرجیان، با تو میمانم نوشته رضا قلیزاده و بر فراز آشیانه عنقا نوشته منصور انوری رونمایی شد.

همچنین از رضا خدری و فرامرز گرجیان، دو تن از نویسندگان دفاع مقدس، از سوی رییس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس تقدیر به عمل آمد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار