جهادگران بسیجی؛ خط شکنان و پیشتازان خدمت رسانی در زلزله ارسباران

این روزهای مرداد ماه که تب تابستان را کمتر می توان تاب آورد به آذربایجان شرقی می‌رویم که سال گذشته درست در همین روزها رنگ ویرانی به خود گرفت. عصر روز 21 مرداد ماه سال 91 بود که زمین‌لرزه ای به بزرگی 6.2 ریشتر در استان آذربایجان‌شرقی رخ داد...
کد خبر: ۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵ - 13August 2013

جهادگران بسیجی؛ خط شکنان و پیشتازان خدمت رسانی در زلزله ارسباران

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس ، این روزهای مرداد ماه که تب تابستان را کمتر می توان تاب آورد به آذربایجان شرقی می رویم که سال گذشته درست در همین روزها رنگ ویرانی به خود گرفت. عصر روز 21 مرداد ماه سال 91 بود که زمینلرزه ای به بزرگی 6.2 ریشتر در استان آذربایجانشرقی رخ داد و در شرایطی که مردم نا امیدانه چشم به راه رسیدن نیروهای امدادی بودند، در اولین ساعت های پس از وقوع زلزله کار امداد رسانی و نجات مصدومان و مجروحان از زیر آوار آغاز شد.

2- در محدوده این زمینلرزهها چندین هزار واحد مسکونی دچار آسیب شده و تعدادی از روستاها به طور کامل از بین رفته و با تخریب 100 درصدی روبرو بودند. زیرساختهای مخابراتی در برخی نواحی به هم ریخته و شبکهٔ برق رسانی نیز با مشکل مواجه شد. این فقط بخشی از مشکلاتی بود که در نخستین رویارویی با مناطق زلزله به خوبی حس می شد.
 

3-  کار امداد رسانی در این مناطق با وجود شرایط کوهستانی روستاها، راه های صعب العبور و فاصله طولانی میان مناطق روستایی دشوار و حتی غیر ممکن می نمود اما در کنار همه نیروهایی که به سرعت برای امداد رسانی به سمت منطقه گسیل شدند، بسیج هم از اولین نیروهایی بود که برای کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی پا به روستاهای این منطقه گذاشت تا یک بار دیگر حضور خود را در عرصه های دشوار به اثبات برساند و امید را به نگاه بهت زده مردمی مصیبت زده بازگرداند.
 

4-  در کنار همه دغدغه هایی که نجات مصدومان و حادثه دیدگان داشت و با تمام سختی هایی که دستگاه های ذیربط و نیروهای مردمی روز و شب با آن دست و پنجه نرم می کردند، آنچه بیش از همه در نگاه های ناامید آن حوالی دیده می شد، نگرانی از زمستان زودرس در این مناطق و آغاز بارشهای زمستانی بود که مطمئناً کار بازسازی و نوسازی مناطق زلزله زده را با مشکل مواجه می کرد.


5- هیچ فرصتی برای بازسازی ویرانی ها نباید از دست می رفت و تلاش برای بازگرداندن شرایط عادی زندگی به مردم این منطقه لحظه ای نباید متوقف می شد. بسیج سازندگی نیز بخشی از مسئولیت احداث و بازسازی واحدهای مسکونی زلزله زدگان آذربایجان شرقی را بر عهده گرفت تا با هویت جهادی خود بازهم صفحه ای دیگر از همدردی با محرومان و نیازمندان را رقم بزند.


مانور محبت اقوام کشور در منطقه ارسباران

6-  بیشترین ناهماهنگیها در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه اصولا در لحظات پس از حادثه اتفاق میافتد و بسیج سازندگی با راه اندازی قرارگاههای سازندگی در محل حادثه، تجربه ای موفق برای حل این مشکل و راهی برای هماهنگی ظرفیت های موجود ارائه کرد. کمک به هلال احمر در توزیع و نصب چادر، توزیع بسته های مورد نیاز آسیب دیدگان، شناخت لحظهای نیازهای زلزله زدگان، جلوگیری از پراکندگی و استقرار مناسب جهادگران در نقاط مورد نیاز و شناسایی نیازهای حادثه دیدگان و انتقال و پیگیری از مسئولان مربوطه از وظایف اصلی قرارگاههای سازندگی در مناطق حادثه دیده بود.
 

7- مجید خراسانی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در خصوص فعالیت گروه های جهادی در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی گفت: « در زلزله آذربایجان شرقی بر اساس امکانات و ظرفیت های موجود منطقه 80 گروه جهادی کشور توانستند در نخستین ساعات در مناطق زلزله زده حاضر و فعالیت های موثری را در برقراری آرامش مردم، امداد و نجات، آواربرداری و احداث واحدهای مسکونی و چند منظوره انجام دهند.»

8- بنا به اعلام مسئولان سازمان بسیج سازندگی آواربرداری کامل بیش از 50 روستا از اقدامات این سازمان در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی به شمار می رود و در نهایت نیز بیش از 8 هزار و 500 واحد مسکونی و واحدهای چندمنظوره ای که بسیج سازندگی برای ساخت آن اعلام آمادگی کرده بود در 2 فاز افتتاح و به زلزله زدگان تحویل داده شد.

9- رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در همین خصوص عنوان کرد: واحدهای چند منظوره توسط دو هزار بسیجی متخصص تولید شدهاند که نصب سریع آنها از بزرگترین آسیب پیشروی منطقه یعنی مهاجرت، جلوگیری کرد و از تهدیدها فرصت به وجود آورد.


10- وی با بیان اینکه در جریان زلزله آذربایجان شرقی، چهار هزار جهادگر از بیست استان کشور جهت امدادرسانی و خدمت رسانی در عرصه های گوناگون در منطقه حضور پیدا کردند گفت: حضور گروههای جهادی در روستاهای زلزله زده که عمدتا دانشجو و طلبه بودند، مانور محبت اقوام کشور را در منطقه ارسباران متجلی کرد.
 

11- مسئول سازمان بسیج سازندگی آذربایجان شرقی هم در این زمینه گفت: ۱۸۶ واحد مسکونی در روستاهای شهرستان اهر، ۶۹ واحد در روستاهای شهرستان ورزقان، ۴۹۹ واحد در روستاهای شهرستان هریس و ۲۲ واحد در روستاهای زلزله زده تبریز از واحدهای مسکونی ساخته شده توسط سپاه و بسیج در فاز نخست بودند که در 30 آبان سال گذشته با حضور سردار جعفری فرمانده کل سپاه به بهره برداری رسیدند و اوایل بهمن سال گذشته نیز 530 واحد با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در فاز دوم افتتاح و در روستاهای شهرستان اهر، ورزقان و هریس تحویل مردم این مناطق شد.
 

12- با این اوصاف، جهادگران بسیجی را می توان خط شکنان و پیشتازان خدمت رسانی در روستاهای زلزله زده ارسباران دانست که یک بار دیگر همت خود را در رفع نیاز هموطنانشان به اثبات رساندند و از آنچه در توانشان بود، دریغ نکردند.


13- در همان روزها سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، در بازدید از مرحله دوم تحویل واحدهای مسکونی به زلزله زدگان منطقه ارسباران با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه زلزله آذربایجان شرقی باید به مثابه سکوی پرتابی برای پیشرفت این منطقه باشد، اظهار کرد: «تجربه ساخت یک هزار و 300 واحد مسکونی در مدت چهار ماه در مناطق زلزله زده که حقیقتا امری بی نظیر در جهان محسوب می شود، می تواند درسی برای سازندگی در کل کشور باشد.»
 

شیرینی حضور جهادگران در کام تلخ مردم مصیبت زده

14- با دیدن تلاش شبانه روزی جهادگرانی که برای بازگرداندن مردم زلزله زده به شرایط عادی زندگی از دل و جان مایه می گذاشتند، تلخی مصیبت این حادثه دیگر کمتر در کام مردم این مناطق احساس می شد. خانه هایی که بسیج سازندگی وعده ساخت آن ها را داده بود یکی پس از دیگری آماده تحویل می شد و مردم در آن ها اسکان می یافتند. روستائیان هم از بسیجی ها راضی بودند و می گفتند: «بسیجی ها خیلی زحمت کشیدند، شب ها تا ساعت 10 کار می کردند تا خانه ها زودتر آماده شود.»
 

15- وفاق و همدلی مردم و بسیجیان، بستر خوبی برای عمران و آبادانی مناطق زلزلهزده ایجاد کرد و کارنامه درخشانی برای برای بسیج سازندگی در تحقق اهداف والای انقلاب و نظام اسلامی به ثبت رساند که بسیجیان همواره به آن می بالند و میتوان آن را به عنوان تجربهای باارزش در هر جایگاهی ارایه کرد.


16- میزان سرمایهگذاری دشمن بر حادثه زلزله ارسباران و تلاش برای اینکه این آسیب به نقطه تهدیدی برای نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود نشانگر اهمیت این حادثه بود؛ اما همبستگی ملت ایران در این حادثه بیش از پیش خود را نشان داد و دنیا فهمید که ایران یکپارچه است و خوشحالیم که خواسته رهبر عزیز انقلاب که تاکید کردند زلزله ارسباران باید به سکوی پرش عمران و آبادانی این منطقه تبدیل شود جامه عمل پوشانده شده است.
 

17- امروز، در سالگرد زلزله ارسباران به برکت تمام تلاشهایی که صورت گرفته، بار این حادثه کمتر از گذشته بر دوش هموطنانمان در آذربایجان شرقی سنگینی می کند و خبرها هم حاکی از پایان بازسازی مناطق زلزله زده ارسباران در 21 مرداد ماه سال جاری است. استانداری آذربایجان شرقی اعلام کرده است که در سالروز وقوع زلزله ارسباران (21 مرداد)، پایان بازسازی این مناطق اعلام خواهد شد و ستادهای بازسازی کارنامه خود را به مردم این مناطق عرضه خواهند کرد.


ارائه الگوی جهادی در حوادث غیر مترقبه

18- اما تجربه حضور گروه های جهادی در زلزله ارسباران، راهی برای ارائه الگوی جهادی در حوادث غیر مترقبه را گشود و همایش هم اندیشی حرکت های جهادی و حوادث غیر مترقبه هم در دی ماه سال 91 در تبریز و با هدف شناخت ظرفیت ها و نقش گروه های جهادی در ورود به حوادث غیر مترقبه تشکیل شد تا در هماهنگی با سایر نهادها و سازمان های مسئول، در جهت مقابله با چنین حوادثی یک الگوی مدیریت بحران ارائه شود.


19- رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در همین خصوص، توسعه حرکات جهادی در مساجد و محلات برای مدیریت حوادث را راهبرد این سازمان در مدیریت بحرانها برشمرد و خاطر نشان کرد: با وجود اقشار مختلف در یک محله و گروههای جهادی که در مساجد و محلات فعالیت میکنند و بیش از 50 درصد ظرفیت گروههای جهادی را تشکیل میدهند، طرح بسیج سازندگی محله محور میتواند سرعت خدمترسانی در حوادث غیر مترقبه را مدیریت کند.
 

20- وی تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه حوادث غیر مترقبه را اقدامی ارزنده در این عرصه ارزیابی کرد و گفت: مطالعات زیادی از تجربیات حوادث غیر مترقبه سایر کشورها داشتهایم و بر همین اساس پیشنهاداتی برای اجرایی شدن در سطح کشور داریم و همچنین تجربیاتی را نیز برای اولین بار در جهان، آماده ارائه به سایر کشورها داریم.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار